REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co warto wiedzieć o rozbudowanej strukturze rady administrującej spółki europejskiej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Oprócz dyrektorów wykonawczych w łonie Rady możliwe jest powołanie komitetów. Komitet składa się co najmniej z dwóch członków, którzy są jednocześnie członkami Rady.
Oprócz dyrektorów wykonawczych w łonie Rady możliwe jest powołanie komitetów. Komitet składa się co najmniej z dwóch członków, którzy są jednocześnie członkami Rady.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej pozwoliło na zacieśnienie współpracy między międzynarodowymi przedsiębiorcami. Jedną z możliwości takiej kooperacji jest działanie w formie spółki europejskiej.

Jednym z systemów wewnętrznej organizacji spółki europejskiej jest system monistyczny, w którym wyróżniamy obok walnego zgromadzenia jedynie Radę administrującą, która korzysta z szerokich uprawnień i domniemania kompetencji.

REKLAMA

REKLAMA

W związku z faktem rozległości kompetencji Rada może powołać dyrektorów wykonawczych. Ich liczbę określa uchwała powołująca. Mogą nimi być zarówno osoby będące członkami Rady, jak i osoby spoza niej. Przepisy przewidują jednak, że Rada powinna co najmniej w połowie składać się z osób niebędących dyrektorami, chyba że w statucie spółki kwestia ta uregulowana jest surowiej. Jeżeli zostanie powołanych więcej dyrektorów można wyłonić z ich grona generalnego dyrektora wykonawczego. Osoby dyrektorów są wpisywane do rejestru. Kompetencje dyrektorów wynikają z kompetencji Rady, choć są ograniczone do prowadzeniem spraw spółki. Delegacja ta nie uszczupla uprawnień Rady w zakresie kierowania spółką. Rada może wydawać dyrektorom wiążące polecenia. Dyrektorzy mogą być w każdej chwili odwołani.

Polecamy: ABC spółek

Oprócz dyrektorów wykonawczych w łonie Rady możliwe jest powołanie komitetów. Komitet składa się co najmniej z dwóch członków, którzy są jednocześnie członkami Rady. Jest to więc różnica w stosunku do dyrektorów, którzy mogą nie być jej członkami.
Jedynym wyjątkiem od tej regulacji jest powołanie komitetu, którego zadaniem jest przygotowywanie i wykonywanie uchwał Rady. W takim przypadku członek komitetu nie musi być członkiem Rady. Działalność komitetów nie ogranicza się jednak tylko do takich czynności. Mogą im być przekazane również inne kompetencja przysługujące Radzie, np. nadzór nad działalnością spółki. W tym jednak przypadku w komitecie nie może zasiadać członek rady będący jednocześnie dyrektorem wykonawczym. Powołanie i działalność komitetów oraz delegacja kompetencji wiąże się z uszczupleniem kompetencji samej Rady. Jest to więc kolejna różnica pomiędzy dyrektorami wykonawczymi, a komitetami.

REKLAMA

Obserwując rozbudowaną strukturę Rady administrującej nie można zapomnieć o ważnej kwestii, jaką są wyłączne kompetencje Rady, wymienione w art 31 ustawy o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej. W tych sprawach Rada nie może delegować uprawnień i musi podejmować decyzje samodzielnie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy także: Jakie są wymagania w procedurze przekształcania spółki?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA