REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy przedsiębiorcy nie muszą rejestrować zbiorów danych osobowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Berlak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przetwarzają dane osobowe muszą m.in. zabezpieczyć je przed utratą oraz dostępem do nich osób nieupoważnionych. Ponadto spoczywa na nich obowiązek zgłoszenia zbioru zawierającego te dane do rejestracji przez GIODO. Od tej zasady istnieją jednak pewne odstępstwa.

Obowiązki osób przetwarzających dane osobowe w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą określa ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych

REKLAMA

Zgłoszeniu do GIODO podlega zbiór danych, który jest definiowany jako posiadający strukturę zestaw danych osobowych, dostępnych w tym zbiorze według określonych kryteriów. Przedsiębiorca nie musi wskazywać w zgłoszeniu jakie konkretnie dane osobowe i do kogo przypisane zawiera zbiór. Przedmiotem zgłoszenia jest przede wszystkim informacja, że przedsiębiorca ten jest w posiadaniu danych osobowych określonego rodzaju. Wskazana ustawa precyzuje co należy zawrzeć w zgłoszeniu zbioru. Wszystkie te informacje określone są również w pisemnym i elektronicznym formularzu zgłoszenia zbioru do rejestracji, dostępnym na stronie internetowej GIODO, który po wypełnieniu należy przesłać drogą pocztową lub elektroniczną do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Co ważne, GIODO trzeba informować o każdej zmianie w zgłoszonym zbiorze danych. Jeśli więc przedsiębiorca rozszerzył chociażby zbieranie danych osobowych swoich klientów o nowy rodzaj danych, powinien dokonać aktualizacji zgłoszenia we wskazanym w ustawie 30-dniowym terminie.

Zbiory zgłaszają tylko administratorzy danych osobowych

Obowiązek zgłoszenia zbioru ciąży wyłącznie na administratorze danych osobowych umieszczonych w zbiorze, czyli podmiocie mogącym podejmować samodzielne decyzje co do celów przetwarzania i środków wykorzystywanych w tym procesie. Administratorem danych nie będzie więc przedsiębiorca, który przetwarza dane osobowe otrzymane od innego podmiotu w związku ze świadczeniem usług na jego rzecz.

Przykład:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firma X świadczy na zlecenie firmy Y usługi w zakresie obsługi kadrowo-płacowej. Pracownicy firmy X korzystają z danych osobowych przekazanych na potrzeby wykonania umowy przez firmę Y. Firma X nie będzie zobligowana do zgłaszania zbioru tych danych. Obowiązek ten - w odniesieniu do przekazywanych danych - ciąży natomiast na firmie Y.

Kto nie musi zgłaszać zbioru danych?

Wyjątkiem od zasady zgłaszania zbiorów jest sytuacja, w której przedsiębiorca jest zwolniony z obowiązku rejestracji zbioru danych. Przepisy wyłączają taki obowiązek między innymi w stosunku do administratorów danych osobowych, którzy przetwarzają dane: swoich pracowników, osób świadczących na ich rzecz usługi na podstawie umów cywilnoprawnych, osób korzystających z ich usług medycznych czy prawnych, a także administratorów przetwarzających dane wyłącznie w celu wystawienia faktury lub rachunku.

Do roku pozbawienia wolności za niedopełnienie obowiązków

REKLAMA

Należy pamiętać, że poza wskazanymi przypadkami, rejestracja zbioru danych osobowych jest zazwyczaj konieczna aby dane te mogły być w ogóle przetwarzane. Ustawa o ochronie danych osobowych wyraźnie stanowi, że administrator danych osobowych może rozpocząć ich przetwarzanie w zbiorze dopiero po zgłoszeniu tego zbioru do GIODO. Przedsiębiorca obowiązany do zgłoszenia zbioru, który nie dopełni tego obowiązku, musi się liczyć z koniecznością poniesienia przykrych konsekwencji takiego zaniechania. W myśl przepisów rzeczonej ustawy, niezgłoszenie zbioru do rejestracji stanowi bowiem przestępstwo zagrożone karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.


Przetwarzanie danych osobowych jest zatem zasadniczo uwarunkowane dokonaniem uprzedniego zgłoszenia zbioru zawierającego te dane do rejestracji przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Przed zgłoszeniem warto jednak sprawdzić czy dane zawarte w zbiorze rzeczywiście podlegają rejestracji. Szczegółowa weryfikacja przez przedsiębiorcę czy obowiązek zgłoszenia zbioru go dotyczy i ewentualne wysłanie zgłoszenia pozwoli bowiem na późniejsze zgodne z prawem przetwarzanie danych.

  


Marcin Berlak

radca prawny,

Kancelaria Prawnicza

Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k. z siedzibą w Poznaniu


***

Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k. to poznańska kancelaria, która od  kilku lat działa również na terenie Warszawy. Kancelaria posiada wieloletnie doświadczenie w obsłudze przedsiębiorców. Jako jedna z nielicznych kancelarii specjalizuje się także w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów z działających w Internecie.  


Marcin Berlak - radca prawny, absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, w roku 2011 złożył egzamin radcowski, z Kancelarią związany od września 2006 r. Absolwent Podyplomowego Studium Prawa Własności Intelektualnej na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu ochrony danych osobowych oraz prawie własności intelektualnej, ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia i obrotu produktami informatycznymi.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólicy sp. k.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA