REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Pojazd kolekcjonerski - definicja

Piotr Szczepaniak
Pojazd kolekcjonerski - definicja
Pojazd kolekcjonerski - definicja

REKLAMA

REKLAMA

Pojazd kolekcjonerski to pojazd, który spełnia pewne kryteria, zarówno o charakterze ścisłym jak i niezwykle ocennym. W związku z akcesją Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku definicja tych pojazdów powinna być dostosowana do prawa europejskiego. Tak jednak nie było. Urzędy celne klasyfikowały auta i nadawały im przymiot kolekcjonerskich według decyzji wojewódzkich konserwatorów zabytków sporządzanych na podstawie opinii rzeczoznawców.

Zgodnie z przepisami unijnymi pojazdem kolekcjonerskim jest pojazd mechaniczny:

REKLAMA

  • w swoim oryginalnym stanie, bez znacznych zmian podwozia, układu kierowniczego lub hamulcowego, silnika itp.,
  • będący modelem lub typem, którego się już nie produkuje,
  • będący stosunkowo rzadki,
  • który ma nie być normalnie stosowany do jego oryginalnego celu,
  • będący przedmiotem specjalnych transakcji poza normalnym handlem podobnymi artykułami użytkowymi,
  • posiadający znaczną wartość,
  • mający co najmniej 30 lat.

REKLAMA

Właśnie ta ostatnia cecha jest powodem wielu problemów importerów aut kolekcjonerskich. Polscy konserwatorzy zabytków zaliczali do kolekcjonerskich już pojazdy z tylko 25 letnim stażem. Co więcej, taką praktykę wspierało też Ministerstwo Finansów, ustnie zapewniając właścicieli pojazdów. Dziwić powinien ten fakt, gdyż stowarzyszenia rzeczoznawców wskazywały resortowi na odmienności definicji polskiej i europejskiej. Niestety polskie prawo jest tak skonstruowane,  że  ustne zapewnienia nie mogą mieć żadnego znaczenia i doniosłości w świetle prawa.
Dziś prowadzone są masowe kontrole  aut już sprowadzonych, głównie w świetle  zbadania wieku pojazdu i w związku z tym prawidłowości wypełnienia zgłoszenia celnego przez importera.

Celnicy mają na to 5 lat, jeśli idzie o VAT i akcyzę, a 3 lata odnośnie cła, wszystkie terminy licząc od dopuszczenia auta do obrotu. Kontrola taka jest jak najbardziej zgodna z prawem i w związku z tym jakikolwiek sprzeciw okaże się w większości przypadków bezzasadny.

Polecamy: Opłata za usunięcie pojazdu 2012

REKLAMA

A Skarb Państwa ma o co walczyć. Jeśli auto wbrew definicji unijnej (ma więcej niż 25 lat, ale mniej niż 30) zostało zakwalifikowane jako kolekcjonerskie importer będzie musiał zapłacić cło (10 proc.), VAT (23 proc.) i akcyzę, a wszystkie te należności razem z odsetkami. Będzie to ogromna dolegliwość zważywszy, że uprzednio osoba taka zapłaciła tylko 8-procentowy VAT (7-procentowy przed podwyższeniem stawek VAT). Pojazd kolekcjonerski  nie jest objęte obowiązkiem zapłaty cła i akcyzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zauważyć, że w obecnym stanie prawnym konserwatorzy zabytków nie wydają już opinii w przedmiocie uznania pojazdu za kolekcjonerskie. Pomijając fakt, że istnieje 40-osobowa grupa ekspercka rzeczoznawców samochodowych, których opinie dla urzędów celnych mają wymiar tylko pomocniczy, w obecnym stanie prawnym celnicy w praktyce nie są skrępowani w ocenie występowania cech definicyjnych pojazdu  kolekcjonerskiego. I tak, to oni dziś będą uznawać, które auta mają znaczną wartość czy są stosunkowo rzadkie, a co za tym idzie nakładać obowiązek zapłaty cła, akcyzy i wyższej stawki VAT.

Polecamy: Zakup samochodów oraz paliwa a prawo do odliczenia VAT 2012

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

REKLAMA

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc.

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc. Ekspert przypomina: bezpieczeństwo nie jest kosztem, a inwestycją, która zapewnia ciągłość i stabilność operacyjną

REKLAMA

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

REKLAMA