REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy przedsiębiorcy nie muszą rejestrować zbiorów danych osobowych?

Marcin Berlak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przetwarzają dane osobowe muszą m.in. zabezpieczyć je przed utratą oraz dostępem do nich osób nieupoważnionych. Ponadto spoczywa na nich obowiązek zgłoszenia zbioru zawierającego te dane do rejestracji przez GIODO. Od tej zasady istnieją jednak pewne odstępstwa.

Obowiązki osób przetwarzających dane osobowe w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą określa ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych

REKLAMA

Zgłoszeniu do GIODO podlega zbiór danych, który jest definiowany jako posiadający strukturę zestaw danych osobowych, dostępnych w tym zbiorze według określonych kryteriów. Przedsiębiorca nie musi wskazywać w zgłoszeniu jakie konkretnie dane osobowe i do kogo przypisane zawiera zbiór. Przedmiotem zgłoszenia jest przede wszystkim informacja, że przedsiębiorca ten jest w posiadaniu danych osobowych określonego rodzaju. Wskazana ustawa precyzuje co należy zawrzeć w zgłoszeniu zbioru. Wszystkie te informacje określone są również w pisemnym i elektronicznym formularzu zgłoszenia zbioru do rejestracji, dostępnym na stronie internetowej GIODO, który po wypełnieniu należy przesłać drogą pocztową lub elektroniczną do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Co ważne, GIODO trzeba informować o każdej zmianie w zgłoszonym zbiorze danych. Jeśli więc przedsiębiorca rozszerzył chociażby zbieranie danych osobowych swoich klientów o nowy rodzaj danych, powinien dokonać aktualizacji zgłoszenia we wskazanym w ustawie 30-dniowym terminie.

Zbiory zgłaszają tylko administratorzy danych osobowych

Obowiązek zgłoszenia zbioru ciąży wyłącznie na administratorze danych osobowych umieszczonych w zbiorze, czyli podmiocie mogącym podejmować samodzielne decyzje co do celów przetwarzania i środków wykorzystywanych w tym procesie. Administratorem danych nie będzie więc przedsiębiorca, który przetwarza dane osobowe otrzymane od innego podmiotu w związku ze świadczeniem usług na jego rzecz.

Przykład:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firma X świadczy na zlecenie firmy Y usługi w zakresie obsługi kadrowo-płacowej. Pracownicy firmy X korzystają z danych osobowych przekazanych na potrzeby wykonania umowy przez firmę Y. Firma X nie będzie zobligowana do zgłaszania zbioru tych danych. Obowiązek ten - w odniesieniu do przekazywanych danych - ciąży natomiast na firmie Y.

Kto nie musi zgłaszać zbioru danych?

Wyjątkiem od zasady zgłaszania zbiorów jest sytuacja, w której przedsiębiorca jest zwolniony z obowiązku rejestracji zbioru danych. Przepisy wyłączają taki obowiązek między innymi w stosunku do administratorów danych osobowych, którzy przetwarzają dane: swoich pracowników, osób świadczących na ich rzecz usługi na podstawie umów cywilnoprawnych, osób korzystających z ich usług medycznych czy prawnych, a także administratorów przetwarzających dane wyłącznie w celu wystawienia faktury lub rachunku.

Do roku pozbawienia wolności za niedopełnienie obowiązków

REKLAMA

Należy pamiętać, że poza wskazanymi przypadkami, rejestracja zbioru danych osobowych jest zazwyczaj konieczna aby dane te mogły być w ogóle przetwarzane. Ustawa o ochronie danych osobowych wyraźnie stanowi, że administrator danych osobowych może rozpocząć ich przetwarzanie w zbiorze dopiero po zgłoszeniu tego zbioru do GIODO. Przedsiębiorca obowiązany do zgłoszenia zbioru, który nie dopełni tego obowiązku, musi się liczyć z koniecznością poniesienia przykrych konsekwencji takiego zaniechania. W myśl przepisów rzeczonej ustawy, niezgłoszenie zbioru do rejestracji stanowi bowiem przestępstwo zagrożone karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.


Przetwarzanie danych osobowych jest zatem zasadniczo uwarunkowane dokonaniem uprzedniego zgłoszenia zbioru zawierającego te dane do rejestracji przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Przed zgłoszeniem warto jednak sprawdzić czy dane zawarte w zbiorze rzeczywiście podlegają rejestracji. Szczegółowa weryfikacja przez przedsiębiorcę czy obowiązek zgłoszenia zbioru go dotyczy i ewentualne wysłanie zgłoszenia pozwoli bowiem na późniejsze zgodne z prawem przetwarzanie danych.

  


Marcin Berlak

radca prawny,

Kancelaria Prawnicza

Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k. z siedzibą w Poznaniu


***

Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k. to poznańska kancelaria, która od  kilku lat działa również na terenie Warszawy. Kancelaria posiada wieloletnie doświadczenie w obsłudze przedsiębiorców. Jako jedna z nielicznych kancelarii specjalizuje się także w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów z działających w Internecie.  


Marcin Berlak - radca prawny, absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, w roku 2011 złożył egzamin radcowski, z Kancelarią związany od września 2006 r. Absolwent Podyplomowego Studium Prawa Własności Intelektualnej na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu ochrony danych osobowych oraz prawie własności intelektualnej, ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia i obrotu produktami informatycznymi.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólicy sp. k.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA