REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Sadziński
Dziennikarz i redaktor z doświadczeniem w tworzeniu treści o finansach, prawie i sprawach konsumenckich. Pisze z myślą o praktycznym wsparciu dla czytelnika.
Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru Promocja marki innowacyjnych MŚP
156 mln zł na ekspansję polskich firm! Zobacz, kto dostał wsparcie z PARP
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Wszystkie pozytywnie ocenione projekty otrzymają wsparcie

Początkowo alokacja konkursu wynosiła 50 mln zł, co wystarczyłoby jedynie na dofinansowanie 51 projektów. Jednak ze względu na ogromne zainteresowanie i wysoką jakość złożonych wniosków PARP zwróciła się do Instytucji Zarządzającej o zwiększenie środków. Dzięki temu dofinansowanie otrzymały wszystkie projekty, które spełniły wymagane kryteria.

REKLAMA

REKLAMA

Zainteresowanie konkursem przerosło nasze oczekiwania. Liczba złożonych wniosków oraz ich wysoka jakość pokazały, że polskie firmy mają ogromny potencjał w zakresie internacjonalizacji i budowania rozpoznawalnych marek – podkreśla Krzysztof Gulda, p.o. prezesa PARP.

Co obejmują projekty?

Dofinansowane inicjatywy dotyczą m.in. promocji mebli, łodzi, słodyczy, kosmetyków, ale także elektroniki profesjonalnej, IT, branży spożywczej czy budowlanej.

Przedsiębiorcy będą obecni na największych wydarzeniach targowych na świecie, takich jak:

REKLAMA

  • Hannover Messe i Gamescom w Niemczech,
  • High-End AV Show w Hongkongu,
  • Dutch Audio Event w Niderlandach,
  • Cosmoprof Bologna we Włoszech,
  • czy wydarzenia branż kreatywnych w Abu Dhabi i Dosze.

Najwięcej projektów zgłosiły średnie przedsiębiorstwa (79), dalej małe firmy (73) i mikroprzedsiębiorstwa (31).

Polska na eksportowej fali

Dane pokazują, że ekspansja zagraniczna firm staje się jednym z motorów polskiej gospodarki. Według raportu PARP o stanie sektora MŚP udział eksportu w PKB wzrósł z 46% w 2013 r. do 62,7% w 2022 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tylko w pierwszej połowie 2025 r. wartość eksportu wyniosła 169,8 mld euro, czyli o 1,6% więcej niż rok wcześniej. Eksperci Krajowej Izby Gospodarczej prognozują, że w całym 2025 r. eksport urośnie o 3%, a w 2026 r. nawet o 8%.

Szczególnie dynamicznie rośnie handel z Niemcami. W pierwszym półroczu 2025 r. jego wartość sięgnęła 90 mld euro, co oznacza wzrost o 5,4% r/r.

Nowa strategia eksportowa

Rząd zakłada, że do 2030 r. udział Polski w światowym handlu wzrośnie do 2%, a liczba firm eksportujących się podwoi. Strategia skupia się na promocji polskich produktów, wsparciu w zakładaniu zagranicznych oddziałów i inwestycjach w nowe rynki.

Autorzy raportu „Nowy eksport, nowa rola dyplomacji” podkreślają, że polskie firmy coraz częściej wybierają zaawansowane formy ekspansji takie jak przejęcia, inwestycje czy zakładanie oddziałów za granicą, zamiast ograniczania się tylko do sprzedaży towarów.

Dla kogo i na co wsparcie?

O dofinansowanie mogły ubiegać się firmy z sektora MŚP działające w Polsce, reprezentujące m.in. sektory: medyczny i farmaceutyczny, budowlany, spożywczy, IT/ICT, motoryzacyjny, kosmetyczny, meblarski, lotniczo-kosmiczny czy jachtowy.

Środki mogą być przeznaczone na:

  • uczestnictwo w targach i wystawach (ze stoiskiem narodowym lub własnym),
  • organizację zagranicznych misji gospodarczych,
  • kampanie promocyjne,
  • pokazy, prezentacje i degustacje,
  • podróże służbowe pracowników,
  • budowę i obsługę stoisk wystawowych.

Poziom dofinansowania wynosi do 85% kosztów podróży służbowych i do 50% pozostałych wydatków kwalifikowanych.

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA