REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Pojazd kolekcjonerski - definicja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Szczepaniak
Pojazd kolekcjonerski - definicja
Pojazd kolekcjonerski - definicja

REKLAMA

REKLAMA

Pojazd kolekcjonerski to pojazd, który spełnia pewne kryteria, zarówno o charakterze ścisłym jak i niezwykle ocennym. W związku z akcesją Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku definicja tych pojazdów powinna być dostosowana do prawa europejskiego. Tak jednak nie było. Urzędy celne klasyfikowały auta i nadawały im przymiot kolekcjonerskich według decyzji wojewódzkich konserwatorów zabytków sporządzanych na podstawie opinii rzeczoznawców.

Zgodnie z przepisami unijnymi pojazdem kolekcjonerskim jest pojazd mechaniczny:

REKLAMA

  • w swoim oryginalnym stanie, bez znacznych zmian podwozia, układu kierowniczego lub hamulcowego, silnika itp.,
  • będący modelem lub typem, którego się już nie produkuje,
  • będący stosunkowo rzadki,
  • który ma nie być normalnie stosowany do jego oryginalnego celu,
  • będący przedmiotem specjalnych transakcji poza normalnym handlem podobnymi artykułami użytkowymi,
  • posiadający znaczną wartość,
  • mający co najmniej 30 lat.

REKLAMA

Właśnie ta ostatnia cecha jest powodem wielu problemów importerów aut kolekcjonerskich. Polscy konserwatorzy zabytków zaliczali do kolekcjonerskich już pojazdy z tylko 25 letnim stażem. Co więcej, taką praktykę wspierało też Ministerstwo Finansów, ustnie zapewniając właścicieli pojazdów. Dziwić powinien ten fakt, gdyż stowarzyszenia rzeczoznawców wskazywały resortowi na odmienności definicji polskiej i europejskiej. Niestety polskie prawo jest tak skonstruowane,  że  ustne zapewnienia nie mogą mieć żadnego znaczenia i doniosłości w świetle prawa.
Dziś prowadzone są masowe kontrole  aut już sprowadzonych, głównie w świetle  zbadania wieku pojazdu i w związku z tym prawidłowości wypełnienia zgłoszenia celnego przez importera.

Celnicy mają na to 5 lat, jeśli idzie o VAT i akcyzę, a 3 lata odnośnie cła, wszystkie terminy licząc od dopuszczenia auta do obrotu. Kontrola taka jest jak najbardziej zgodna z prawem i w związku z tym jakikolwiek sprzeciw okaże się w większości przypadków bezzasadny.

Polecamy: Opłata za usunięcie pojazdu 2012

REKLAMA

A Skarb Państwa ma o co walczyć. Jeśli auto wbrew definicji unijnej (ma więcej niż 25 lat, ale mniej niż 30) zostało zakwalifikowane jako kolekcjonerskie importer będzie musiał zapłacić cło (10 proc.), VAT (23 proc.) i akcyzę, a wszystkie te należności razem z odsetkami. Będzie to ogromna dolegliwość zważywszy, że uprzednio osoba taka zapłaciła tylko 8-procentowy VAT (7-procentowy przed podwyższeniem stawek VAT). Pojazd kolekcjonerski  nie jest objęte obowiązkiem zapłaty cła i akcyzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zauważyć, że w obecnym stanie prawnym konserwatorzy zabytków nie wydają już opinii w przedmiocie uznania pojazdu za kolekcjonerskie. Pomijając fakt, że istnieje 40-osobowa grupa ekspercka rzeczoznawców samochodowych, których opinie dla urzędów celnych mają wymiar tylko pomocniczy, w obecnym stanie prawnym celnicy w praktyce nie są skrępowani w ocenie występowania cech definicyjnych pojazdu  kolekcjonerskiego. I tak, to oni dziś będą uznawać, które auta mają znaczną wartość czy są stosunkowo rzadkie, a co za tym idzie nakładać obowiązek zapłaty cła, akcyzy i wyższej stawki VAT.

Polecamy: Zakup samochodów oraz paliwa a prawo do odliczenia VAT 2012

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA