REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzorzec umowy spółki z o.o. zakładanej w trybie S24

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Wzorzec umowy spółki z o.o. zakładanej w trybie S24 / fot. Fotolia
Wzorzec umowy spółki z o.o. zakładanej w trybie S24 / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby decydujące się na założenie spółki z o.o. w trybie S24 za pomocą systemu teleinformatycznego korzystają z gotowego wzorca umowy, dostępnego w tym systemie. Jakie rodzaje postanowień zawiera wzorzec? Jak prawidłowo go wypełnić?

Zgodnie z art. 157 1 § 1 kodeksu spółek handlowych umowa spółki z o.o. może być zawarta z wykorzystaniem wzorca umowy dostępnego w systemie teleinformatycznym. Zawarcie umowy w takiej formie wymaga zastosowania trybu S24 i wypełnienia formularza umowy zawartego w systemie. Konieczne jest również opatrzenie umowy podpisem elektronicznym. Takie rozwiązanie jest korzystne dla wspólników, bowiem nie istnieje ryzyko pominięcia istotnych elementów w umowie spółki. Sam wzorzec jest ogólnodostępny i stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie określenia wzorca umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością udostępnianego w systemie teleinformatycznym.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Najważniejsze postanowienia umowne

Umowa spółki sporządzana w trybie S24 powinna zawierać przede wszystkim stałe postanowienia wzorca umowy. Do takich postanowień należy:

  • nieograniczony czas trwania spółki,
  • pokrycie udziałów wkładami pieniężnymi,

W umowie spółki powinny być zawarte również opcjonalne postanowienia wzorca. Wśród takich należy wymienić:

  • wybór wariantu A lub B dotyczącego udziałów w spółce,
  • wybór jednej z czterech możliwości dotyczących zgody na zbycie lub zastawienie udziału spółki,
  • możliwość utworzenia kapitału rezerwowego i zapasowego,
  • wybór wariantu dotyczącego organów spółki,
  • określenie czasu trwania kadencji członka zarządu,
  • określenie sposobu reprezentacji spółki,
  • skład osobowy organów spółki,
  • konieczność powzięcia uchwały wspólników w przypadku rozporządzania prawem lub zaciągania zobowiązania do świadczenia o wartości dwukrotnie przewyższającej wysokość kapitału zakładowego lub brak takiego wymogu

Zobacz również: Zmiana umowy spółki z o.o.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzorzec umowy zawiera również postanowienia, które wspólnicy wypełniają swobodnie, czyli:

  • dane wspólników zakładających spółkę,
  • określenie firmy spółki,
  • określenie siedziby spółki,
  • przedmiot działalności spółki według PKD,
  • wysokość kapitału zakładowego,
  • skład wspólników zakładających spółkę,
  • czas kadencji składu osobowego organów spółki,
  • data zakończenia pierwszego roku obrotowego.

Wzorzec umowny dostępny jest w formie elektronicznej, a który stanowi tzw. „inteligentny formularz umowy”. Jest o tyle korzystny, że podczas wypełniania go, sam intuicyjnie prowadzi osobę wypełniającą.

Wzorzec umowy spółki z o.o.

Wady wzorca umowy

REKLAMA

Największą wadą sporządzania umowy za pomocą gotowego wzorca jest niemożność zmiany postanowień umowy, swobodnie wypełnianych przez wspólników. Ustawodawca przewidział bowiem niezmienność wzorca umowy. Zgodnie z art. 1571 § 4 k.s.h. zmiana umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zawartej przy wykorzystaniu wzorca umowy jest możliwa po zarejestrowaniu spółki. Oznacza to, że umowa spółki nie może być zmieniona zarówno w systemie teleinformatycznym, jak i tradycyjnym sposobem – w formie aktu notarialnego.

Zgodnie z art. 23 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym sąd rejestrowy bada, czy dołączone do wniosku dokumenty są zgodne pod względem formy i treści z przepisami prawa. W pozostałym zakresie sąd rejestrowy bada, czy zgłoszone dane są zgodne z rzeczywistym stanem, jeżeli ma w tym względzie uzasadnione wątpliwości.

Zobacz też: Jak prawidłowo napisać umowę spółki cywilnej?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA