REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka jest pozycja prawna likwidatorów w spółce akcyjnej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Brzozowska
Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
MB Brzozowska
Likwidatorzy są uprawnieni do powoływania swoich pełnomocników, podlegają oni odpowiedzialności cywilnej na zasadach podobnych do członków zarządu.
Likwidatorzy są uprawnieni do powoływania swoich pełnomocników, podlegają oni odpowiedzialności cywilnej na zasadach podobnych do członków zarządu.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami obowiązującego KSH (art. 463) likwidatorami są członkowie zarządu, chyba że statut lub uchwała walnego zgromadzenia stanowi inaczej. Sąd prowadzący postępowanie likwidacyjne jest jednak uprawniony do uzupełnienia składu likwidatorów o powołanie kolejnego (jednego lub dwóch).

Sytuacja taka ma miejsce na wniosek akcjonariuszy reprezentujących jedną dziesiątą kapitału zakładowego (§ 2 omawianego artykułu). Jeżeli o konieczności likwidacji spółki orzekł sąd w prawomocnym orzeczeniu, wraz z nakazem rozwiązania jednostki może on również ustanowić likwidatorów, jednocześnie ustalając wysokość ich wynagrodzenia. Likwidatorzy ustanowieni tą drogą mogą być również odwołani jedynie z inicjatywy sądu rejestrowego.

REKLAMA

Sąd ma również możliwość zmiany już powołanych likwidatorów w przypadku uzasadnionych interesów prawnych osób trzecich.

REKLAMA

Dane powołanych likwidatorów, nawet gdy są oni członkami zarządu (co powoduje brak zmiany reprezentacji prawnej spółki) powinny zostać przekazane do odpowiedniego sądu rejestrowego wraz z dokonanym zgłoszeniem o otwarcie likwidacji. Poza imieniem i nazwiskiem konieczne staje się również udostępnienie adresu (czy też adresu do doręczeń) oraz określenie sposobu reprezentowania spółki, zwłaszcza w przypadku zmian zachodzących w tym zakresie. Lista powołanych likwidatorów podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, przy czym w wypadku powołania ich na drodze sądowej wpis taki dokonywany jest z urzędu.

W związku z art. 466 ustawy, jeśli inne przepisy KSH nie wprowadzają odmiennych uregulowań, do likwidatorów stosuje się przepisy dotyczące członków zarządu spółki (jednak nie zarządu jako takiego - ten bowiem jako organ spółki przestaje istnieć wraz z powołaniem osób odpowiedzialnych za jej likwidację).

Pozostają jednak pozostałe organy, mianowicie rada nadzorcza i walne zgromadzenie, do których uchwał likwidatorzy- nie mający statusu organów spółki - muszą się stosować w stosunkach wewnętrznych (chyba że zostali oni ustanowieni przez sąd). Powoduje to zatem możliwość odwołania likwidatorów przez organ, który uprawniony jest do odwoływania członków zarządu. Wyjątkiem jest wspomniana sytuacja wyłącznej kompetencji sądu do odwołania likwidatorów powołanych przez siebie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Postępowanie rejestrowe

REKLAMA

Podstawowym obowiązkiem osób powołanych na stanowiska likwidatorów spółki akcyjnej staje się zgłoszenie do sądu rejestrowego faktu otwarcia likwidacji spółki, przy czym zaznaczyć należy, że kompetencja ta przysługuje każdemu z nich z osobna.

Sytuacja taka powoduje konieczność przeprowadzenie tzw. postępowania konwokacyjnego polegającego na dwukrotnym ogłoszeniu (odstęp czasowy jest określony ustawowo i wynosi od dwóch tygodni do miesiąca) informacji o likwidacji wraz z wezwaniem wierzycieli do zgłoszenia swoich wierzytelności najpóźniej w ciągu sześciu miesięcy od ostatniego ogłoszenia.

Likwidatorzy zyskują legitymację do prowadzenia spraw spółki i jej reprezentowania, jednak w zakresie nieco odmiennym od wcześniejszych uprawnień zarządu w tej kwestii. Ich działalność jest bowiem w znacznym stopniu ograniczona przez cele, jakie narzuca postępowanie likwidacyjne. Powinni oni zakończyć bieżące interesy spółki, ściągnąć wierzytelności, upłynnić majątek oraz wypełnić inne zobowiązania związane z prowadzeniem właściwych czynności likwidacyjnych a jednocześnie powstrzymać się od prowadzenia interesów, które nie są konieczne do zakończenia spraw już rozpoczętych.

Nie mają oni prawa zawierania jakichkolwiek nowych umów z podmiotami zewnętrznymi, jeżeli współpraca z tymi kontrahentami nie była wcześniej nawiązana, a umowy te nie mają na celu doprowadzenie do końca postępowania likwidacyjnego spółki i zaspokojenia jej wierzycieli. 

Powołując się na art. 469 § 3 Kodeksu spółek handlowych, należy zauważyć, że pomimo potencjalnej nieważności tych czynności, które nie mają charakteru czynności likwidacyjnych, nie może taka sytuacja wystąpić w stosunku do podmiotów zewnętrznych, które w dobrej wierze nawiązały stosunki gospodarcze z likwidatorami spółki.

Do obowiązków likwidatorów należy zaliczyć również sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji, który podlega następnie zatwierdzeniu przez walne zgromadzenie spółki. Po zakończeniu każdego kolejnego roku obrotowego są oni natomiast zobowiązani do złożenia zgromadzeniu sprawozdania ze swej działalności oraz sprawozdania finansowego.

Likwidatorzy są uprawnieni do powoływania swoich pełnomocników, podlegają oni odpowiedzialności cywilnej na zasadach podobnych do członków zarządu.

W przypadku uchylenia likwidacji likwidatorzy powinni tę okoliczność zgłosić do sądu rejestrowego w celu wpisania do rejestru.

Warto wspomnieć również o sytuacji szczególnej, którą wprowadza obowiązująca ustawa o KRS.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 „Kurator może podjąć czynności zmierzające do likwidacji osoby prawnej, jeżeli nie dojdzie do wyboru lub powołania jej władz w terminie trzech miesięcy od dnia ustanowienia kuratora albo wybrane lub powołane władze nie wykonują obowiązków (...)”. Ponadto „ kurator może wystąpić do sądu rejestrowego o rozwiązanie osoby prawnej oraz ustanowienie likwidatora z powodu braku jej władz lub z innej ważnej przyczyny(...) Jeżeli kurator przy wykonywaniu swych czynności stwierdzi, że istnieją przesłanki zgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości osoby prawnej, dla której został ustanowiony, może zgłosić taki wniosek właściwemu sądowi”.

Polecamy: serwis Rejestr przedsiębiorców

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA