REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaskarżyć nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym?

Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
pieniądze, finanse, monety Fot. Fotolia
pieniądze, finanse, monety Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie upominawcze ma co do zasady przyspieszyć i usprawnić egzekucję zapłaty. Nie oznacza to jednak, że dłużnik pozostaje bez żadnej możliwości obrony w tego typu postępowaniu.

 Sprawy tego typu rozpoznaje się na posiedzeniu niejawnym, gdzie sąd na podstawie treści pozwu wydaje nakaz zapłaty, jeśli powód ma roszczenie o charakterze pieniężnym. W treści nakazu widnieje informacja, że zapłatę należy uiścić w terminie dwóch tygodni od doręczenia nakazu, lub w tym samym terminie wnieść od niego sprzeciw. Ponieważ na posiedzeniu niejawnym pozwany nie ma możliwości obrony, ustawodawca zagwarantował mu taką formę walki z niesłusznym dochodzeniem zobowiązania.

REKLAMA

Czy komornikowi należy się wynagrodzenie, jeżeli nakaz zapłaty utracił moc?

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Prawidłowo wniesiony sprzeciw sprawia, że nakaz traci swoją moc, ale tylko w części dotkniętej sprzeciwem. Jeśli więc dłużnik nie zgadza się z całością egzekwowanej należności, a nie tylko z częścią, powinien to w sprzeciwie wyraźnie zaznaczyć. By sprzeciw odniósł jak najlepszy skutek, należy wskazać w jego treści dowody na niesłuszność nakazu zapłaty. Warto również wiedzieć, że jeśli pozew został wniesiony na urzędowym formularzu, to dla dochowania ważności sprzeciwu dłużnik musi posłużyć się takim samym formularzem.

Polecamy: Podatki 2014 - Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2014

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozprawa po sprzeciwie

Po wniesieniu sprzeciwu sąd ustala termin rozprawy uznając, że sprawa jest sporna i wymaga merytorycznego rozstrzygnięcia w obecności obu stron postępowania. Wówczas stworzone zostaną warunki do obrony dla dłużnika, jak również pole do udowadniania wierzytelności dla wierzyciela. Jeśli dłużnik na rozprawie zamierza korzystać z pomocy profesjonalnego pełnomocnika, powinien dołączyć odpis pełnomocnictwa do sprzeciwu, a także uiścić opłatę skarbową na właściwy rachunek w wysokości 17 zł.

Nakaz wypłaty wynagrodzenia drugiemu małżonkowi

Uchybienie terminowi

Istnieje także rzadka okoliczność uwzględniana na korzyść dłużnika, jeśli ten przekroczy dwutygodniowy termin na wniesienie sprzeciwu. Dotyczy ona sytuacji, gdy nakaz zapłaty ma być doręczony pod nieaktualny adres pozwanego, doręczenie zastępcze nie jest możliwe, a awizowanej przesyłki nikt nie odbiera. W takich sytuacjach nakaz wraca do sądu, gdzie umieszcza się go w aktach sprawy przyjmując fikcję, że został doręczony. W momencie, gdy dłużnik dowie się o takim postępowaniu, ma prawo wnioskować o przywrócenie terminu uprawdopodobniając przyczyny nieodebrania pisma w stosownym terminie. Wraz z takim wnioskiem należy złożyć już gotowy sprzeciw od nakazu zapłaty.

Nakaz z e-sądu

Jeśli nakaz zapłaty został wydany przez e-sąd, sprzeciw należy złożyć również do tego sądu. Ze względu jednak na specyficzną właściwość e-sądu, rozprawa zostanie wyznaczona w sądzie właściwym miejscowo dla danej sprawy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA