REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać kolejny tytuł wykonawczy?

W przypadku tytułów egzekucyjnych nie będących orzeczeniami sądowymi, sami musimy dostarczyć tytuł w oryginale, lub uwierzytelnionym urzędowo odpisie.
W przypadku tytułów egzekucyjnych nie będących orzeczeniami sądowymi, sami musimy dostarczyć tytuł w oryginale, lub uwierzytelnionym urzędowo odpisie.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli majątek dłużnika rozsiany jest po całym kraju- często zdarza się, że egzekucję z poszczególnych składników majątku prowadzić będą różni komornicy. Każdy z nich musi dysponować odrębnym tytułem wykonawczym.

Do czego konieczny jest odrębny tytuł wykonawczy

W obecnym brzmieniu, ustawa o komornikach sądowych i egzekucji pozwala wierzycielowi wybrać dowolnego komornika w Polsce do prowadzenia egzekucji (ten może odmówić, jeśli ma zbyt duże zaległości)- stąd może on dokonywać czynności w obrębie majątku dłużnika rozsianego po całym kraju. Czasem jednak konieczne jest skierowanie sprawy do komornika właściwego ze względu miejsce położenia przedmiotu egzekucji- w szczególności dotyczy to nieruchomości (i praw do których odpowiednio stosuje się przepisy dot. nieruchomości – jak własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego, czy użytkowanie wieczyste gruntu).

REKLAMA

REKLAMA

W takiej sytuacji, komornik z wyboru nie może prowadzić egzekucji- musi zostać przekazana do innego komornika. Jeśli nie chcemy, aby zajęcia dokonane przez wybranego przez nas komornika uległy zniesieniu- musimy dysponować kolejnym tytułem wykonawczym, który możemy skierować do właściwego komornika.

Zobacz: W jakich sprawach i kto może wnieść skargę na przewlekłość postępowania sądowego?

Ograniczony tytuł wykonawczy

Nowy tytuł, który otrzymamy będzie musiał być ograniczony. Wynika to ze specyfiki postępowania egzekucyjnego- co do zasady nie mogą istnieć dwa identyczne tytuły wykonawcze- mogłoby to bowiem (przy biernej postawie dłużnika) spowodować 2-krotne pobranie należności. Jeśli taka sytuacja się zdarzy stanowi ewidentną pomyłkę sądu.

REKLAMA

Ograniczenie klauzuli wykonalności zazwyczaj dotyczy przedmiotu egzekucji. Może więc się zdarzyć, iż trafi do nas orzeczenie opatrzone klauzulą wykonalności, w celu przeprowadzenia egzekucji z nieruchomości- podczas gdy na podstawie wcześniejszego tytułu możemy prowadzić egzekucję także z ruchomości i innych praw dłużnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Jak wygląda rozpoznanie skargi na przewlekłość postępowania przed sądem?

Wniosek o dodatkowy tytuł

Składając wniosek o nadanie kolejnej klauzuli wykonalności tytułowi egzekucyjnemu- musimy pamiętać o:

  • złożeniu wniosku do (co do zasady) tego samego sądu, który nałożył pierwotną klauzulę (chyba, że nadał ją sąd II instancji, po czym akta zwrócił do sądu I instancji).
  • o dokonaniu opłaty- za wydanie kolejnego odpisu orzeczenia oraz 50 zł tytułem opłaty za nadanie klauzuli wykonalności

W przypadku tytułów egzekucyjnych nie będących orzeczeniami sądowymi (np. akt notarialny z oświadczeniem o poddaniu się egzekucji) –sami musimy dostarczyć tytuł w oryginale- lub uwierzytelnionym urzędowo odpisie.

We wniosku musimy uzasadnić potrzebę wydania kolejnego tytułu- zaznaczając, iż jest on niezbędny do prowadzenia egzekucji z określonego składnika majątku – lub innej przyczyny uzasadniającej konieczność skierowania sprawy do drugiego komornika – oraz wskazać cel wydania kolejnego tytułu (np. na potrzeby egzekucji z nieruchomości dłużnika znajdującej się poza właściwością komornika prowadzącego postępowanie).

Podobnie jak w przypadku pierwszej klauzuli- sąd ma 3 dni (termin instrukcyjny) na rozpoznanie naszego wniosku. W przypadku odmowy nadania klauzuli przysługuje nam zażalenie do sądu II instancji.

Polecamy: Przykładowy wniosek o opatrzenie wyroku klauzulą wykonalności

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA