REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przebiega badanie obszaru „Rzeczowe aktywa trwałe” sprawozdania finansowego?

Badanie może obejmować dodatkowe zagadnienia zgodnie ze specyfiką branży, firmy lub celu sporządzania sprawozdania finansowego.
Badanie może obejmować dodatkowe zagadnienia zgodnie ze specyfiką branży, firmy lub celu sporządzania sprawozdania finansowego.

REKLAMA

REKLAMA

Lepiej dwa razy sprawdzić niż raz się pomylić – ta praktyczna prawda sprawdza się w przypadku telewizorów, kurków z gazem i kranów z wodą tuż przed wakacyjnym wyjazdem na lazurowe plaże rodem z folderów biur podróży. Równie dobrze sprawdza się w przypadku analizy sprawozdań finansowych. Oto 33 obszary które warto sprawdzić, badając „Rzeczowe aktywa trwałe”.

Tekst fragmentu:

REKLAMA

  • (1) Sporządź tabelę wiodącą do pozycji bilansowej i sprawdź salda których kont składają się na wartości wykazane w sprawozdaniu finansowym.
  • (2) Sprawdź zgodność danych ewidencji księgowej i sprawozdania finansowego.
  • (3) Sprawdź czy ewidencja analityczna jest zgodna z ewidencją syntetyczną.
  • (4) Sprawdź czy wszystkie składniki wykazane w sprawozdaniu finansowym spełniają definicję aktywów.
  • (5) Sprawdź czy przeprowadzono inwentaryzację rzeczowych aktywów trwałych oraz czy zachowano terminy określone w ustawie o rachunkowości.
  • (6) Sprawdź na jaki dzień dokonano inwentaryzacji rzeczowych aktywów trwałych.
  • (7) Sprawdź czy poprawnie rozliczono i zewidencjonowano ewentualne różnice inwentaryzacyjne.
  • (9) Jeżeli poprzedni rok podlegał badaniu, sprawdź zwiększenia i zmniejszenia rzeczowych aktywów trwałych w badanym okresie. (9a) Jeżeli sprawozdanie finansowe za poprzedni rok (lub za poprzednie lata) nie podlegało badaniu, sprawdź istotne pozycje składające się na wartość rzeczowych składników aktywów trwałych na dzień bilansowy.
  • (10) Jeżeli poprzedni rok podlegał badaniu, sprawdź prawidłowość wyceny nowych składników rzeczowych aktywów trwałych. (10a) Jeżeli sprawozdanie finansowe za poprzedni rok nie podlegało badaniu, sprawdź prawidłowość wyceny istotnych pozycji składników przyjętych w latach poprzednich.

Polecamy: 9 popularnych błędów w sprawozdaniach finansowych – rzeczowe aktywa trwałe

  • (11) Sprawdź czy istnieją rzeczowe aktywa trwałe wykorzystywane przez jednostkę i niewykazane w sprawozdaniu finansowym.
  • (12) Sprawdź prawidłowość przyjętych stawek umorzeniowych rzeczowych aktywów trwałych (zgodność z ustawą o rachunkowości oraz z przyjętymi zasadami/polityką rachunkowości).
  • (13) Sprawdź ciągłość stosowanych stawek umorzeniowych rzeczowych aktywów trwałych ze stawkami stosowanymi w latach poprzednich.
  • (14) Jeżeli nastąpiła zmiana stawek, sprawdź czy wynika ona ze zmian w zasadach/polityce rachunkowości i czy skutki zmian prawidłowo ujęto w informacji dodatkowej.
  • (15) Sprawdź czy w jednostce nie wystąpiły przesłanki zaistnienia trwałej utraty wartości rzeczowych aktywów trwałych zgodnie z KSR 4.
  • (16) Sprawdź czy kwota amortyzacji jest zgodna z kwotą umorzenia.
  • (17) W przypadku różnic między amortyzacją podatkową i rachunkową (bilansową) sprawdź czy odpowiednie wartości zaliczono do podatkowych kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.
  • (18) Sprawdź prawidłowość wyksięgowania likwidowanych i zbywanych rzeczowych aktywów trwałych.
  • (19) W przypadku sprzedaży rzeczowych aktywów trwałych sprawdź czy jednostka stosowała ceny rynkowe.
  • (20) Sprawdź prawidłowość wyceny gruntów posiadanych na podstawie prawa wieczystego użytkowania gruntów.
  • (21) Sprawdź czy zawarte przez jednostkę umowy leasingu, najmu, dzierżawy i inne nie noszą znamion leasingu finansowego w rozumieniu ustawy o rachunkowości oraz KSR 5.
  • (22) W przypadku powstania takich umów sprawdź prawidłowość rozliczenia leasingu finansowego na kontach
  • (23) W przypadku finansowania zakupu środków trwałych kredytami lub pożyczkami sprawdź prawidłowość rozliczenia kosztów obsługi zadłużenia.
  • (24) W przypadku finansowania zakupu środków trwałych ze źródeł rządowych sprawdź prawidłowość rozliczenia dotacji.

Polecamy: Odpowiedzialność spółek za zobowiązania wspólników

  • (25) Sprawdź czy jednostka prawidłowo zewidencjonowała koszty związane z ulepszeniem środków trwałych.
  • (26) Sprawdź zasadność wykazania zaliczek na środki trwałe w budowie.
  • (27) Sprawdź zasadność utrzymywania wartości środków trwałych w budowie – czy kierownictwo jednostki nie ma planów zaniechania inwestycji.
  • (28) Sprawdź czy wartość poszczególnych pozycji w bilansie jest zgodna z danymi wykazanymi w rachunku zysków i strat oraz w informacji dodatkowej.
  • (29) Sprawdź czy informacje o zabezpieczeniach ustanowionych na rzeczowych aktywach trwałych wykorzystywanych przez jednostkę zostały ujawnione w informacji dodatkowej.

Polecamy: Jak biegły rewident przeprowadza sprawozdanie finansowe w spółce z o.o.?

  • (30) Sprawdź czy jednostka zapewniła porównywalność danych.
  • (31) Sprawdź stan prawny gruntów.
  • (32) Sprawdź pozabilansowe środki trwale, tytuły uznania ich za pozabilansowe (najem, dzierżawa itd.).
  • (33) Sprawdź możliwość dysponowania majątkiem (zabezpieczenia takie jak: hipoteki, zastawy, gwarancje, przewłaszczenia itd.).

Badanie może obejmować dodatkowe zagadnienia zgodnie ze specyfiką branży, firmy lub celu sporządzania sprawozdania finansowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższy fragment pochodzi z książki „Dokumentacja biegłego rewidenta z badania sprawozdań finansowych” Agnieszki Piechockiej-Kałużnej, Agnieszki Kryśkiewicz-Burnos, Radosława Kałużnego (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA