REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zlikwidować przynoszącą straty spółkę z o.o.

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 Bilans spółki z o.o. sporządzony przez zarząd wykazał stratę 140 000 zł. Kapitał zakładowy to 200 000 zł, kapitały rezerwowe - 20 000 zł. Zarząd zwołał zgromadzenie wspólników w celu powzięcia uchwały dotyczącej dalszego istnienia spółki. Uchwała taka nie została przegłosowana. Jaka jest procedura likwidacji tej spółki z o.o.?

ODPOWIEDŹ

REKLAMA

REKLAMA

Likwidację przeprowadzają likwidatorzy, którymi zazwyczaj są członkowie zarządu. Inaczej jest np. w przypadku rozwiązania spółki przez sąd, który ma wtedy prawo określić likwidatorów. Poszczególne etapy likwidacji spółki z o.o. przedstawiamy w uzasadnieniu.

Strata przewyższająca sumę kapitałów zapasowego i rezerwowych oraz połowę kapitału zakładowego może spowodować likwidację spółki z o.o. Z reguły dla uratowania spółki przynoszącej tak duże straty potrzebne jest jej dokapitalizowanie. Prawo nie nakłada na wspólników obowiązku wniesienia do spółki kolejnych aktywów. Muszą jedynie przegłosować uchwałę o dalszym funkcjonowaniu spółki z o.o., by mogła ona dalej prowadzić działalność. Jeżeli tak nie postąpią, spółka będzie zlikwidowana. Rozwiązanie spółki nastąpi po przeprowadzeniu likwidacji z chwilą jej wykreślenia z rejestru. Ściślej - będzie to moment uprawomocnienia się wpisu o wykreśleniu spółki z o.o. z rejestru sądowego.

Otwarcie likwidacji nastąpiło z dniem niepodjęcia uchwały o kontynuacji działalności spółki. Wpis przez sąd o likwidacji następuje już po tym wydarzeniu. Do sądu rejestrowego należy w celu uzyskania wpisu zgłosić:

REKLAMA

• otwarcie likwidacji,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nazwiska i imiona likwidatorów oraz ich adresy,

• sposób reprezentowania spółki przez likwidatorów.

Należy też złożyć poświadczone wcześniej notarialnie wzory podpisów likwidatorów albo złożyć je wobec sądu. Likwidatorami są zazwyczaj członkowie zarządu. Likwidację prowadzi się pod firmą spółki z dodaniem oznaczenia „w likwidacji”.

W czasie prowadzenia likwidacji spółka zachowuje osobowość prawną. Pojawia się jednak sporo ograniczeń. Otwarcie likwidacji powoduje np. wygaśnięcie prokury. W okresie likwidacji nie może być też ona ustanowiona. Nieruchomości mogą być zbywane tylko w drodze publicznej licytacji. Na inny tryb sprzedaży muszą się zgodzić wspólnicy.

Zadaniem likwidatorów jest zakończenie interesów bieżących spółki poprzez tzw. czynności likwidacyjne. Powinni ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek spółki. Nowe interesy mogą rozpoczynać wyjątkowo. W zasadzie tylko wtedy, gdy jest to potrzebne do ukończenia spraw w toku. Likwidatorzy mają prawo prowadzenia spraw oraz reprezentowania spółki. Ograniczenie tych kompetencji likwidatorów nie ma skutku prawnego wobec osób trzecich. Wobec osób trzecich działających w dobrej wierze czynności podjęte przez likwidatorów uważa się za czynności likwidacyjne.

Likwidatorzy sporządzają bilans otwarcia likwidacji. Do bilansu likwidacyjnego należy przyjąć wszystkie składniki aktywów według ich wartości zbywczej. Bilans ten likwidatorzy składają zgromadzeniu wspólników do zatwierdzenia. Likwidacja spółki z o.o. może trwać nawet kilka lat. W takiej sytuacji likwidatorzy powinni po upływie każdego roku obrotowego składać zgromadzeniu wspólników sprawozdanie ze swej działalności. Dołączają do niego sprawozdanie finansowe.

Likwidatorzy powinni wezwać wierzycieli do zgłoszenia ich wierzytelności. Wierzyciele mają na to trzy miesiące od dnia ogłoszenia wezwania. Jeżeli zgłoszą swoje roszczenia w późniejszym terminie, mogą żądać zaspokojenia należności z majątku spółki, jeżeli nie został podzielony. Wspólnicy, którzy w wyniku podziału majątku spółki przejęli jego część, nie wiedząc o istnieniu niespłaconych wierzycieli spółki, nie muszą oddawać im tego majątku. Podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli nie może jednak nastąpić przed upływem sześciu miesięcy od daty ogłoszenia o otwarciu likwidacji i wezwaniu wierzycieli.

Podział majątku pozostałego po spłaceniu wierzycieli między wspólników wymaga wcześniejszego sporządzenia sprawozdania likwidacyjnego. Likwidatorzy powinni je ogłosić w siedzibie spółki (np. na tablicy) i złożyć sądowi rejestrowemu. Jednocześnie muszą zgłosić wniosek o wykreślenie spółki z rejestru. Często się zdarza, że zgromadzenie wspólników zwołane w celu zatwierdzenia sprawozdania likwidacyjnego nie odbywa się. Powodem jest nieprzybycie wspólników, którzy wiedząc, że po zaspokojeniu dłużników z majątku spółki nic nie otrzymają, nie są zainteresowani poświęcaniem swojego czasu na rzecz spółki. Wtedy likwidatorzy powinni zakończyć działalność spółki bez zatwierdzenia sprawozdania przez zgromadzenie wspólników. Księgi i dokumenty rozwiązanej spółki powinny być oddane na przechowanie osobie wskazanej w umowie spółki lub w uchwale wspólników. O rozwiązaniu spółki likwidator (albo syndyk) musi też zawiadomić właściwy urząd skarbowy, przekazując odpis sprawozdania likwidacyjnego.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

REKLAMA

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

REKLAMA

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA