REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja działalności spółki osobowej

Joanna Skarżyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Likwidacja działalności spółki osobowej jest konieczna w przypadku, gdy wystąpiła jedna z przyczyn rozwiązania spółki, a wspólnicy lub postanowienia zawarte w umowie spółki nie przewidują innego sposobu zakończenia jej działalności.

Otwarcie likwidacji spółki następuje z chwilą uprawomocnienia się postanowienia sądu o jej rozwiązaniu i trwa do momentu wykreślenia spółki z rejestru sądowego. Likwidacja prowadzona jest pod firmą spółki z dodaniem wyrazów: w likwidacji. Spółka w tym okresie zachowuje podmiotowość prawną i jest w dalszym ciągu przedsiębiorcą. Z chwilą otwarcia likwidacji wygasa prokura, a ustanowienie nowej jest niedopuszczalne.

REKLAMA

Kto likwidatorem

REKLAMA

Z otwarciem likwidacji wiąże się konieczność ustanowienia likwidatora lub likwidatorów, co może nastąpić w drodze: uchwały wspólników - likwidatorami mogą być niektórzy spośród wspólników lub osoby trzecie; orzeczenia sądu - likwidatorami mogą być niektóre osoby spośród wspólników lub osoby trzecie; ex lege - z mocy ustawy - gdzie likwidatorami są wszyscy wspólnicy spółki.

Reprezentacja spółki w okresie likwidacji przez jej likwidatorów jest niczym nieograniczona w przypadku, gdy likwidatorami są wszyscy wspólnicy. Jeśli natomiast likwidatorami są tylko niektórzy spośród wspólników lub osoby trzecie, to ustanowieni likwidatorzy mają obowiązek stosowania się do uchwał wspólników, ale tylko w stosunkach wewnętrznych. W stosunkach zewnętrznych obowiązuje reprezentacja łączna lub jednoosobowa, gdy sąd lub wspólnicy powołujący likwidatorów tak postanowią.

Na formularzu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Otwarcie likwidacji spółki należy zgłosić na odpowiednich formularzach sądowych o symbolach:

  • - KRS-Z61 - wniosek o zmianę wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym likwidacja, rozwiązanie/unieważnienie,
  • - KRS-ZR - załącznik wypełniany w celu wpisania informacji o osobie likwidatora,
  • - KRS-ZL - zmiana-prokurenci, w celu wykreślenia prokurentów,
  • - KRS-ZK - zmiana organy podmiotu/wspólnicy uprawnieni do reprezentowania spółki.

Formularze sądowe dostępne są na stronach internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości pod adresem: www.ms.gov.pl.

Do wniosku o wpis otwarcia likwidacji należy dołączyć dokumenty w postaci uchwały wspólników, wzór podpisu likwidatora uwierzytelniony przez notariusza bądź złożony przed sędzią lub upoważnionym pracownikiem sądu oraz wskazać adres likwidatora. Opłata sądowa wynosi 650 zł.

Obowiązek likwidatora

REKLAMA

Likwidator ma obowiązek sporządzenia bilansu otwarcia likwidacji spółki zgodnie z zasadami ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, tj. na dzień poprzedzający dzień otwarcia likwidacji oraz bilans zamknięcia likwidacji obejmujący okres od dnia otwarcia likwidacji do dnia jej zakończenia. Ponadto w przypadku gdy proces likwidacji spółki trwa dłużej niż rok, likwidator ma obowiązek sporządzania corocznych bilansów po zakończeniu każdego roku obrotowego.

Po zakończonym procesie likwidacji likwidator zgłasza wniosek o wykreślenie zlikwidowanej spółki z Krajowego Rejestru Sądowego. Wniosek ten powinien złożyć na formularzu sądowym o oznaczeniu KRS-X2 oraz go opłacić. Stała opłata sądowa od wniosku wynosi 550 zł (należy ją wpłacić na konto właściwego sądu rejonowego KRS).

Co z dokumentami

Spółka ulega rozwiązaniu z chwilą wykreślenia z rejestru. Dokumenty i księgi zlikwidowanej spółki należy przechowywać przez okres nie krótszy niż pięć lat, przy czym np. umowy spółek, dokumenty dot. nabywania i zbywania nieruchomości należy przechowywać przez 25 lat.

Powyższą dokumentację należy złożyć u jednego ze wspólników zlikwidowanej spółki lub osoby trzeciej, a w przypadku gdy osoby te nie wyraziły zgody na przechowywanie tej dokumentacji, przechowawcę wyznacza sąd rejestrowy.

Odmienne zasady

Pewne odmienności procesu likwidacyjnego mają miejsce przy likwidacji spółki komandytowo-akcyjnej, do likwidacji której mają zastosowanie przepisy dotyczące likwidacji spółki akcyjnej. Do obowiązków likwidatora spółki komandytowo-akcyjnej, prócz wskazanych w powyższej treści, należą m.in.:

  • - dwukrotne ogłoszenie o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji wraz z wezwaniem wierzycieli do zgłaszania ich wierzytelności,
  • - przedłożenie do zatwierdzenia walnemu zgromadzeniu bilansu otwarcia likwidacji; przedkładanie sprawozdania finansowego walnemu zgromadzeniu po zakończeniu każdego roku obrotowego,
  • - przekazanie na przechowanie ksiąg i dokumentów zlikwidowanej spółki osobie wskazanej w statucie lub w uchwale walnego zgromadzenia.

WAŻNE

UCHWAŁA O ROZWIĄZANIU

Uchwała wspólników/komplementariuszy o rozwiązaniu spółki i postawieniu jej w stan likwidacji może mieć zwykłą formę pisemną z wyjątkiem uchwały spółki komandytowo-akcyjnej, która musi mieć postać aktu notarialnego

PRZYKŁAD

LIKWIDATOR W SPÓŁCE

W spółce A likwidator został powołany w drodze uchwały wspólników, a w spółce B przez sąd. W stosunkach wewnętrznych w spółce A likwidator jest obowiązany stosować się do uchwał wspólników, a w spółce B do uchwał wszystkich wspólników. Likwidatora spółki A mogą odwołać wspólnicy jednomyślną uchwałą, spółki B wyłącznie sąd. Działania likwidatora spółki A i B nie mogą być ograniczone w stosunkach zewnętrznych - wobec osób trzecich.

Przyczyny rozwiązania spółek

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

JOANNA SKARŻYŃSKA

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

- Ustawa z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 ze zm.).

- Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

REKLAMA

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

REKLAMA