REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja działalności spółki osobowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Skarżyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Likwidacja działalności spółki osobowej jest konieczna w przypadku, gdy wystąpiła jedna z przyczyn rozwiązania spółki, a wspólnicy lub postanowienia zawarte w umowie spółki nie przewidują innego sposobu zakończenia jej działalności.

Otwarcie likwidacji spółki następuje z chwilą uprawomocnienia się postanowienia sądu o jej rozwiązaniu i trwa do momentu wykreślenia spółki z rejestru sądowego. Likwidacja prowadzona jest pod firmą spółki z dodaniem wyrazów: w likwidacji. Spółka w tym okresie zachowuje podmiotowość prawną i jest w dalszym ciągu przedsiębiorcą. Z chwilą otwarcia likwidacji wygasa prokura, a ustanowienie nowej jest niedopuszczalne.

REKLAMA

REKLAMA

Kto likwidatorem

Z otwarciem likwidacji wiąże się konieczność ustanowienia likwidatora lub likwidatorów, co może nastąpić w drodze: uchwały wspólników - likwidatorami mogą być niektórzy spośród wspólników lub osoby trzecie; orzeczenia sądu - likwidatorami mogą być niektóre osoby spośród wspólników lub osoby trzecie; ex lege - z mocy ustawy - gdzie likwidatorami są wszyscy wspólnicy spółki.

Reprezentacja spółki w okresie likwidacji przez jej likwidatorów jest niczym nieograniczona w przypadku, gdy likwidatorami są wszyscy wspólnicy. Jeśli natomiast likwidatorami są tylko niektórzy spośród wspólników lub osoby trzecie, to ustanowieni likwidatorzy mają obowiązek stosowania się do uchwał wspólników, ale tylko w stosunkach wewnętrznych. W stosunkach zewnętrznych obowiązuje reprezentacja łączna lub jednoosobowa, gdy sąd lub wspólnicy powołujący likwidatorów tak postanowią.

REKLAMA

Na formularzu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Otwarcie likwidacji spółki należy zgłosić na odpowiednich formularzach sądowych o symbolach:

  • - KRS-Z61 - wniosek o zmianę wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym likwidacja, rozwiązanie/unieważnienie,
  • - KRS-ZR - załącznik wypełniany w celu wpisania informacji o osobie likwidatora,
  • - KRS-ZL - zmiana-prokurenci, w celu wykreślenia prokurentów,
  • - KRS-ZK - zmiana organy podmiotu/wspólnicy uprawnieni do reprezentowania spółki.

Formularze sądowe dostępne są na stronach internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości pod adresem: www.ms.gov.pl.

Do wniosku o wpis otwarcia likwidacji należy dołączyć dokumenty w postaci uchwały wspólników, wzór podpisu likwidatora uwierzytelniony przez notariusza bądź złożony przed sędzią lub upoważnionym pracownikiem sądu oraz wskazać adres likwidatora. Opłata sądowa wynosi 650 zł.

Obowiązek likwidatora

Likwidator ma obowiązek sporządzenia bilansu otwarcia likwidacji spółki zgodnie z zasadami ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, tj. na dzień poprzedzający dzień otwarcia likwidacji oraz bilans zamknięcia likwidacji obejmujący okres od dnia otwarcia likwidacji do dnia jej zakończenia. Ponadto w przypadku gdy proces likwidacji spółki trwa dłużej niż rok, likwidator ma obowiązek sporządzania corocznych bilansów po zakończeniu każdego roku obrotowego.

Po zakończonym procesie likwidacji likwidator zgłasza wniosek o wykreślenie zlikwidowanej spółki z Krajowego Rejestru Sądowego. Wniosek ten powinien złożyć na formularzu sądowym o oznaczeniu KRS-X2 oraz go opłacić. Stała opłata sądowa od wniosku wynosi 550 zł (należy ją wpłacić na konto właściwego sądu rejonowego KRS).

Co z dokumentami

Spółka ulega rozwiązaniu z chwilą wykreślenia z rejestru. Dokumenty i księgi zlikwidowanej spółki należy przechowywać przez okres nie krótszy niż pięć lat, przy czym np. umowy spółek, dokumenty dot. nabywania i zbywania nieruchomości należy przechowywać przez 25 lat.

Powyższą dokumentację należy złożyć u jednego ze wspólników zlikwidowanej spółki lub osoby trzeciej, a w przypadku gdy osoby te nie wyraziły zgody na przechowywanie tej dokumentacji, przechowawcę wyznacza sąd rejestrowy.

Odmienne zasady

Pewne odmienności procesu likwidacyjnego mają miejsce przy likwidacji spółki komandytowo-akcyjnej, do likwidacji której mają zastosowanie przepisy dotyczące likwidacji spółki akcyjnej. Do obowiązków likwidatora spółki komandytowo-akcyjnej, prócz wskazanych w powyższej treści, należą m.in.:

  • - dwukrotne ogłoszenie o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji wraz z wezwaniem wierzycieli do zgłaszania ich wierzytelności,
  • - przedłożenie do zatwierdzenia walnemu zgromadzeniu bilansu otwarcia likwidacji; przedkładanie sprawozdania finansowego walnemu zgromadzeniu po zakończeniu każdego roku obrotowego,
  • - przekazanie na przechowanie ksiąg i dokumentów zlikwidowanej spółki osobie wskazanej w statucie lub w uchwale walnego zgromadzenia.

WAŻNE

UCHWAŁA O ROZWIĄZANIU

Uchwała wspólników/komplementariuszy o rozwiązaniu spółki i postawieniu jej w stan likwidacji może mieć zwykłą formę pisemną z wyjątkiem uchwały spółki komandytowo-akcyjnej, która musi mieć postać aktu notarialnego

PRZYKŁAD

LIKWIDATOR W SPÓŁCE

W spółce A likwidator został powołany w drodze uchwały wspólników, a w spółce B przez sąd. W stosunkach wewnętrznych w spółce A likwidator jest obowiązany stosować się do uchwał wspólników, a w spółce B do uchwał wszystkich wspólników. Likwidatora spółki A mogą odwołać wspólnicy jednomyślną uchwałą, spółki B wyłącznie sąd. Działania likwidatora spółki A i B nie mogą być ograniczone w stosunkach zewnętrznych - wobec osób trzecich.

Przyczyny rozwiązania spółek

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

JOANNA SKARŻYŃSKA

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

- Ustawa z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 ze zm.).

- Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA