Jak walczyć z bezczynnością organu?
REKLAMA
REKLAMA
Terminy dla organu
Art. 35 Kodeksu postępowania administracyjnego rozróżnia trzy kategorie spraw, dla których przewiduje osobne terminy. Są to sprawy, które nie wymagają przeprowadzania postępowania dowodowego – takie powinny być załatwione niezwłocznie, co w praktyce oznacza uzyskanie „od ręki” zaświadczenia czy informacji. Poza tą pulą istnieją sprawy, gdzie konieczne jest przeprowadzenie mniej lub bardziej szczegółowego postępowania dowodowego. W zależności od tej zawiłości, organ powinien załatwić sprawę w ciągu miesiąca lub maksymalnie dwóch.
REKLAMA
Jakie zachowanie organu administracji publicznej można traktować jako jego bezczynność?
Zażalenia
Za każdym razem, gdy organ nie wywiąże się z podanego wcześniej terminu, powinien powiadomić na piśmie stronę o przyczynach opóźnienia, a także wyznaczyć nowy termin do załatwienia tej sprawy. W braku takiego powiadomienia, lub w wyniku przewlekłego prowadzenia sprawy (kilkukrotnie przesunięcie terminu bez obiektywnie uzasadnionych przyczyn) stronie służy zażalenie do organu wyższej instancji, a jeśli takiego organu nie ma – wezwanie do usunięcia naruszenia prawa do organu, który zaniedbuje sprawę.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Organ wyższego stopnia po rozpatrzeniu zażalenia nie tylko wyznaczy nowy termin dla organu zajmującego się sprawą, ale również przeprowadzi dochodzenia mające na celu wyjaśnienie przyczyn opóźnienia i osób za nie odpowiedzialnych. Indywidualnie nałożona kara dyscyplinarna lub porządkowa sprawia, że urzędnicy obecnie rzadziej przekładają terminy spraw lub zaniedbują ich prowadzenie. Jeśli organ wyższego stopnia ustali, że przewlekłość miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa, konsekwencje wyciągnięte wobec pracowników organu mogą być jeszcze bardziej dotkliwe.
Skargi
Innym sposobem niż wniesienie zażalenia jest możliwość złożenia skargi do odpowiedniego organu, który wskazuje art. 229 Kodeksu postępowania administracyjnego. Jak głosi kodeks, skarga w szczególności może dotyczyć przewlekłego i biurokratycznego załatwiania spraw. Organ właściwy ma miesiąc na rozpatrzenie skargi i powiadomienie o sposobie jej załatwienia skarżącego.
Administracja publiczna: będzie grzywna za bezczynność organu
Z powyższego zestawienia wynika, że zażalenie jest pewniejszym sposobem na wyciągnięcie konsekwencji wobec winnego opóźnienia pracownika organu, lecz z drugiej strony być może bardziej skutecznym rozwiązaniem jest wniesienie skargi. W tym przypadku bowiem organ ma większą swobodę szukania metody załatwienia, nie jest w tym względzie ściśle związany instrukcją Kodeksu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.