REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja działalności spółki osobowej

Joanna Skarżyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Likwidacja działalności spółki osobowej jest konieczna w przypadku, gdy wystąpiła jedna z przyczyn rozwiązania spółki, a wspólnicy lub postanowienia zawarte w umowie spółki nie przewidują innego sposobu zakończenia jej działalności.

Otwarcie likwidacji spółki następuje z chwilą uprawomocnienia się postanowienia sądu o jej rozwiązaniu i trwa do momentu wykreślenia spółki z rejestru sądowego. Likwidacja prowadzona jest pod firmą spółki z dodaniem wyrazów: w likwidacji. Spółka w tym okresie zachowuje podmiotowość prawną i jest w dalszym ciągu przedsiębiorcą. Z chwilą otwarcia likwidacji wygasa prokura, a ustanowienie nowej jest niedopuszczalne.

REKLAMA

REKLAMA

Kto likwidatorem

Z otwarciem likwidacji wiąże się konieczność ustanowienia likwidatora lub likwidatorów, co może nastąpić w drodze: uchwały wspólników - likwidatorami mogą być niektórzy spośród wspólników lub osoby trzecie; orzeczenia sądu - likwidatorami mogą być niektóre osoby spośród wspólników lub osoby trzecie; ex lege - z mocy ustawy - gdzie likwidatorami są wszyscy wspólnicy spółki.

Reprezentacja spółki w okresie likwidacji przez jej likwidatorów jest niczym nieograniczona w przypadku, gdy likwidatorami są wszyscy wspólnicy. Jeśli natomiast likwidatorami są tylko niektórzy spośród wspólników lub osoby trzecie, to ustanowieni likwidatorzy mają obowiązek stosowania się do uchwał wspólników, ale tylko w stosunkach wewnętrznych. W stosunkach zewnętrznych obowiązuje reprezentacja łączna lub jednoosobowa, gdy sąd lub wspólnicy powołujący likwidatorów tak postanowią.

REKLAMA

Na formularzu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Otwarcie likwidacji spółki należy zgłosić na odpowiednich formularzach sądowych o symbolach:

  • - KRS-Z61 - wniosek o zmianę wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym likwidacja, rozwiązanie/unieważnienie,
  • - KRS-ZR - załącznik wypełniany w celu wpisania informacji o osobie likwidatora,
  • - KRS-ZL - zmiana-prokurenci, w celu wykreślenia prokurentów,
  • - KRS-ZK - zmiana organy podmiotu/wspólnicy uprawnieni do reprezentowania spółki.

Formularze sądowe dostępne są na stronach internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości pod adresem: www.ms.gov.pl.

Do wniosku o wpis otwarcia likwidacji należy dołączyć dokumenty w postaci uchwały wspólników, wzór podpisu likwidatora uwierzytelniony przez notariusza bądź złożony przed sędzią lub upoważnionym pracownikiem sądu oraz wskazać adres likwidatora. Opłata sądowa wynosi 650 zł.

Obowiązek likwidatora

Likwidator ma obowiązek sporządzenia bilansu otwarcia likwidacji spółki zgodnie z zasadami ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, tj. na dzień poprzedzający dzień otwarcia likwidacji oraz bilans zamknięcia likwidacji obejmujący okres od dnia otwarcia likwidacji do dnia jej zakończenia. Ponadto w przypadku gdy proces likwidacji spółki trwa dłużej niż rok, likwidator ma obowiązek sporządzania corocznych bilansów po zakończeniu każdego roku obrotowego.

Po zakończonym procesie likwidacji likwidator zgłasza wniosek o wykreślenie zlikwidowanej spółki z Krajowego Rejestru Sądowego. Wniosek ten powinien złożyć na formularzu sądowym o oznaczeniu KRS-X2 oraz go opłacić. Stała opłata sądowa od wniosku wynosi 550 zł (należy ją wpłacić na konto właściwego sądu rejonowego KRS).

Co z dokumentami

Spółka ulega rozwiązaniu z chwilą wykreślenia z rejestru. Dokumenty i księgi zlikwidowanej spółki należy przechowywać przez okres nie krótszy niż pięć lat, przy czym np. umowy spółek, dokumenty dot. nabywania i zbywania nieruchomości należy przechowywać przez 25 lat.

Powyższą dokumentację należy złożyć u jednego ze wspólników zlikwidowanej spółki lub osoby trzeciej, a w przypadku gdy osoby te nie wyraziły zgody na przechowywanie tej dokumentacji, przechowawcę wyznacza sąd rejestrowy.

Odmienne zasady

Pewne odmienności procesu likwidacyjnego mają miejsce przy likwidacji spółki komandytowo-akcyjnej, do likwidacji której mają zastosowanie przepisy dotyczące likwidacji spółki akcyjnej. Do obowiązków likwidatora spółki komandytowo-akcyjnej, prócz wskazanych w powyższej treści, należą m.in.:

  • - dwukrotne ogłoszenie o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji wraz z wezwaniem wierzycieli do zgłaszania ich wierzytelności,
  • - przedłożenie do zatwierdzenia walnemu zgromadzeniu bilansu otwarcia likwidacji; przedkładanie sprawozdania finansowego walnemu zgromadzeniu po zakończeniu każdego roku obrotowego,
  • - przekazanie na przechowanie ksiąg i dokumentów zlikwidowanej spółki osobie wskazanej w statucie lub w uchwale walnego zgromadzenia.

WAŻNE

UCHWAŁA O ROZWIĄZANIU

Uchwała wspólników/komplementariuszy o rozwiązaniu spółki i postawieniu jej w stan likwidacji może mieć zwykłą formę pisemną z wyjątkiem uchwały spółki komandytowo-akcyjnej, która musi mieć postać aktu notarialnego

PRZYKŁAD

LIKWIDATOR W SPÓŁCE

W spółce A likwidator został powołany w drodze uchwały wspólników, a w spółce B przez sąd. W stosunkach wewnętrznych w spółce A likwidator jest obowiązany stosować się do uchwał wspólników, a w spółce B do uchwał wszystkich wspólników. Likwidatora spółki A mogą odwołać wspólnicy jednomyślną uchwałą, spółki B wyłącznie sąd. Działania likwidatora spółki A i B nie mogą być ograniczone w stosunkach zewnętrznych - wobec osób trzecich.

Przyczyny rozwiązania spółek

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

JOANNA SKARŻYŃSKA

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

- Ustawa z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 ze zm.).

- Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA