REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

8 poziomów wdrażania coachingu w organizacji

8 poziomów wdrażania coachingu w organizacji/ Fot. Fotolia
8 poziomów wdrażania coachingu w organizacji/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Korzystając z coachingu jako metody wspierającej implementację istotnych zmian oraz rozwój kapitału ludzkiego w organizacji można to robić na różną skalę. Z tego względu można wyróżnić osiem poziomów wdrażania coachingu.

8 poziomów wdrażania coachingu w organizacji - autorem artykułu jest dr Lidia Czarkowska, która w Akademii Leona Koźmińskiego prowadzi praktyczne szkolenie Coachingowy Styl Zarządzania - nowe narzędzia i kompetencje dla menedżerów i przywódców

REKLAMA

REKLAMA

Korzystając z coachingu jako metody wspierającej implementację istotnych zmian oraz rozwój kapitału ludzkiego w organizacji można to robić na różną skalę. Z tego względu można wyróżnić osiem poziomów wdrażania coachingu – porządkując je od działań o najmniejszym zasięgu, adresowanych do wybranych osób – aż po całkowitą zmianę kultury organizacyjnej oraz zaangażowanie w procesy coachingowe niemal wszystkich pracowników. Kolejno, są to:

1) Coaching indywidualny zewnętrzny – usługa dla organizacji świadczona przez wyspecjalizowane w tym firmy coachingowe zatrudniające certyfikowanych coachów profesjonalnych. Dotyczy to wspomnianego już powyżej executive, leadership lub professional coachingu albo innego rodzaju procesu, prowadzonego dla wybranych menedżerów, liderów, lub ekspertów;

REKLAMA

2) Coaching indywidualny wewnętrzny – czyli wsparcie rozwoju zasobów ludzkich zaprojektowane i wdrażane przez HR za pomocą zespołu odpowiednio przeszkolonych i weryfikowanych w trakcie działania (superwizowanych) coachów wewnętrznych (Dąbrowska 2010). Wówczas usługi coachingowe stają się dostępne dla szerszej grupy pracowników w organizacji – przeważnie na niższych szczeblach. Dla kadry wyższej ze względu na współzależność pracy i specyfikę relacji służbowych preferowani są nadal coachowie zewnętrzni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) Coaching grupowy (group coaching) – przeznaczony dla grupy pracowników znajdujących się na podobnych stanowiskach lub mierzących się z podobnymi wyzwaniami, który polega na przeprowadzaniu całej grupy przez ćwiczenia coachingowe lub procesy, podczas których każdy uczestnik pracuje nad swoimi własnymi celami (przykładowy projekt zrealizowany w takim trybie został opisany w: (Czarkowska, 2013);

4) Coaching zespołowy (team coaching) – który obejmuje wsparcie dla danego zespołu (konkretnych zespołów funkcjonalnych, inter-funkcjonalnych, zadaniowych, projektowych, czy nawet wirtualnych), którego członkowie współdziałają przy realizacji określonego, spójnego zestawu celów, np. wspólnego projektu; wówczas funkcją coachingu jest facylitacja osiągnięcia przez zespół zamierzonego rezultatu w efektywny sposób (Wiskowska, 2010) i (Clutterbuck, 2009);

5) Coaching strategiczny dla zarządu (strategic coaching) – to coachingowe wsparcie członków zarządu w zespołowym podejmowaniu kluczowych decyzji, szczególnie cenne przy dużych zmianach wewnątrz i zewnątrz organizacyjnych (fuzje, przejęcia, zmiana zarządu, trybu produkcji lub zakresu działalności, nowe branże lub rynki; kryzysy, załamania rynku, wprowadzanie nowej kultury organizacyjnej). Coaching zarządu – w istotny sposób różni się od coachingu innych zespołów nie tylko ze względu na poziom organizacyjny, ale też na spektrum oddziaływania na całą organizację w strategicznych obszarach i w długiej perspektywie czasowej (Czarkowska 2011).

6) Coachingowy styl zarządzania (managerial coaching) zwany czasem coachingiem menedżerskim – kiedy sami menedżerowie, po dodatkowym przeszkoleniu, mając zapewnione superwizyjne wsparcie, stosują wybrane narzędzia i techniki coachingowe w zarządzaniu swoimi ludźmi: np. przy prowadzeniu rozmów rozwojowych, udzielaniu informacji zwrotnej lub ustalaniu celów do realizacji na kolejny okres rozliczeniowy. Jest to styl zarządzania wymagający przygotowania menedżerów do niełatwego łączenia roli coacha z rolą osoby zarządzającej, co niesie ze sobą dużo wyzwań (Włodarski 2010) Rzycka O., 2010.

7) Coachingowa kultura organizacyjna (coaching culture) – której tworzenie wymaga kompleksowej zmiany na wszystkich poziomach organizacji, co konstytuuje nowy sposób funkcjonowania całej firmy (Clutterbuck, Megginson 2005, Szmidt 2010) – od reformułowania wizji i misji oraz zmiany kluczowych wartości po wprowadzanie nowych procedur dotyczących m.in. metod rekrutacji, ścieżek awansu czy oceny i premiowania pracowników. Wraz z wdrażaniem kultury coachingowej pojawia się jeszcze dodatkowa możliwość zastosowania coachingu „w mikroskali” – nie jako prowadzenie pełnych procesów coachingowych, ale jako stosowanie elementów coachingowego podejścia (np. konkretnych coachingowych narzędzi) w codziennych praktykach (Czarkowska 2011). Wówczas może pojawić się dodatkowo przestrzeń na:

8) Coaching partnerski (peer-coaching) – gdy pracownicy po odpowiednim treningu udzielają sobie coachingowego wsparcia, najczęściej w ramach jasno określonego kontekstu sytuacyjnego lub przy doskonaleniu konkretnego pakietu kompetencji (np. w sprzedaży, negocjacjach lub obsłudze kluczowych klientów). W coachingu partnerskim pracownicy stają się dla siebie na wzajem coachami, co wymaga oprócz wieloetapowego, przygotowawczego procesu szkoleniowego swoistej reorganizacji pracy i stworzenia kultury opartej na otwartej wymianie informacji zwrotnych, nastawieniu na współpracę oraz powszechnej akceptacji założeń typowych dla organizacji uczącej się.

- autorem artykułu jest dr Lidia Czarkowska, która w Akademii Leona Koźmińskiego prowadzi praktyczne szkolenie Coachingowy Styl Zarządzania - nowe narzędzia i kompetencje dla menedżerów i przywódców

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Oferta biznesowa dla firm: Paczkomat® InPost jako klucz do szybkiej i wygodnej dostawy

Klienci kupują online przede wszystkim dla wygody, a szybka dostawa i odbiór to dziś standard. Punkty odbioru stały się naturalnym wyborem, a Paczkomat® InPost przewodzi w tej kategorii. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, oferta biznesowa InPost to prosty sposób na obniżenie kosztów i zwiększenie satysfakcji kupujących. Sprawdź, dlaczego warto i jak zrobić to dobrze.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

REKLAMA

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA