REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chcemy współpracować z firmami, a nie karać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Potrzebne jest dwukierunkowe działanie UOKiK - surowsze kary dla firm naruszających zasady rywalizacji rynkowej oraz program ich łagodzenia. Groźba płacenia wysokich kwot powstrzyma przed łamaniem prawa i zachęci do współpracy z UOKiK w zamian za zmniejszenie kary.

• Co zmieni pani w dotychczasowej działalności UOKiK? Czy kary nakładane na przedsiębiorców będą wyższe?

REKLAMA

REKLAMA

- Zgodnie z założeniami Polityki konkurencji na lata 2008-2010 jednym z priorytetów mojej pracy będzie zwiększenie efektywności działań organu antymonopolowego. Dokument ten określa ramy działalności Urzędu na najbliższe trzy lata. Przepisy pozwalają na skuteczną walkę z praktykami antykonkurencyjnymi, jednak niezbędne jest ich dostosowanie do zmian w światowej gospodarce. W tym celu potrzebne jest surowsze karanie przedsiębiorców naruszających zasady uczciwej rywalizacji rynkowej oraz rozwijanie programu łagodzenia kar. Groźba płacenia wysokich kwot ma powstrzymywać przed łamaniem prawa, a jednocześnie zachęcać do współpracy z UOKiK w zamian za zmniejszenie kary. Urząd pracuje także nad przygotowaniem wytycznych w sprawie obliczania wysokości kar finansowych nakładanych na przedsiębiorców. Mam nadzieję, że restrykcyjna i transparentna polityka przyniesie efekty.

• Jakie postępowania zostaną wkrótce ukończone?

- Chcemy szybko zakończyć postępowania w sprawie niedozwolonych porozumień producentów dachówek, zmowy na rynku farb i lakierów, producentów cementu oraz ZAiKS-u. Ponadto UOKiK prowadzi stały monitoring stosowania niedozwolonych klauzul. Te działania będą kontynuowane. W tym roku skontrolujemy szkoły nauki jazdy, firmy kurierskie, alternatywnych operatorów telekomunikacyjnych, agencje koncertowe, wybrane produkty ubezpieczeniowe we współpracy z Komisją Nadzoru Finansowego oraz rzecznikiem ubezpieczonych. Przewidziane są również tzw. rekontrole. Raport z badania organizatorów turystyki przedstawiliśmy dwa dni temu.

REKLAMA

• Co pewien czas wszczynane są postępowania w sprawie wprowadzania konsumentów w błąd. Teraz toczy się postępowanie przeciwko PKO BP. Czy Urząd może pomóc konsumentom w odzyskaniu utraconego oprocentowania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zgodnie z prawem UOKiK podejmuje działania w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. W sprawach indywidualnych bezpłatną pomoc można uzyskać u powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów lub w jednej z finansowanych przez budżet państwa organizacji konsumenckich. Jeśli ktoś chce uzyskać odszkodowanie, musi skierować sprawę do sądu.

Warto pamiętać, że wydając decyzję, prezes UOKiK może nakazać zmianę praktyki przedsiębiorcy działającemu nieuczciwie, a także nałożyć karę w wysokości do 10 proc. jego ubiegłorocznych przychodów. Konsument zyskuje więc nie tylko satysfakcję, ale i zmianę postępowania nieuczciwej firmy.

• Pół roku obowiązuje ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Jak ocenia pani ten okres?

- Myślę, że to zbyt krótki czas, aby dokonać podsumowania. Niewątpliwie jednak zarówno konsumenci, jak i Urząd, zyskali nowe narzędzie w walce z nieuczciwymi przedsiębiorcami. Klienci mają ułatwioną drogę w dochodzeniu roszczeń. Przed sądem to nie oni muszą udowodnić, że przedsiębiorca złamał prawo - ciężar spoczywa na silniejszej stronie. To duża różnica w stosunku do dotychczasowych przepisów - konsument nie jest obciążany koniecznością przedstawienia kosztownych ekspertyz w celu wykazania bezprawności działania przedsiębiorcy. Dlatego uważam, że ta ustawa jest jednym z ważniejszych osiągnięć w dziedzinie legislacji, które dotyczą ochrony konsumentów w Polsce. Ten tryb dochodzenia roszczeń wymaga jednak bezpośredniego zaangażowania konsumenta - a to rodzi potrzebę nie tylko zmian prawnych, ale i tych dotyczących sposobu myślenia.

• Jak wygląda ochrona praw polskiego konsumenta na tle innych państw UE?

- Polska nie jest wyjętym spod regulacji unijnych państwem. Sukcesywnie implementujemy nowe prawo. Przykład z ostatnich miesięcy to ustawa o zwalczaniu nieuczciwych praktyk rynkowych, a z ostatnich dni - nowe prawo dotyczące zwiększenia bezpieczeństwa najmłodszych.

Wzorując się na rozwiązaniach w innych państwach, prowadzimy u nas prace nad możliwością występowania ze zbiorowym pozwem, czyli rozwiązaniem oszczędniejszym dla konsumentów w porównaniu z indywidualnym dochodzeniem praw. Dużo do zrobienia jest też w związku z bezpłatnym poradnictwem. Liczba niezależnych organizacji, do których może zgłosić się poszkodowany, nadal jest za mała.

Fot. Wojciech Górski

Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, doktor nauk prawnych, wykładowca regulacji wspólnotowych i antymonopolowych na Uniwersytecie Warszawskim, w Szkole Głównej Handlowej i Krajowej Szkole Administracji Publicznej

Rozmawiała MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA