REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Pojazd kolekcjonerski - definicja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Szczepaniak
Pojazd kolekcjonerski - definicja
Pojazd kolekcjonerski - definicja

REKLAMA

REKLAMA

Pojazd kolekcjonerski to pojazd, który spełnia pewne kryteria, zarówno o charakterze ścisłym jak i niezwykle ocennym. W związku z akcesją Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku definicja tych pojazdów powinna być dostosowana do prawa europejskiego. Tak jednak nie było. Urzędy celne klasyfikowały auta i nadawały im przymiot kolekcjonerskich według decyzji wojewódzkich konserwatorów zabytków sporządzanych na podstawie opinii rzeczoznawców.

Zgodnie z przepisami unijnymi pojazdem kolekcjonerskim jest pojazd mechaniczny:

REKLAMA

REKLAMA

  • w swoim oryginalnym stanie, bez znacznych zmian podwozia, układu kierowniczego lub hamulcowego, silnika itp.,
  • będący modelem lub typem, którego się już nie produkuje,
  • będący stosunkowo rzadki,
  • który ma nie być normalnie stosowany do jego oryginalnego celu,
  • będący przedmiotem specjalnych transakcji poza normalnym handlem podobnymi artykułami użytkowymi,
  • posiadający znaczną wartość,
  • mający co najmniej 30 lat.

Właśnie ta ostatnia cecha jest powodem wielu problemów importerów aut kolekcjonerskich. Polscy konserwatorzy zabytków zaliczali do kolekcjonerskich już pojazdy z tylko 25 letnim stażem. Co więcej, taką praktykę wspierało też Ministerstwo Finansów, ustnie zapewniając właścicieli pojazdów. Dziwić powinien ten fakt, gdyż stowarzyszenia rzeczoznawców wskazywały resortowi na odmienności definicji polskiej i europejskiej. Niestety polskie prawo jest tak skonstruowane,  że  ustne zapewnienia nie mogą mieć żadnego znaczenia i doniosłości w świetle prawa.
Dziś prowadzone są masowe kontrole  aut już sprowadzonych, głównie w świetle  zbadania wieku pojazdu i w związku z tym prawidłowości wypełnienia zgłoszenia celnego przez importera.

Celnicy mają na to 5 lat, jeśli idzie o VAT i akcyzę, a 3 lata odnośnie cła, wszystkie terminy licząc od dopuszczenia auta do obrotu. Kontrola taka jest jak najbardziej zgodna z prawem i w związku z tym jakikolwiek sprzeciw okaże się w większości przypadków bezzasadny.

Polecamy: Opłata za usunięcie pojazdu 2012

REKLAMA

A Skarb Państwa ma o co walczyć. Jeśli auto wbrew definicji unijnej (ma więcej niż 25 lat, ale mniej niż 30) zostało zakwalifikowane jako kolekcjonerskie importer będzie musiał zapłacić cło (10 proc.), VAT (23 proc.) i akcyzę, a wszystkie te należności razem z odsetkami. Będzie to ogromna dolegliwość zważywszy, że uprzednio osoba taka zapłaciła tylko 8-procentowy VAT (7-procentowy przed podwyższeniem stawek VAT). Pojazd kolekcjonerski  nie jest objęte obowiązkiem zapłaty cła i akcyzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zauważyć, że w obecnym stanie prawnym konserwatorzy zabytków nie wydają już opinii w przedmiocie uznania pojazdu za kolekcjonerskie. Pomijając fakt, że istnieje 40-osobowa grupa ekspercka rzeczoznawców samochodowych, których opinie dla urzędów celnych mają wymiar tylko pomocniczy, w obecnym stanie prawnym celnicy w praktyce nie są skrępowani w ocenie występowania cech definicyjnych pojazdu  kolekcjonerskiego. I tak, to oni dziś będą uznawać, które auta mają znaczną wartość czy są stosunkowo rzadkie, a co za tym idzie nakładać obowiązek zapłaty cła, akcyzy i wyższej stawki VAT.

Polecamy: Zakup samochodów oraz paliwa a prawo do odliczenia VAT 2012

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA