REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wnoszenie nieruchomości jako wkładu do spółki osobowej

Subskrybuj nas na Youtube
Niedopuszczalna zatem byłaby konstrukcja, zgodnie z którą do przeniesienia własności nieruchomości opisanej w umowie spółki jawnej dojdzie z chwilą zarejestrowania spółki w KRS.
Niedopuszczalna zatem byłaby konstrukcja, zgodnie z którą do przeniesienia własności nieruchomości opisanej w umowie spółki jawnej dojdzie z chwilą zarejestrowania spółki w KRS.

REKLAMA

REKLAMA

Wkładem do spółki osobowej może być własność nieruchomości. Z uwagi jednak na przejściową (lub trwałą) jej utratę przez wspólnika jest to niebezpieczne i niezalecane. Bywa jednak także kłopotliwe z innych przyczyn.

Umowa powinna określać wkłady

Zgodnie z treścią art. 25 kodeksu spółek handlowych umowa spółki jawnej powinna zawierać:

REKLAMA

REKLAMA

  • firmę i siedzibę spółki,
  • przedmiot działalności spółki,
  • czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony,
  • określenie wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika i ich wartość.

Zobacz: Jak podejmowane są uchwały w spółce osobowej?

Wymóg wskazania wkładów i określenia ich wartości odnosi się również do pozostałych spółek o charakterze osobowym, tj. spółki partnerskiej, komandytowej i komandytowo-akcyjnej, jakkolwiek w tym ostatnim przypadku z pewnymi modyfikacjami dotyczącymi wkładów wspólników będących akcjonariuszami.

Nie budzi też wątpliwości, że wkładem wspólnika do spółki mogą być nie tylko pieniądze, ale i dobra innego rodzaju. W szczególności zaś nieruchomość lub prawo użytkowania wieczystego gruntu. Wydawałoby się zatem, że tworząc spółkę osobową nie powinno być problemu z wniesieniem do niej wkładu właśnie w postaci prawa rzeczowego, np. własności nieruchomości.

REKLAMA

Czy można wnieść nieruchomości do spółki już w jej umowie

W praktyce wiele osób, które chciały założyć spółkę jawną z wkładem w postaci nieruchomości po prostu udawało się do notariusza w celu sporządzenia aktu notarialnego umowy spółki określającego zarazem przedmiot wkładu – nieruchomość i jej wartość.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Można się jednak spotkać z praktyką zupełnie inną. Otóż zdaniem zwolenników takiego modelu postępowania nie ma możliwości wniesienia nieruchomości do spółki jako wkładu wprost w umowie spółki osobowej. Powyższe podejście bazuje na fakcie, iż do powstania spółki osobowej niezbędny jest wpis do rejestru przedsiębiorców KRS. Wpis ten ma charakter konstytutywny. Do tego momentu spółka osobowa jeszcze nie istnieje. Brak zaś – w odniesieniu do spółek osobowych – odpowiednika przepisu właściwego dla spółek kapitałowych (z o.o. i S.A.) przewidującego konstrukcję spółki w organizacji, a zatem podmiotu mogącego nabywać prawa i wykonywać obowiązki od chwili zawarcia umowy spółki (statutu w przypadku spółki akcyjnej) do chwili wpisu do rejestru KRS.

Zobacz: Wkłady w spółkach osobowych

Skoro zatem spółka osobowa powstaje z chwilą wpisu do rejestru to i wcześniej nie może skutecznie nabyć własności nieruchomości. Przeniesienie własności nieruchomości nie może bowiem nastąpić pod warunkiem lub z zastrzeżeniem terminu.

Niedopuszczalna zatem byłaby konstrukcja, zgodnie z którą do przeniesienia własności nieruchomości opisanej w umowie spółki jawnej dojdzie z chwilą zarejestrowania spółki w KRS.

Konsekwencje takiej praktyki są następujące:

  • w umowie spółki określa się zatem zobowiązanie wspólnika do wniesienia wkładu w postaci np. nieruchomości,
  • zaś do jej faktycznego wniesienia dochodzi dopiero po zarejestrowaniu spółki w KRS.

W konsekwencji, zwolennicy takiego sposobu postępowania, wymagają sporządzenia dwóch aktów notarialnych: pierwszego będącego umową spółki i drugiego mówiącego o przeniesieniu własności nieruchomości już po powstaniu spółki.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA