REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy przedsiębiorcy nie muszą rejestrować zbiorów danych osobowych?

Marcin Berlak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przetwarzają dane osobowe muszą m.in. zabezpieczyć je przed utratą oraz dostępem do nich osób nieupoważnionych. Ponadto spoczywa na nich obowiązek zgłoszenia zbioru zawierającego te dane do rejestracji przez GIODO. Od tej zasady istnieją jednak pewne odstępstwa.

Obowiązki osób przetwarzających dane osobowe w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą określa ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych

REKLAMA

Zgłoszeniu do GIODO podlega zbiór danych, który jest definiowany jako posiadający strukturę zestaw danych osobowych, dostępnych w tym zbiorze według określonych kryteriów. Przedsiębiorca nie musi wskazywać w zgłoszeniu jakie konkretnie dane osobowe i do kogo przypisane zawiera zbiór. Przedmiotem zgłoszenia jest przede wszystkim informacja, że przedsiębiorca ten jest w posiadaniu danych osobowych określonego rodzaju. Wskazana ustawa precyzuje co należy zawrzeć w zgłoszeniu zbioru. Wszystkie te informacje określone są również w pisemnym i elektronicznym formularzu zgłoszenia zbioru do rejestracji, dostępnym na stronie internetowej GIODO, który po wypełnieniu należy przesłać drogą pocztową lub elektroniczną do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Co ważne, GIODO trzeba informować o każdej zmianie w zgłoszonym zbiorze danych. Jeśli więc przedsiębiorca rozszerzył chociażby zbieranie danych osobowych swoich klientów o nowy rodzaj danych, powinien dokonać aktualizacji zgłoszenia we wskazanym w ustawie 30-dniowym terminie.

Zbiory zgłaszają tylko administratorzy danych osobowych

Obowiązek zgłoszenia zbioru ciąży wyłącznie na administratorze danych osobowych umieszczonych w zbiorze, czyli podmiocie mogącym podejmować samodzielne decyzje co do celów przetwarzania i środków wykorzystywanych w tym procesie. Administratorem danych nie będzie więc przedsiębiorca, który przetwarza dane osobowe otrzymane od innego podmiotu w związku ze świadczeniem usług na jego rzecz.

Przykład:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firma X świadczy na zlecenie firmy Y usługi w zakresie obsługi kadrowo-płacowej. Pracownicy firmy X korzystają z danych osobowych przekazanych na potrzeby wykonania umowy przez firmę Y. Firma X nie będzie zobligowana do zgłaszania zbioru tych danych. Obowiązek ten - w odniesieniu do przekazywanych danych - ciąży natomiast na firmie Y.

Kto nie musi zgłaszać zbioru danych?

Wyjątkiem od zasady zgłaszania zbiorów jest sytuacja, w której przedsiębiorca jest zwolniony z obowiązku rejestracji zbioru danych. Przepisy wyłączają taki obowiązek między innymi w stosunku do administratorów danych osobowych, którzy przetwarzają dane: swoich pracowników, osób świadczących na ich rzecz usługi na podstawie umów cywilnoprawnych, osób korzystających z ich usług medycznych czy prawnych, a także administratorów przetwarzających dane wyłącznie w celu wystawienia faktury lub rachunku.

Do roku pozbawienia wolności za niedopełnienie obowiązków

REKLAMA

Należy pamiętać, że poza wskazanymi przypadkami, rejestracja zbioru danych osobowych jest zazwyczaj konieczna aby dane te mogły być w ogóle przetwarzane. Ustawa o ochronie danych osobowych wyraźnie stanowi, że administrator danych osobowych może rozpocząć ich przetwarzanie w zbiorze dopiero po zgłoszeniu tego zbioru do GIODO. Przedsiębiorca obowiązany do zgłoszenia zbioru, który nie dopełni tego obowiązku, musi się liczyć z koniecznością poniesienia przykrych konsekwencji takiego zaniechania. W myśl przepisów rzeczonej ustawy, niezgłoszenie zbioru do rejestracji stanowi bowiem przestępstwo zagrożone karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.


Przetwarzanie danych osobowych jest zatem zasadniczo uwarunkowane dokonaniem uprzedniego zgłoszenia zbioru zawierającego te dane do rejestracji przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Przed zgłoszeniem warto jednak sprawdzić czy dane zawarte w zbiorze rzeczywiście podlegają rejestracji. Szczegółowa weryfikacja przez przedsiębiorcę czy obowiązek zgłoszenia zbioru go dotyczy i ewentualne wysłanie zgłoszenia pozwoli bowiem na późniejsze zgodne z prawem przetwarzanie danych.

  


Marcin Berlak

radca prawny,

Kancelaria Prawnicza

Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k. z siedzibą w Poznaniu


***

Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k. to poznańska kancelaria, która od  kilku lat działa również na terenie Warszawy. Kancelaria posiada wieloletnie doświadczenie w obsłudze przedsiębiorców. Jako jedna z nielicznych kancelarii specjalizuje się także w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów z działających w Internecie.  


Marcin Berlak - radca prawny, absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, w roku 2011 złożył egzamin radcowski, z Kancelarią związany od września 2006 r. Absolwent Podyplomowego Studium Prawa Własności Intelektualnej na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu ochrony danych osobowych oraz prawie własności intelektualnej, ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia i obrotu produktami informatycznymi.

 

Źródło: Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólicy sp. k.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA