REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przebiega badanie obszaru „Rzeczowe aktywa trwałe” sprawozdania finansowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Badanie może obejmować dodatkowe zagadnienia zgodnie ze specyfiką branży, firmy lub celu sporządzania sprawozdania finansowego.
Badanie może obejmować dodatkowe zagadnienia zgodnie ze specyfiką branży, firmy lub celu sporządzania sprawozdania finansowego.

REKLAMA

REKLAMA

Lepiej dwa razy sprawdzić niż raz się pomylić – ta praktyczna prawda sprawdza się w przypadku telewizorów, kurków z gazem i kranów z wodą tuż przed wakacyjnym wyjazdem na lazurowe plaże rodem z folderów biur podróży. Równie dobrze sprawdza się w przypadku analizy sprawozdań finansowych. Oto 33 obszary które warto sprawdzić, badając „Rzeczowe aktywa trwałe”.

Tekst fragmentu:

REKLAMA

  • (1) Sporządź tabelę wiodącą do pozycji bilansowej i sprawdź salda których kont składają się na wartości wykazane w sprawozdaniu finansowym.
  • (2) Sprawdź zgodność danych ewidencji księgowej i sprawozdania finansowego.
  • (3) Sprawdź czy ewidencja analityczna jest zgodna z ewidencją syntetyczną.
  • (4) Sprawdź czy wszystkie składniki wykazane w sprawozdaniu finansowym spełniają definicję aktywów.
  • (5) Sprawdź czy przeprowadzono inwentaryzację rzeczowych aktywów trwałych oraz czy zachowano terminy określone w ustawie o rachunkowości.
  • (6) Sprawdź na jaki dzień dokonano inwentaryzacji rzeczowych aktywów trwałych.
  • (7) Sprawdź czy poprawnie rozliczono i zewidencjonowano ewentualne różnice inwentaryzacyjne.
  • (9) Jeżeli poprzedni rok podlegał badaniu, sprawdź zwiększenia i zmniejszenia rzeczowych aktywów trwałych w badanym okresie. (9a) Jeżeli sprawozdanie finansowe za poprzedni rok (lub za poprzednie lata) nie podlegało badaniu, sprawdź istotne pozycje składające się na wartość rzeczowych składników aktywów trwałych na dzień bilansowy.
  • (10) Jeżeli poprzedni rok podlegał badaniu, sprawdź prawidłowość wyceny nowych składników rzeczowych aktywów trwałych. (10a) Jeżeli sprawozdanie finansowe za poprzedni rok nie podlegało badaniu, sprawdź prawidłowość wyceny istotnych pozycji składników przyjętych w latach poprzednich.

Polecamy: 9 popularnych błędów w sprawozdaniach finansowych – rzeczowe aktywa trwałe

  • (11) Sprawdź czy istnieją rzeczowe aktywa trwałe wykorzystywane przez jednostkę i niewykazane w sprawozdaniu finansowym.
  • (12) Sprawdź prawidłowość przyjętych stawek umorzeniowych rzeczowych aktywów trwałych (zgodność z ustawą o rachunkowości oraz z przyjętymi zasadami/polityką rachunkowości).
  • (13) Sprawdź ciągłość stosowanych stawek umorzeniowych rzeczowych aktywów trwałych ze stawkami stosowanymi w latach poprzednich.
  • (14) Jeżeli nastąpiła zmiana stawek, sprawdź czy wynika ona ze zmian w zasadach/polityce rachunkowości i czy skutki zmian prawidłowo ujęto w informacji dodatkowej.
  • (15) Sprawdź czy w jednostce nie wystąpiły przesłanki zaistnienia trwałej utraty wartości rzeczowych aktywów trwałych zgodnie z KSR 4.
  • (16) Sprawdź czy kwota amortyzacji jest zgodna z kwotą umorzenia.
  • (17) W przypadku różnic między amortyzacją podatkową i rachunkową (bilansową) sprawdź czy odpowiednie wartości zaliczono do podatkowych kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.
  • (18) Sprawdź prawidłowość wyksięgowania likwidowanych i zbywanych rzeczowych aktywów trwałych.
  • (19) W przypadku sprzedaży rzeczowych aktywów trwałych sprawdź czy jednostka stosowała ceny rynkowe.
  • (20) Sprawdź prawidłowość wyceny gruntów posiadanych na podstawie prawa wieczystego użytkowania gruntów.
  • (21) Sprawdź czy zawarte przez jednostkę umowy leasingu, najmu, dzierżawy i inne nie noszą znamion leasingu finansowego w rozumieniu ustawy o rachunkowości oraz KSR 5.
  • (22) W przypadku powstania takich umów sprawdź prawidłowość rozliczenia leasingu finansowego na kontach
  • (23) W przypadku finansowania zakupu środków trwałych kredytami lub pożyczkami sprawdź prawidłowość rozliczenia kosztów obsługi zadłużenia.
  • (24) W przypadku finansowania zakupu środków trwałych ze źródeł rządowych sprawdź prawidłowość rozliczenia dotacji.

Polecamy: Odpowiedzialność spółek za zobowiązania wspólników

  • (25) Sprawdź czy jednostka prawidłowo zewidencjonowała koszty związane z ulepszeniem środków trwałych.
  • (26) Sprawdź zasadność wykazania zaliczek na środki trwałe w budowie.
  • (27) Sprawdź zasadność utrzymywania wartości środków trwałych w budowie – czy kierownictwo jednostki nie ma planów zaniechania inwestycji.
  • (28) Sprawdź czy wartość poszczególnych pozycji w bilansie jest zgodna z danymi wykazanymi w rachunku zysków i strat oraz w informacji dodatkowej.
  • (29) Sprawdź czy informacje o zabezpieczeniach ustanowionych na rzeczowych aktywach trwałych wykorzystywanych przez jednostkę zostały ujawnione w informacji dodatkowej.

Polecamy: Jak biegły rewident przeprowadza sprawozdanie finansowe w spółce z o.o.?

  • (30) Sprawdź czy jednostka zapewniła porównywalność danych.
  • (31) Sprawdź stan prawny gruntów.
  • (32) Sprawdź pozabilansowe środki trwale, tytuły uznania ich za pozabilansowe (najem, dzierżawa itd.).
  • (33) Sprawdź możliwość dysponowania majątkiem (zabezpieczenia takie jak: hipoteki, zastawy, gwarancje, przewłaszczenia itd.).

Badanie może obejmować dodatkowe zagadnienia zgodnie ze specyfiką branży, firmy lub celu sporządzania sprawozdania finansowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższy fragment pochodzi z książki „Dokumentacja biegłego rewidenta z badania sprawozdań finansowych” Agnieszki Piechockiej-Kałużnej, Agnieszki Kryśkiewicz-Burnos, Radosława Kałużnego (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

REKLAMA