REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Adres poczty elektronicznej w rejestrze KRS /Fot. Fotolia
Adres poczty elektronicznej w rejestrze KRS /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym wprowadza szereg zmian. Od 1 stycznia 2012 r. w rejestrze można zamieścić adres strony internetowej i poczty elektronicznej przedsiębiorcy.

Moc dokumentów w formie elektronicznej

Nowelizacja zrównała moc wszystkich dokumentów wydawanych przez CI KRS. Nadała ona moc dokumentu urzędowego takim dokumentom jak: odpisy, wyciągi, zaświadczenia czy informacje, wydawane w formie elektronicznej. Dotychczas moc dokumentu urzędowego miały ww. dokumenty, ale wydawane tylko w formie papierowej. Dokumenty elektroniczne nie były zaś akceptowane jako dokumenty urzędowe, a jedynie jako dokumenty prywatne. Zmiana wprowadzona nowelizacją oznacza, że dokumenty uzyskane z CI KRS zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej mają jednakową moc dokumentu urzędowego.

REKLAMA

Bezpłatny dostęp do informacji

Nowelizacją uregulowano również kwestie bezpłatnego udostępniania przez CI KRS, w ogólnodostępnych sieciach teleinformatycznych (w tym w Internecie), aktualnych informacji o podmiotach wpisanych do rejestru oraz o dokumentach zawartych w elektronicznym katalogu dokumentów spółek. Możliwość przeglądania informacji zawartych w rejestrze KRS dotyczy wszystkich jego części, tj. rejestru przedsiębiorców, rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz rejestru dłużników niewypłacalnych.  

Zobacz: Zakładanie spółki przez internet 2012

Samodzielne pobieranie wydruków z KRS

REKLAMA

Dodatkowo, nowelizacja wprowadziła możliwość samodzielnego pobierania wydruków dokumentów z rejestru KRS, które mają moc zrównaną z mocą dokumentów wydawanych przez CI KRS pod warunkiem, że posiadają cechy umożliwiające ich weryfikację z danymi zawartymi w KRS.

Wszelkie szczegółowe kwestie dotyczące ustroju i organizacji CI KRS, a także dokumentów w formie elektronicznej (w tym cech wydruków pozyskanych samodzielnie) zostały określone w rozporządzeniach Ministra Sprawiedliwości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NIP do rejestru z urzędu

Jednocześnie, warto zaznaczyć, że jedna istotna dla przedsiębiorców zmiana została wprowadzona nowelizacją już w dniu jej ogłoszenia, tj. 13 lipca 2011 r. Dotyczy ona wpisywania numeru NIP do rejestru przedsiębiorców z urzędu. Po uzyskaniu informacji o nadaniu przedsiębiorcy numeru NIP sąd rejestrowy (tj. wydział gospodarczy KRS sądu rejonowego) dokonuje z urzędu wpisu numeru NIP do rejestru.

Wpis ten nie podlega opłacie sądowej ani ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Jest to bez wątpienia udogodnienie dla przedsiębiorców, którzy dotychczas byli obowiązani przy składaniu wniosków do KRS po uzyskaniu numeru NIP do złożenia w sądzie rejestrowym formularza KRS ZY, dotyczącego m.in. wpisania  numeru NIP. Nowelizacją wprowadzono również możliwość zamieszczenia w dziale 1 rejestru przedsiębiorców adresu strony internetowej oraz adresu poczty elektronicznej przedsiębiorcy.

Zobacz: Koszty rejestracji podmiotu w KRS

Zmiana ta wychodzi naprzeciw rozwiązaniom XXI wieku oraz współcześnie używanym sposobom komunikowania się, które zastępują dotychczas stosowane tradycyjne sposoby. Warto przy tym dodać, że dane wpisane do KRS korzystają z domniemania ich prawdziwości. Oznacza to, że korzystają one z domniemania prawnego (wzruszalnego), polegającego na przyjęciu fikcji zgodności wpisanych do rejestru danych ze stanem rzeczywistym. Może być to korzystne dla kontrahentów przedsiębiorcy porozumiewających się za pomocą adresu e-mail wskazanego w KRS, gdyż taki adres będzie również korzystał z domniemania jego prawdziwości i przedsiębiorca nie będzie mógł, co do zasady, zasłaniać się, że jest on nieprawdziwy, czy też nieaktualny.

