REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wkłady w spółkach osobowych

Monika Brzozowska
Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
Aportem do spółki jest wszelkie mienie pochodzące z majątku wspólnika bądź osoby trzeciej mające wymierną wartość rynkową (księgową).
Aportem do spółki jest wszelkie mienie pochodzące z majątku wspólnika bądź osoby trzeciej mające wymierną wartość rynkową (księgową).
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Istnieje różnica między wkładami wnoszonymi w spółkach osobowych oraz w spółkach kapitałowych, przy czym zarówno wkłady w spółkach kapitałowych jak i osobowych cechuje to, że muszą mieć określoną wartość księgową. Oznacza to, że muszą one znaleźć odzwierciedlenie w tzw. księgach handlowych każdej spółki.

REKLAMA

W spółkach osobowych, w przeciwieństwie do spółek kapitałowych, wkładem do spółki może być również świadczenie usług na rzecz spółki np. obsługa prawna spółki bądź świadczenie pracy. W spółkach osobowych przy wnoszeniu wkładów do spółek wspólnicy korzystają z pełnej swobody przy ustalaniu co jest przedmiotem wkładu, oraz czy wnoszą je na własność czy tylko do korzystania. Istnieje w tym przypadku domniemanie, że przy wnoszeniu wkładu wnosi się go na własność, zaś w spółkach kapitałowych istnieją bezwzględnie obowiązujące przepisy dotyczące wnoszenia wkładów i ich szacowania, minimalnej wysokości kapitału i terminu wnoszenia.

REKLAMA

Sporządzona została umowa spółki jawnej, wspólnik wnosi w formie wkładu świadczenie usług prawnych do tej spółki. W umowie wówczas należy napisać, iż wspólnik A wnosi tytułem wkładu do spółki świadczoną pracę czy świadczone usługi prawne na rzecz spółki, które to zostają wycenione na wartość 1 000 zł czy 10 000 zł w skali roku obrotowego.

Różnica pomiędzy wkładami a udziałami

Przez udział wspólnika w spółce rozumiemy wiązkę uprawnień i obowiązków wspólnika, a także jego udział w startach i zyskach. Tylko w spółce akcyjnej udział wspólnika akcjonariusza określa dokument zwany akcją (papier wartościowy). Problem współudziału istnieje szczególnie w spółkach osobowych, w których majątek spółki - to co wspólnicy wnoszą w formie udziałów jak i to co spółka wypracowała, stanowi wspólność łączną. Nie można tutaj mówić, że istnieje wyodrębniona wiązka uprawnień poszczególnych wspólników, dlatego też operuje się pojęciem wkładu w kapitale spółki dla poszczególnych wspólników. Wykazuje się to poprzez prowadzenie odpowiednich zapisów w księgach handlowych.

Przeczytaj także: Kto może prowadzić sprawy w spółce osobowej?

W księgach handlowych wkład do kapitału zakładowego dla poszczególnych wspólników jest zaznaczony. Wkład ten w kapitale spółki jest wielkością zmienną, za każdy rok obrotowy jest to wartość inna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowo jeżeli wnosi się do spółki środki trwałe to podlegają one tzw. amortyzacji co oznacza, że w czasie trwania amortyzacji odpisuje się ich wartość, czyli zmniejsza się ich wartość i tą różnicę między zmniejszeniem wartości tego środka trwałego, a tym co wpisano do ksiąg spółki jako udział pokrywa się z zysku po każdym roku obrotowym.

Polecamy serwis Odszkodowania

Aportem do spółki jest wszelkie mienie pochodzące z majątku wspólnika bądź osoby trzeciej mające wymierną wartość rynkową (księgową). Oznacza to, że istnieje możliwość jego wykazywania w aktywach spółki i mienie to jest przydatne dla celów spółki. Aportami wnoszonymi do spółki muszą być prawa zbywalne (niezbywalne to te prawa, których obrót został wyłączony przez przepisy). Z zasady zbywalne są – prawa majątkowe, natomiast prawa osobiste z zasady są niezbywalne, chyba że przepis stanowi inaczej. Majątkowymi prawami niezbywalnymi są dla przykładu użytkowanie, służebności osobiste, dożywocie.

Autorka artykułu jest prawnikiem, specjalistą w zakresie prawa prasowego, gospodarczego, autorskiego oraz własności przemysłowej - kancelaria@mbrzozowska.pl, www.mbrzozowska.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA