REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwyczajne zgromadzenie wspólników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Redakcja
Zwyczajne zgromadzenie wspólników spółki z o.o./ Fot. Fotolia
Zwyczajne zgromadzenie wspólników spółki z o.o./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zwoływanie zwyczajnego zgromadzenia wspólników jest corocznym obowiązkiem zarządu. Wedle prawa musi ono się odbyć w ciągu sześciu miesięcy od końca roku obrotowego. Umowa spółki może jednak ten okres skrócić.

Zgromadzenie wspólników

Zgromadzenie wspólników jest podstawowym organem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w ramach którego realizowane są przede wszystkim uprawnienia związane z posiadaniem udziałów w spółce.

REKLAMA

Decyzje podejmowane podczas zgromadzenia mają strategiczny charakter i dotyczą m.in. kwestii zatwierdzania sprawozdania za zakończony rok obrotowy, czy też dalszego istnienia spółki.

Zobacz: Jak zmienić umowę spółki z o.o. w organizacji?

Zwyczajne zgromadzenie wspólników

REKLAMA

Zgromadzenie wspólników może odbyć się w dwojakiej formule. Pierwsza, czyli zgromadzenie zwyczajne, musi obowiązkowo odbyć się raz w roku. Zgodnie z art. 231 Kodeksu spółek handlowych zwyczajne zgromadzenie wspólników powinno odbyć się w terminie sześciu miesięcy po upływie każdego roku obrotowego. Termin, w którym powinno odbyć się zgromadzenie zależy zatem od zakreślenia okresu, który jest uznany za rok obrotowy spółki. Przeważnie będzie on pokrywał się z rokiem kalendarzowym, stąd też zwyczajne zgromadzenie wspólników powinno odbyć się w pierwszej połowie każdego roku.

Termin określony w art. 231 Kodeksu spółek handlowych nie ma tutaj jednak charakteru bezwzględnego, a postanowienia umowy spółki mogą przewidywać krótszy termin. Pośrednio mowa o tym w art. 235 par. 2, który mówi o uprawnieniu rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej do zwołania zwyczajnego zgromadzenia, jeżeli nie uczyni tego zarząd w terminie przewidzianym w ustawie lub umowie spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto zwołuje?

Zgodnie z art. 235 par. 1 Kodeksu spółek handlowych zgromadzenie jest zwoływane przez zarząd. Tylko w szczególnych przypadkach, jeżeli zarząd nie wywiąże się ze swojego obowiązku, zwyczajne zgromadzenie może być zwołane przez radę nadzorczą jak również komisję rewizyjną. Warto zwrócić też uwagę na par. 3, który daje możliwość przyznania takich uprawnień także poszczególnym osobom (np. udziałowcom).

Niezwołanie zgromadzenia wspólników przez członków zarządu naraża ich na grzywnę nawet do 20 tys. zł wysokości.

Zobacz: Umorzenie kary grzywny

Uprawnienia zwyczajnego zgromadzenia

Zwyczajne zgromadzenie wspólników jest zwoływane w konkretnym celu. Główne kompetencje określa art. 231 par. 2 Kodeksu spółek handlowych. Zgodnie z nim przedmiotem obrad zwyczajnego zgromadzenia powinno być rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania zarządu z działania spółki oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy; podjęcie uchwały o podziale zysków albo pokryciu straty, a także udzielenie członkom organów spółki absolutorium z wykonania przez nich obowiązków.

Zobacz: Dywidenda, czyli zysk dla wspólników

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaprojektuj z nami swoją pierwszą innowację – poznaj bezpłatną usługę Innovation Coach i weź udział w wydarzeniu w Łodzi

W dobie dynamicznych zmian technologicznych i rosnącej konkurencji, przedsiębiorcy coraz częściej poszukują sposobów na wdrażanie innowacji w swoich firmach. Nie każdy jednak wie, od czego zacząć, jak zdobyć fundusze na rozwój, czy jak skutecznie przejść przez proces planowania i realizacji innowacyjnego projektu.

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek?

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek? W ubiegłym roku z odroczenia terminu płatności składek najczęściej korzystali mali płatnicy.

Przewodnik po spółce w Delaware – wszystko, co musisz wiedzieć zanim założysz firmę w USA

Założenie spółki w Stanach Zjednoczonych, a w szczególności w stanie Delaware, to marzenie wielu przedsiębiorców – zarówno z Polski, jak i z całego świata. Delaware od dekad uważany jest za światowe centrum dla biznesu dzięki swojej wyjątkowej legislacji, przyjaznemu klimatowi dla przedsiębiorców oraz elastycznym strukturze prawnej. Ale czy spółka w Delaware to dobry wybór dla każdego? I co warto wiedzieć zanim złożysz wniosek o rejestrację?

Europejski Akt Dostępności zacznie obowiązywać od 28 czerwca 2025 roku. Za niespełnienie wymagań dyrektywy wysokie kary

Zbliża się termin, od którego wszystkie firmy świadczące określone usługi lub sprzedające wybrane produkty będą musiały zapewnić ich dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Od 28 czerwca 2025 r. niespełnienie wymagań może wiązać się z wysokimi grzywnami oraz utratą reputacji.

REKLAMA

JDG a spółka z o.o. Którą formę działalności wybrać? [Porównanie]

Podejmując decyzję o własnym biznesie, każdy przedsiębiorca staje przed wyborem formy działalności. Większość z nas waha się pomiędzy jednoosobową działalnością gospodarczą (JDG) a spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.). Każda z tych form ma swoje plusy i minusy. W artykule spróbuję przybliżyć czym się różnią.

Pożyczka dla firm: Szansa na rozwój czy ryzyko?

Prowadzisz firmę? Na pewno doświadczasz różnych wyzwań związanych z zarządzaniem własnym biznesem. Zmieniające się trendy, rosnąca konkurencja, potrzeba implementowania nowych technologii – to tylko niektóre z powodów, dla których musisz stale szukać sposobów na rozwój i reklamę. Pytanie nierzadko brzmi, skąd wziąć na to pieniądze?

Prognozy: zamiast powrotu Koniunktury, europejskie firmy może dotknąć fala bankructw na niespotykaną dotąd skalę

Po kilku latach wysokiej inflacji i restrykcyjnej polityki pieniężnej banków centralnych, europejskie przedsiębiorstwa z nadzieją patrzyły na rok 2025, oczekując wreszcie wzrostu gospodarczego. W obecnej sytuacji geopolitycznej trudno jednak zachować optymizm.

Kontrole podatkowe. 2025 rok przyniósł ważną zmianę, ale to dopiero początek ułatwień

Urzędy skarbowe przeprowadzają kontrole podatkowe od kiedy tylko istnieją podatki. Zmienia się jedynie charakter służb kotrolnych oraz zasady przeprowadzania samych kontroli. Kluczowe zmiany w kontroli podatkowej nastąpiły z początkiem 2025 roku, choć nie wszyscy o nich pamiętają.

REKLAMA

Mobbing w pracy: jak rozpoznać i chronić się przed nim?

Poznaj definicję, przyczyny i formy mobbingu oraz praktyczne sposoby ochrony przed nim – wszystkie wskazówki prosto z rozmowy z ekspertką Katarzyną Bednarczykówą, autorką książki "Masz się łasić".

Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

REKLAMA