Podsumowanie

Podsumowując, wprowadzone nowelizacją zmiany, jak np. wpisywanie z urzędu numeru NIP, zamieszczanie adresu e-mail i adresu strony www w rejestrze, czy też zrównanie mocy urzędowej dokumentów wydawanych w formie elektronicznej z dokumentami wydawanymi w formie papierowej należy ocenić pozytywnie. Idą one na pewno w dobrym kierunku i mają na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, co zasługuje na pochwałę. Upowszechnienie bezpłatnego dostępu do danych zawartych w KRS za pomocą Internetu oraz możliwość samodzielnego pozyskiwania wydruków stanowi zaś odpowiedź na zmiany zachodzące w sposobie prowadzenia działalności gospodarczej i komunikowania się w XXI wieku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy zbyt beztrosko podchodzą do cyberkryminalistów?

Firmy lekkomyślnie podchodzą do kwestii cyberbezpieczeństwa? Z raportu „State of Enterprise Cyber Risk in the Age of AI 2024” wynika. że co dziesiąta firma nigdy nie przeprowadziła audytu swoich systemów, a połowa sprawdza zabezpieczenia raz w tygodniu lub rzadziej. A aż 65 proc. firm działa na podstawie przestarzałych, co najmniej dwuletnich, planów. 

ZPP chce zmian w akcyzie na wyroby tytoniowe i e-papierosy

Przedsiębiorcy są zaskoczeni nieoczekiwaną zmianą przepisów podatkowych dotyczących akcyzy na wyroby tytoniowe. Przedstawiciele Związku Przedsiębiorców i Pracodawców alarmują, że zmiany wprowadzane są w niewłaściwy sposób. Mają swoje propozycje. 

Upór czy rezygnacja? O skutecznych strategiach realizacji celów

16 października w godzinach 10:00-12:00 zapraszamy na debatę „Upór czy rezygnacja? O skutecznych strategiach realizacji celów”.

MRiRW: Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r.

Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r. W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowane zostały projekty rozporządzeń określających stawki poszczególnych płatności bezpośrednich podstawowych oraz ekoschematów obszarowych (bez ekoschematu Dobrostan zwierząt).

REKLAMA

Liderzy Eksportu nagrodzeni podczas Gali PAIH Forum Biznesu

Najlepsi polscy eksporterzy wyłonieni. Za nami rozdanie nagród Lidera Eksportu PAIH. Wyróżnienia w czterech kategoriach były kluczowymi punktami gali, która zakończyła pierwszy dzień trwającego PAIH Forum Biznesu.

PAIH Forum Biznesu 2024 wystartowało!

Rozpoczęło się wyjątkowe spotkanie przedsiębiorców, reprezentantów regionów i instytucji rozwoju, czyli PAIH Forum Biznesu 2024. Na wydarzenie zarejestrowało się łącznie niemal 5000 osób, a już pierwszy dzień imprezy zgromadził na PGE Narodowym setki firm z sektora MŚP, dziesiątki przedstawicieli świata polityki i nauki oraz licznych ekspertów PAIH i innych instytucji otoczenia biznesu. Warszawa stała się właśnie centrum polskiej przedsiębiorczości.

Emigracja zarobkowa. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści?

Emigracja zarobkowa na świecie. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści? W tym roku na podium znalazła się Australia, wyprzedzając dotychczasowego lidera – Kanadę. A gdzie można znaleźć najwięcej specjalistów z Polski? 

Jak ulga na ekspansję wspiera przedsiębiorców w zdobywaniu nowych rynków?

Ulga na ekspansję, która weszła w życie 1 stycznia 2022 roku. Jej celem jest wspieranie przedsiębiorców w zwiększaniu przychodów ze sprzedaży produktów, szczególnie poprzez rozszerzenie działalności na nowe rynki. Mimo że ulga na ekspansję pozwala zaoszczędzić do 190 tys. złotych rocznie, w praktyce okazała się mało popularna – w 2022 roku skorzystało z niej jedynie 224 podatników CIT. To pokazuje, że pomimo potencjalnie dużych korzyści, ulga wciąż nie cieszy się szerokim zainteresowaniem wśród przedsiębiorców.

REKLAMA

Fundacje rodzinne umrą śmiercią naturalną? Ekspertka krytycznie o planach Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów planuje zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych od 2025 r. Zdaniem ekspertki dr Anny Marii Panasiuk proponowane przez resort finansów zmiany idą za daleko, a ich wprowadzenie może doprowadzić do tego, że fundacje rodzinne umrą śmiercią naturalną.

Rewolucja w VAT dla małych podatników: nowe zwolnienie podmiotowe daje korzyść w obrotach z zagranicą

To będzie rewolucyjna nowelizacja ustawy VAT. Teraz nawet niewielka sprzedaż zagranicę np. przez platformę internetową wymusza płacenie VAT – formalnie nawet od osób nie prowadzących działalność gospodarczą i fiskus może skutecznie podatku dochodzić.

REKLAMA