REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co warto wiedzieć o rozbudowanej strukturze rady administrującej spółki europejskiej?

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Oprócz dyrektorów wykonawczych w łonie Rady możliwe jest powołanie komitetów. Komitet składa się co najmniej z dwóch członków, którzy są jednocześnie członkami Rady.
Oprócz dyrektorów wykonawczych w łonie Rady możliwe jest powołanie komitetów. Komitet składa się co najmniej z dwóch członków, którzy są jednocześnie członkami Rady.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej pozwoliło na zacieśnienie współpracy między międzynarodowymi przedsiębiorcami. Jedną z możliwości takiej kooperacji jest działanie w formie spółki europejskiej.

Jednym z systemów wewnętrznej organizacji spółki europejskiej jest system monistyczny, w którym wyróżniamy obok walnego zgromadzenia jedynie Radę administrującą, która korzysta z szerokich uprawnień i domniemania kompetencji.

REKLAMA

REKLAMA

W związku z faktem rozległości kompetencji Rada może powołać dyrektorów wykonawczych. Ich liczbę określa uchwała powołująca. Mogą nimi być zarówno osoby będące członkami Rady, jak i osoby spoza niej. Przepisy przewidują jednak, że Rada powinna co najmniej w połowie składać się z osób niebędących dyrektorami, chyba że w statucie spółki kwestia ta uregulowana jest surowiej. Jeżeli zostanie powołanych więcej dyrektorów można wyłonić z ich grona generalnego dyrektora wykonawczego. Osoby dyrektorów są wpisywane do rejestru. Kompetencje dyrektorów wynikają z kompetencji Rady, choć są ograniczone do prowadzeniem spraw spółki. Delegacja ta nie uszczupla uprawnień Rady w zakresie kierowania spółką. Rada może wydawać dyrektorom wiążące polecenia. Dyrektorzy mogą być w każdej chwili odwołani.

Polecamy: ABC spółek

Oprócz dyrektorów wykonawczych w łonie Rady możliwe jest powołanie komitetów. Komitet składa się co najmniej z dwóch członków, którzy są jednocześnie członkami Rady. Jest to więc różnica w stosunku do dyrektorów, którzy mogą nie być jej członkami.
Jedynym wyjątkiem od tej regulacji jest powołanie komitetu, którego zadaniem jest przygotowywanie i wykonywanie uchwał Rady. W takim przypadku członek komitetu nie musi być członkiem Rady. Działalność komitetów nie ogranicza się jednak tylko do takich czynności. Mogą im być przekazane również inne kompetencja przysługujące Radzie, np. nadzór nad działalnością spółki. W tym jednak przypadku w komitecie nie może zasiadać członek rady będący jednocześnie dyrektorem wykonawczym. Powołanie i działalność komitetów oraz delegacja kompetencji wiąże się z uszczupleniem kompetencji samej Rady. Jest to więc kolejna różnica pomiędzy dyrektorami wykonawczymi, a komitetami.

REKLAMA

Obserwując rozbudowaną strukturę Rady administrującej nie można zapomnieć o ważnej kwestii, jaką są wyłączne kompetencje Rady, wymienione w art 31 ustawy o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej. W tych sprawach Rada nie może delegować uprawnień i musi podejmować decyzje samodzielnie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy także: Jakie są wymagania w procedurze przekształcania spółki?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

REKLAMA

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

REKLAMA

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA