REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niezapowiedziana kontrola fiskusa w firmie

Lazarowicz Andrzej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Resort Finansów planuje wprowadzenie zmian w zakresie kontroli podatników przez urzędy skarbowe. Zgodnie z założeniami do projektu, w określonych sytuacjach fiskus będzie mógł skontrolować firmę bez wcześniejszego uprzedzenia. Kogo może spotkać niezapowiedziana kontrola fiskusa?

Wizyta fiskusa bez zapowiedzi?

Niezapowiedziana kontrola może mieć miejsce w sytuacji, gdy przedsiębiorca będzie starał się o zwrot nadwyżki podatku VAT naliczonego. Wizyta urzędników ma mieć na celu sprawdzenie, czy zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług rzeczywiście prowadzi działalność gospodarczą oraz dokonuje transakcji krajowych czy też międzynarodowych.

REKLAMA

W sytuacji takiej mogą zostać postawieni również podatnicy, którzy zawiesili swoją działalność gospodarczą. Fiskus będzie upoważniony do sprawdzenia, bez uprzedniego powiadomienia, czy przedsiębiorca rzeczywiście jej nie prowadzi i nie uzyskuje z jej tytułu przychodów.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Skontrolowani mogą zostać również pracodawcy-płatnicy, celem sprawdzenia, czy wywiązują się ze swoich zobowiązań względem urzędu skarbowego, związanych z zatrudnianymi pracownikami.

W planach resortu finansów znajduje się również poszerzenie zakresu możliwości prowadzenia kontroli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Koszty kontroli w firmie


Jak jest teraz?

REKLAMA


Również obecnie szczególnie ostrożni powinni być przedsiębiorcy starający się o zwrot nadwyżki podatku VAT naliczonego. Naczelnik urzędu skarbowego ma wówczas prawo do wszczęcia kontroli, w celu sprawdzenia, czy zwrot ten jest zasadny i czy jego kwota została właściwie wyliczona przez podatnika.

Jednak aktualne przepisy zobowiązują organy kontrolujące do doręczenia powiadomienia kontrolowanemu lub właściwemu pełnomocnikowi - w związku z czym podatnik zostaje uprzedzony o planowanej wizycie fiskusa. Powiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli dostarcza się co najmniej 7 dni przed jej rozpoczęciem (z wyłączeniem pewnych szczególnych sytuacji).

Zobacz: Kontrola w firmie - ograniczenia i limity czasowe

Wprowadzenie planowanych zmian znacząco rozszerzy uprawnienia organów sprawdzających. Zmniejszy się również ilość wyjątków dotyczących uprzedzania podatników o planowanej kontroli. Założenia do projektu są aktualnie w trakcie uzgodnień międzyresortowych i uzgodnień społecznych.

Zobacz: Opłacanie składek ZUS

 

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA