REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co oznaczają zmiana adresu i zmiana siedziby spółki kapitałowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Kopeć & Zaborowski
Kopeć & Zaborowski (KKZ) to jedna z wiodących firm na polskim rynku prawniczym, specjalizująca się w sprawach z zakresu prawa karnego, gospodarczego, prasowego, ochrony dóbr osobistych a także z zakresu prawa pracy. Innym aspektem działalności KKZ jest przeprowadzanie na zlecenie podmiotów gospodarczych profesjonalnych audytów śledczych związanych z wykrywaniem nadużyć wewnątrz firm, a także mającymi na celu racjonalizację wydatków.
Maciej Wierzchowiec
Młodszy Prawnik
Jak formalnie zmienić siedzibę spółki?
Jak formalnie zmienić siedzibę spółki?

REKLAMA

REKLAMA

Siedziba spółki to nie to samo co adres spółki, a często te pojęcia są ze sobą mylone. Między adresem a siedzibą spółki występują istotne różnice, co widać zwłaszcza w sytuacji zmiany adresu lub siedziby spółki.

Czym różni się adres od siedziby spółki?

Siedzibą spółki jest miejscowość, w której ma siedzibę organ zarządzający, chyba że inaczej postanowiono w umowie spółki albo co innego wynika z przepisów ustawowych (art. 41 k.c.). Organem tym jest zarząd spółki kapitałowej. Siedzibą jest zatem miasto lub wieś określone w umowie spółki, np. Warszawa, Kraków, Tczew itd.

REKLAMA

REKLAMA

Adres spółki często definiowany jest jako doprecyzowanie siedziby. Najczęściej jest to adres biura zarządu spółki określony jako konkretna ulica wraz z numerem, np. 01-101 Warszawa, Al. Jerozolimskie 21 lok. 3C. W przeciwieństwie do siedziby, adres spółki nie jest określany w umowie spółki, ale przyjmowany uchwałą zarządu.

Kup książkę: Kodeks spółek handlowych z komentarzem do zmian

Jak zmienić siedzibę spółki?

Wobec tego, że siedziba spółki wpisana jest do umowy spółki, zmiana siedziby spółki jest równoznaczna ze zmianą umowy spółki. Jeżeli umowa spółki była zawarta w systemie S24 zmiany umowy spółki można dokonać za pośrednictwem tego system albo dokonać czynności w formie aktu notarialnego. Jeżeli umowa spółki była zawarta u notariusza, konieczne jest zwołanie zgromadzenia wspólników/walnego zgromadzenia i podjęcie uchwały o zmianie umowy spółki protokołowanej przez notariusza.

REKLAMA

Zmiana siedziby spółki wymaga zgłoszenia do rejestru przedsiębiorców KRS i jest skuteczna od momentu ujawnienia zmiany w rejestrze. Na zgłoszenie zmiany zarząd spółki ma 6 miesięcy od momentu wejścia w życie uchwały o zmianie umowy spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zmienić adres spółki?

Zmiana adresu spółki nie wymaga zmiany umowy spółki, a więc nie wymaga również zwołania zgromadzenia wspólników/walnego zgromadzenia, ani formy aktu notarialnego. Adres spółki zmieniany jest przez przyjęcie uchwały zarządu w formie pisemnej.

Zmiana adresu spółki jest skuteczna od momentu oznaczonego w treści uchwały zarządu, np. od chwili podjęcia uchwały. Zmiana adresu spółki wymaga zgłoszenia do rejestru przedsiębiorców KRS. Zarząd spółki musi zgłosić tę zmianę w ciągu 7 dni od dnia wejścia w życie uchwały o zmianie adresu spółki.

Jak zgłosić zmianę do KRS?

Zarówno zmianę adresu spółki, jak i zmianę siedziby spółki zgłasza się do KRS na formularzu KRS Z3 udostępnionym na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości. Zmiana adresu spółki oznacza konieczność załączenia do formularza KRS Z3 uchwały zarządu o zmianie adresu spółki. Zmiana siedziby spółki automatycznie oznacza także zmianę adresu, zatem do formularza KRS Z3 również należy załączyć uchwałę zarządu o zmianie adresu spółki, a ponadto protokół ze zgromadzenia wspólników/walnego zgromadzenia oraz tekst jednolity spółki.

Tak zmiana siedziby jak i zmiana adresu oznacza konieczność uiszczenia opłaty za wpis do KRS i ogłoszenie w MSiG w kwocie w sumie 350 zł (300 zł przy zgłoszeniu przez system S24).

Dodatkowe czynności przy zmianie adresu lub siedziby spółki

Zawsze należy pamiętać, że zmiana siedziby lub adresu spółki to prosta czynność z perspektywy obowiązków rejestrowych, ale może wiązać się z licznymi dodatkowymi obowiązkami i kosztami. Przede wszystkim należy pamiętać o powiadomieniu o zmianie wszystkich kontrahentów spółki, którzy w przeciwnym razie będą wysyłać korespondencję na adres wskazany w umowie. Ponadto należy pamiętać o aneksowaniu umów o pracę w zakresie zmiany miejsca pracy, powiadomieniu banków, ubezpieczycieli, a także o obowiązkach administracyjnych, jak np. przerejestrowanie samochodów firmowych i wymiana tablic rejestracyjnych.

Maciej Wierzchowiec. Młodszy Prawnik. Młodszy Prawnik w Dziale Prawa dla Biznesu  Kancelarii Kopeć Zaborowski Adwokaci i Radcowie Prawni

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA