REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wkłady niepieniężne w spółkach kapitałowych – CZĘŚĆ 1

Monika Pązik
umowa spółki, kapitał zakładowy, zdolność aportowa/fot. Fotolia
umowa spółki, kapitał zakładowy, zdolność aportowa/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wkłady niepieniężne, czyli aporty wnoszone do spółki celem objęcia akcji bądź udziałów można określić jako prawa majątkowe inne niż wszelkie zasoby finansowe. Jakie są sposoby wnoszenia aportów i kryteria zdolności aportowej?

Pokrycie kapitału zakładowego spółki może nastąpić przez wniesienie wkładu pieniężnego, czyli określonej liczby środków pieniężnych w gotówce bądź w postaci bezgotówkowej w walucie polskiej. Natomiast wniesienie wkładu niepieniężnego budzi wiele kontrowersji, gdyż nie zawsze można jednoznacznie stwierdzić, co należy uznać za aport. Przepisy kodeksu spółek handlowych dotyczące aportu nie określają dosłownie jego znaczenia. Za wkład niepieniężny należy zatem uznać prawa, które mają określoną wartość majątkową i są realne w takim znaczeniu, że mogą zostać przeniesione na spółkę celem pokrycia udziałów.

REKLAMA

Zdolność aportowa

REKLAMA

Wkład niepieniężny podlega ocenie pod względem zdolności aportowej, którą można rozpatrywać w dwóch aspektach: pozytywnym i negatywnym. Pierwszy z nich dotyczy możliwości określenia samej wartości wkładu jako prawa majątkowego, jego wyceny i zbywalności, możliwości umieszczenia go w bilansie spółki (tzw. zdolności bilansowej) oraz zdolności poddania egzekucji przedmiotu wkładu. W takim znaczeniu aportem mogą być prawa obligacyjne, rzeczowe, czy prawa majątkowe na dobrach niematerialnych. Negatywne kryteria zdolności aportowej zostały określone w art. 14 § 1 kodeksu spółek handlowych, z których wynika, że wkładem niepieniężnym w odróżnieniu od spółek osobowych nie może być świadczenie pracy oraz świadczenie usług. Jednocześnie przedmiotem wkładu niepieniężnego nie mogą być np. weksle wystawiane przez wspólnika na rzecz spółki, części składowe rzeczy oraz zobowiązanie wspólnika do dokonywania w przyszłości na rzecz spółki świadczenia pieniężnego (podjęte Uchwałą Sądu Najwyższego z dnia 2 marca 1993r.). Ponadto do przesłanek negatywnych wnoszenia wkładów niepieniężnych można zaliczyć aporty pozorne i ukryte.

Aporty pozorne to takie, które nie spełniły kryteriów aportowych w chwili wnoszenia ich do spółki. Natomiast aporty ukryte powstają w sytuacji, gdy wspólnik zobowiązał się do pokrycia swoich udziałów wkładem pieniężnym a w rzeczywistości wnosi wkłady niepieniężne.

Podstawowe wkłady niepieniężne

W rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego wkładem niepieniężnym do spółki może być samo przedsiębiorstwo w znaczeniu przedmiotowym postrzegane jako element prawa rzeczowego. Do aportu można również zaliczyć prawa do nieruchomości lub ruchomości wynikające z umów, patenty oraz prawa autorskie czy inne prawa własności przemysłowej.

Zobacz: Co można wnieść aportem do spółki kapitałowej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczególne rodzaje wkładów niepieniężnych

Do szczególnych postaci aportów należy zaliczyć wierzytelności pracownicze oraz prawo do przejęcia akcji przez obligatariuszy obligacji zamiennych. Wierzytelności pracownicze przysługujące z tytułu nabytych uprawnień do udziału w zyskach spółki stanowią zamiennik do przyznania praw do objęcia akcji pracownikom, członkom zarządu lub rady nadzorczej. Jednakże obligacje zamienne stanowią wyjątek, ponieważ w tym przypadku nie mają zastosowania przepisy dotyczące wkładów niepieniężnych.

Obligacje zamienne są to obligacje, które uprawniają do nabycia emitowanych akcji w zamian za posiadane obligacje.

Zobacz: Obligacje, czyli sposób na finansowanie działalności gospodarczej

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA