REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zlikwidować przynoszącą straty spółkę z o.o.

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 Bilans spółki z o.o. sporządzony przez zarząd wykazał stratę 140 000 zł. Kapitał zakładowy to 200 000 zł, kapitały rezerwowe - 20 000 zł. Zarząd zwołał zgromadzenie wspólników w celu powzięcia uchwały dotyczącej dalszego istnienia spółki. Uchwała taka nie została przegłosowana. Jaka jest procedura likwidacji tej spółki z o.o.?

ODPOWIEDŹ

REKLAMA

REKLAMA

Likwidację przeprowadzają likwidatorzy, którymi zazwyczaj są członkowie zarządu. Inaczej jest np. w przypadku rozwiązania spółki przez sąd, który ma wtedy prawo określić likwidatorów. Poszczególne etapy likwidacji spółki z o.o. przedstawiamy w uzasadnieniu.

Strata przewyższająca sumę kapitałów zapasowego i rezerwowych oraz połowę kapitału zakładowego może spowodować likwidację spółki z o.o. Z reguły dla uratowania spółki przynoszącej tak duże straty potrzebne jest jej dokapitalizowanie. Prawo nie nakłada na wspólników obowiązku wniesienia do spółki kolejnych aktywów. Muszą jedynie przegłosować uchwałę o dalszym funkcjonowaniu spółki z o.o., by mogła ona dalej prowadzić działalność. Jeżeli tak nie postąpią, spółka będzie zlikwidowana. Rozwiązanie spółki nastąpi po przeprowadzeniu likwidacji z chwilą jej wykreślenia z rejestru. Ściślej - będzie to moment uprawomocnienia się wpisu o wykreśleniu spółki z o.o. z rejestru sądowego.

Otwarcie likwidacji nastąpiło z dniem niepodjęcia uchwały o kontynuacji działalności spółki. Wpis przez sąd o likwidacji następuje już po tym wydarzeniu. Do sądu rejestrowego należy w celu uzyskania wpisu zgłosić:

• otwarcie likwidacji,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nazwiska i imiona likwidatorów oraz ich adresy,

• sposób reprezentowania spółki przez likwidatorów.

Należy też złożyć poświadczone wcześniej notarialnie wzory podpisów likwidatorów albo złożyć je wobec sądu. Likwidatorami są zazwyczaj członkowie zarządu. Likwidację prowadzi się pod firmą spółki z dodaniem oznaczenia „w likwidacji”.

REKLAMA

W czasie prowadzenia likwidacji spółka zachowuje osobowość prawną. Pojawia się jednak sporo ograniczeń. Otwarcie likwidacji powoduje np. wygaśnięcie prokury. W okresie likwidacji nie może być też ona ustanowiona. Nieruchomości mogą być zbywane tylko w drodze publicznej licytacji. Na inny tryb sprzedaży muszą się zgodzić wspólnicy.

Zadaniem likwidatorów jest zakończenie interesów bieżących spółki poprzez tzw. czynności likwidacyjne. Powinni ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek spółki. Nowe interesy mogą rozpoczynać wyjątkowo. W zasadzie tylko wtedy, gdy jest to potrzebne do ukończenia spraw w toku. Likwidatorzy mają prawo prowadzenia spraw oraz reprezentowania spółki. Ograniczenie tych kompetencji likwidatorów nie ma skutku prawnego wobec osób trzecich. Wobec osób trzecich działających w dobrej wierze czynności podjęte przez likwidatorów uważa się za czynności likwidacyjne.

Likwidatorzy sporządzają bilans otwarcia likwidacji. Do bilansu likwidacyjnego należy przyjąć wszystkie składniki aktywów według ich wartości zbywczej. Bilans ten likwidatorzy składają zgromadzeniu wspólników do zatwierdzenia. Likwidacja spółki z o.o. może trwać nawet kilka lat. W takiej sytuacji likwidatorzy powinni po upływie każdego roku obrotowego składać zgromadzeniu wspólników sprawozdanie ze swej działalności. Dołączają do niego sprawozdanie finansowe.

Likwidatorzy powinni wezwać wierzycieli do zgłoszenia ich wierzytelności. Wierzyciele mają na to trzy miesiące od dnia ogłoszenia wezwania. Jeżeli zgłoszą swoje roszczenia w późniejszym terminie, mogą żądać zaspokojenia należności z majątku spółki, jeżeli nie został podzielony. Wspólnicy, którzy w wyniku podziału majątku spółki przejęli jego część, nie wiedząc o istnieniu niespłaconych wierzycieli spółki, nie muszą oddawać im tego majątku. Podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli nie może jednak nastąpić przed upływem sześciu miesięcy od daty ogłoszenia o otwarciu likwidacji i wezwaniu wierzycieli.

Podział majątku pozostałego po spłaceniu wierzycieli między wspólników wymaga wcześniejszego sporządzenia sprawozdania likwidacyjnego. Likwidatorzy powinni je ogłosić w siedzibie spółki (np. na tablicy) i złożyć sądowi rejestrowemu. Jednocześnie muszą zgłosić wniosek o wykreślenie spółki z rejestru. Często się zdarza, że zgromadzenie wspólników zwołane w celu zatwierdzenia sprawozdania likwidacyjnego nie odbywa się. Powodem jest nieprzybycie wspólników, którzy wiedząc, że po zaspokojeniu dłużników z majątku spółki nic nie otrzymają, nie są zainteresowani poświęcaniem swojego czasu na rzecz spółki. Wtedy likwidatorzy powinni zakończyć działalność spółki bez zatwierdzenia sprawozdania przez zgromadzenie wspólników. Księgi i dokumenty rozwiązanej spółki powinny być oddane na przechowanie osobie wskazanej w umowie spółki lub w uchwale wspólników. O rozwiązaniu spółki likwidator (albo syndyk) musi też zawiadomić właściwy urząd skarbowy, przekazując odpis sprawozdania likwidacyjnego.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA