REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chcemy współpracować z firmami, a nie karać

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Potrzebne jest dwukierunkowe działanie UOKiK - surowsze kary dla firm naruszających zasady rywalizacji rynkowej oraz program ich łagodzenia. Groźba płacenia wysokich kwot powstrzyma przed łamaniem prawa i zachęci do współpracy z UOKiK w zamian za zmniejszenie kary.

• Co zmieni pani w dotychczasowej działalności UOKiK? Czy kary nakładane na przedsiębiorców będą wyższe?

REKLAMA

- Zgodnie z założeniami Polityki konkurencji na lata 2008-2010 jednym z priorytetów mojej pracy będzie zwiększenie efektywności działań organu antymonopolowego. Dokument ten określa ramy działalności Urzędu na najbliższe trzy lata. Przepisy pozwalają na skuteczną walkę z praktykami antykonkurencyjnymi, jednak niezbędne jest ich dostosowanie do zmian w światowej gospodarce. W tym celu potrzebne jest surowsze karanie przedsiębiorców naruszających zasady uczciwej rywalizacji rynkowej oraz rozwijanie programu łagodzenia kar. Groźba płacenia wysokich kwot ma powstrzymywać przed łamaniem prawa, a jednocześnie zachęcać do współpracy z UOKiK w zamian za zmniejszenie kary. Urząd pracuje także nad przygotowaniem wytycznych w sprawie obliczania wysokości kar finansowych nakładanych na przedsiębiorców. Mam nadzieję, że restrykcyjna i transparentna polityka przyniesie efekty.

• Jakie postępowania zostaną wkrótce ukończone?

REKLAMA

- Chcemy szybko zakończyć postępowania w sprawie niedozwolonych porozumień producentów dachówek, zmowy na rynku farb i lakierów, producentów cementu oraz ZAiKS-u. Ponadto UOKiK prowadzi stały monitoring stosowania niedozwolonych klauzul. Te działania będą kontynuowane. W tym roku skontrolujemy szkoły nauki jazdy, firmy kurierskie, alternatywnych operatorów telekomunikacyjnych, agencje koncertowe, wybrane produkty ubezpieczeniowe we współpracy z Komisją Nadzoru Finansowego oraz rzecznikiem ubezpieczonych. Przewidziane są również tzw. rekontrole. Raport z badania organizatorów turystyki przedstawiliśmy dwa dni temu.

• Co pewien czas wszczynane są postępowania w sprawie wprowadzania konsumentów w błąd. Teraz toczy się postępowanie przeciwko PKO BP. Czy Urząd może pomóc konsumentom w odzyskaniu utraconego oprocentowania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zgodnie z prawem UOKiK podejmuje działania w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. W sprawach indywidualnych bezpłatną pomoc można uzyskać u powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów lub w jednej z finansowanych przez budżet państwa organizacji konsumenckich. Jeśli ktoś chce uzyskać odszkodowanie, musi skierować sprawę do sądu.

Warto pamiętać, że wydając decyzję, prezes UOKiK może nakazać zmianę praktyki przedsiębiorcy działającemu nieuczciwie, a także nałożyć karę w wysokości do 10 proc. jego ubiegłorocznych przychodów. Konsument zyskuje więc nie tylko satysfakcję, ale i zmianę postępowania nieuczciwej firmy.

• Pół roku obowiązuje ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Jak ocenia pani ten okres?

- Myślę, że to zbyt krótki czas, aby dokonać podsumowania. Niewątpliwie jednak zarówno konsumenci, jak i Urząd, zyskali nowe narzędzie w walce z nieuczciwymi przedsiębiorcami. Klienci mają ułatwioną drogę w dochodzeniu roszczeń. Przed sądem to nie oni muszą udowodnić, że przedsiębiorca złamał prawo - ciężar spoczywa na silniejszej stronie. To duża różnica w stosunku do dotychczasowych przepisów - konsument nie jest obciążany koniecznością przedstawienia kosztownych ekspertyz w celu wykazania bezprawności działania przedsiębiorcy. Dlatego uważam, że ta ustawa jest jednym z ważniejszych osiągnięć w dziedzinie legislacji, które dotyczą ochrony konsumentów w Polsce. Ten tryb dochodzenia roszczeń wymaga jednak bezpośredniego zaangażowania konsumenta - a to rodzi potrzebę nie tylko zmian prawnych, ale i tych dotyczących sposobu myślenia.

• Jak wygląda ochrona praw polskiego konsumenta na tle innych państw UE?

REKLAMA

- Polska nie jest wyjętym spod regulacji unijnych państwem. Sukcesywnie implementujemy nowe prawo. Przykład z ostatnich miesięcy to ustawa o zwalczaniu nieuczciwych praktyk rynkowych, a z ostatnich dni - nowe prawo dotyczące zwiększenia bezpieczeństwa najmłodszych.

Wzorując się na rozwiązaniach w innych państwach, prowadzimy u nas prace nad możliwością występowania ze zbiorowym pozwem, czyli rozwiązaniem oszczędniejszym dla konsumentów w porównaniu z indywidualnym dochodzeniem praw. Dużo do zrobienia jest też w związku z bezpłatnym poradnictwem. Liczba niezależnych organizacji, do których może zgłosić się poszkodowany, nadal jest za mała.

Fot. Wojciech Górski

Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, doktor nauk prawnych, wykładowca regulacji wspólnotowych i antymonopolowych na Uniwersytecie Warszawskim, w Szkole Głównej Handlowej i Krajowej Szkole Administracji Publicznej

Rozmawiała MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA