REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwyczajne zgromadzenie wspólników

Redakcja
Zwyczajne zgromadzenie wspólników spółki z o.o./ Fot. Fotolia
Zwyczajne zgromadzenie wspólników spółki z o.o./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zwoływanie zwyczajnego zgromadzenia wspólników jest corocznym obowiązkiem zarządu. Wedle prawa musi ono się odbyć w ciągu sześciu miesięcy od końca roku obrotowego. Umowa spółki może jednak ten okres skrócić.

Zgromadzenie wspólników

Zgromadzenie wspólników jest podstawowym organem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w ramach którego realizowane są przede wszystkim uprawnienia związane z posiadaniem udziałów w spółce.

REKLAMA

Decyzje podejmowane podczas zgromadzenia mają strategiczny charakter i dotyczą m.in. kwestii zatwierdzania sprawozdania za zakończony rok obrotowy, czy też dalszego istnienia spółki.

Zobacz: Jak zmienić umowę spółki z o.o. w organizacji?

Zwyczajne zgromadzenie wspólników

REKLAMA

Zgromadzenie wspólników może odbyć się w dwojakiej formule. Pierwsza, czyli zgromadzenie zwyczajne, musi obowiązkowo odbyć się raz w roku. Zgodnie z art. 231 Kodeksu spółek handlowych zwyczajne zgromadzenie wspólników powinno odbyć się w terminie sześciu miesięcy po upływie każdego roku obrotowego. Termin, w którym powinno odbyć się zgromadzenie zależy zatem od zakreślenia okresu, który jest uznany za rok obrotowy spółki. Przeważnie będzie on pokrywał się z rokiem kalendarzowym, stąd też zwyczajne zgromadzenie wspólników powinno odbyć się w pierwszej połowie każdego roku.

Termin określony w art. 231 Kodeksu spółek handlowych nie ma tutaj jednak charakteru bezwzględnego, a postanowienia umowy spółki mogą przewidywać krótszy termin. Pośrednio mowa o tym w art. 235 par. 2, który mówi o uprawnieniu rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej do zwołania zwyczajnego zgromadzenia, jeżeli nie uczyni tego zarząd w terminie przewidzianym w ustawie lub umowie spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto zwołuje?

Zgodnie z art. 235 par. 1 Kodeksu spółek handlowych zgromadzenie jest zwoływane przez zarząd. Tylko w szczególnych przypadkach, jeżeli zarząd nie wywiąże się ze swojego obowiązku, zwyczajne zgromadzenie może być zwołane przez radę nadzorczą jak również komisję rewizyjną. Warto zwrócić też uwagę na par. 3, który daje możliwość przyznania takich uprawnień także poszczególnym osobom (np. udziałowcom).

Niezwołanie zgromadzenia wspólników przez członków zarządu naraża ich na grzywnę nawet do 20 tys. zł wysokości.

Zobacz: Umorzenie kary grzywny

Uprawnienia zwyczajnego zgromadzenia

Zwyczajne zgromadzenie wspólników jest zwoływane w konkretnym celu. Główne kompetencje określa art. 231 par. 2 Kodeksu spółek handlowych. Zgodnie z nim przedmiotem obrad zwyczajnego zgromadzenia powinno być rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania zarządu z działania spółki oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy; podjęcie uchwały o podziale zysków albo pokryciu straty, a także udzielenie członkom organów spółki absolutorium z wykonania przez nich obowiązków.

Zobacz: Dywidenda, czyli zysk dla wspólników

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA