REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy przedsiębiorcy nie muszą rejestrować zbiorów danych osobowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Berlak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przetwarzają dane osobowe muszą m.in. zabezpieczyć je przed utratą oraz dostępem do nich osób nieupoważnionych. Ponadto spoczywa na nich obowiązek zgłoszenia zbioru zawierającego te dane do rejestracji przez GIODO. Od tej zasady istnieją jednak pewne odstępstwa.

Obowiązki osób przetwarzających dane osobowe w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą określa ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych

REKLAMA

REKLAMA

Zgłoszeniu do GIODO podlega zbiór danych, który jest definiowany jako posiadający strukturę zestaw danych osobowych, dostępnych w tym zbiorze według określonych kryteriów. Przedsiębiorca nie musi wskazywać w zgłoszeniu jakie konkretnie dane osobowe i do kogo przypisane zawiera zbiór. Przedmiotem zgłoszenia jest przede wszystkim informacja, że przedsiębiorca ten jest w posiadaniu danych osobowych określonego rodzaju. Wskazana ustawa precyzuje co należy zawrzeć w zgłoszeniu zbioru. Wszystkie te informacje określone są również w pisemnym i elektronicznym formularzu zgłoszenia zbioru do rejestracji, dostępnym na stronie internetowej GIODO, który po wypełnieniu należy przesłać drogą pocztową lub elektroniczną do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Co ważne, GIODO trzeba informować o każdej zmianie w zgłoszonym zbiorze danych. Jeśli więc przedsiębiorca rozszerzył chociażby zbieranie danych osobowych swoich klientów o nowy rodzaj danych, powinien dokonać aktualizacji zgłoszenia we wskazanym w ustawie 30-dniowym terminie.

Zbiory zgłaszają tylko administratorzy danych osobowych

Obowiązek zgłoszenia zbioru ciąży wyłącznie na administratorze danych osobowych umieszczonych w zbiorze, czyli podmiocie mogącym podejmować samodzielne decyzje co do celów przetwarzania i środków wykorzystywanych w tym procesie. Administratorem danych nie będzie więc przedsiębiorca, który przetwarza dane osobowe otrzymane od innego podmiotu w związku ze świadczeniem usług na jego rzecz.

REKLAMA

Przykład:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firma X świadczy na zlecenie firmy Y usługi w zakresie obsługi kadrowo-płacowej. Pracownicy firmy X korzystają z danych osobowych przekazanych na potrzeby wykonania umowy przez firmę Y. Firma X nie będzie zobligowana do zgłaszania zbioru tych danych. Obowiązek ten - w odniesieniu do przekazywanych danych - ciąży natomiast na firmie Y.

Kto nie musi zgłaszać zbioru danych?

Wyjątkiem od zasady zgłaszania zbiorów jest sytuacja, w której przedsiębiorca jest zwolniony z obowiązku rejestracji zbioru danych. Przepisy wyłączają taki obowiązek między innymi w stosunku do administratorów danych osobowych, którzy przetwarzają dane: swoich pracowników, osób świadczących na ich rzecz usługi na podstawie umów cywilnoprawnych, osób korzystających z ich usług medycznych czy prawnych, a także administratorów przetwarzających dane wyłącznie w celu wystawienia faktury lub rachunku.

Do roku pozbawienia wolności za niedopełnienie obowiązków

Należy pamiętać, że poza wskazanymi przypadkami, rejestracja zbioru danych osobowych jest zazwyczaj konieczna aby dane te mogły być w ogóle przetwarzane. Ustawa o ochronie danych osobowych wyraźnie stanowi, że administrator danych osobowych może rozpocząć ich przetwarzanie w zbiorze dopiero po zgłoszeniu tego zbioru do GIODO. Przedsiębiorca obowiązany do zgłoszenia zbioru, który nie dopełni tego obowiązku, musi się liczyć z koniecznością poniesienia przykrych konsekwencji takiego zaniechania. W myśl przepisów rzeczonej ustawy, niezgłoszenie zbioru do rejestracji stanowi bowiem przestępstwo zagrożone karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.


Przetwarzanie danych osobowych jest zatem zasadniczo uwarunkowane dokonaniem uprzedniego zgłoszenia zbioru zawierającego te dane do rejestracji przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Przed zgłoszeniem warto jednak sprawdzić czy dane zawarte w zbiorze rzeczywiście podlegają rejestracji. Szczegółowa weryfikacja przez przedsiębiorcę czy obowiązek zgłoszenia zbioru go dotyczy i ewentualne wysłanie zgłoszenia pozwoli bowiem na późniejsze zgodne z prawem przetwarzanie danych.

  


Marcin Berlak

radca prawny,

Kancelaria Prawnicza

Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k. z siedzibą w Poznaniu


***

Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k. to poznańska kancelaria, która od  kilku lat działa również na terenie Warszawy. Kancelaria posiada wieloletnie doświadczenie w obsłudze przedsiębiorców. Jako jedna z nielicznych kancelarii specjalizuje się także w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów z działających w Internecie.  


Marcin Berlak - radca prawny, absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, w roku 2011 złożył egzamin radcowski, z Kancelarią związany od września 2006 r. Absolwent Podyplomowego Studium Prawa Własności Intelektualnej na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu ochrony danych osobowych oraz prawie własności intelektualnej, ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia i obrotu produktami informatycznymi.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólicy sp. k.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA