REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki zawarcia ugody przed organem administracji

Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
umowa Fot. Fotolia
umowa Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z zasad ogólnych Kodeksu postępowania administracyjnego jest ugodowe załatwianie spraw. Ustawodawca tym samym konsekwentnie przewidział możliwość skorzystania z takiej instytucji, umieszczając przepisy dotyczące zawarcia ugody w dalszych rozdziałach Kodeksu.

Zamiast decyzji

Ugoda jest jedną z form rozstrzygnięcia i zakończenia postępowania administracyjnego, wywołując tym samym identyczne skutki jak decyzja administracyjna, której wydanie w danym postępowaniu staje się już zbędne. Ugodę zawrzeć mogą tylko co najmniej dwie strony mające sporne interesy – z pomocą ugody dobrowolnie ustalają warunki wykonania ustaleń, co często ma korzystniejsze skutki, niż władcze rozstrzygnięcie organu.

REKLAMA

REKLAMA

Główną zaletą ugody jest uproszczenie i przyspieszenie postępowania administracyjnego, gdyż porozumienie może być zawarte w czasie jednego spotkania stron w obecności pracownika organu administracji, który następnie taką ugodę podpisze. W przeciwieństwie do zwykłego postępowania, nie jest tu konieczny długi i żmudny proces wydawania decyzji administracyjnej. Ugoda jednak nie ma cech absolutnej dowolności, ponieważ do jej ważności konieczne jest występowanie trzech przesłanek:

- treść ugody musi być zgodna z prawem, strony w ramach sporządzania ugody nie mogą umówić się na zachowania albo warunki, które są sprzeczne z przepisami administracyjnymi, karnymi czy wykraczają poza granice swobody umów

REKLAMA

- postanowienia zawarte w ugodzie muszą uwzględniać stanowisko organu współdziałającego w sprawie, co wiąże się z dalszą koniecznością zatwierdzenia takiej ugody przez organ

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- ugoda musi być zgodna z interesem społecznym lub słusznym interesem stron, jest to konsekwencja podobieństwa ugody do decyzji administracyjnej, gdy organ musi wyważyć istotę obu tych interesów

Ponadto należy pamiętać, że ugodę zawrzeć można w sytuacjach, gdy zezwala na to ustawa.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Polecamy: Korekta faktur - raport INFOR PDF

Kontrola organu

Organ zatwierdza lub odmawia zatwierdzenia ugody w drodze postanowienia, na które służy zażalenie. Postanowienie to powinno być wydane w ciągu 7 dni od dnia zawarcia ugody. Jeśli organ odmówi zatwierdzenia ugody, nastąpi załatwienie sprawy poprzez wydanie arbitralnej decyzji administracyjnej. Wyjątkiem jest przypadek, gdy strony zgłoszą zamiar ponownego zawarcia ugody – wówczas organ odracza wydanie decyzji i wyznacza stronom kolejny termin do spotkania się w celu dokonania nowych ustaleń.

Zatwierdzenie i wykonalnośc ugody administracyjnej

W przypadku upływu 7 dni od wydania postanowienia o zatwierdzeniu umowy i w braku wniesienia zażalenia przez którąś ze stron, ugoda staje się wykonalna i nabiera takiej mocy jak decyzja administracyjna. Oznacza to, że ustalenia w niej zawarte powinny być wykonane przez stronę, która się do nich zobowiązała, a w razie uchylania się od działania może nastąpić przymus w postaci egzekucji administracyjnej. 

Ugoda administracyjna stanowi wyraz pewnej tendencji w administracji, jaką jest rozszerzanie możliwości uczestnictwa w postępowaniu na strony oraz kontrolowane odformalizowanie postępowania. Pokrewnym rozwiązaniem jest występująca w Ustawie prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi instytucja mediacji administracyjnej.

Ugoda administracyjna - przykłady

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

REKLAMA

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA