REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić profil pomocy osoby bezrobotnej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Kuzub

REKLAMA

Osoba bezrobotna, która zarejestruje się w urzędzie pracy będzie mogła liczyć na niezwłoczne ustalenie swojego profilu pomocy osoby bezrobotnej. Każdy z dostępnych profili zawiera określone formy pomocy, dopasowane do potrzeb indywidualnych bezrobotnego.

Przy ustalaniu profilu urząd dokonuje analizy sytuacji osoby bezrobotnej oraz jej szans na rynku pracy, biorąc pod uwagę:

REKLAMA

  • oddalenie od rynku pracy, czyli czynniki utrudniające wejście lub powrót na rynek pracy, w szczególności:
    • wiek,
    • płeć,
    • poziom wykształcenia,
    • umiejętności,
    • uprawnienia,
    • doświadczenie zawodowe,
    • czas pozostawania bez pracy,
    • miejsce zamieszkania pod względem oddalenia od potencjalnych miejsc pracy,
    • dostępność do nowoczesnych form komunikowania się z powiatowym urzędem pracy i pracodawcami;
  • gotowość do wejścia lub powrotu na rynek pracy, czyli czynniki wskazujące na potrzebę i chęć do podjęcia pracy, w szczególności:
    • zaangażowanie w samodzielne poszukiwanie pracy,
    • gotowość do dostosowania się do wymagań rynku pracy,
    • dyspozycyjność,
    • powody skłaniające do podjęcia pracy,
    • powody rejestracji w powiatowym urzędzie pracy,
    • dotychczasowa oraz aktualna gotowość do współpracy z powiatowym urzędem pracy, innymi instytucjami rynku pracy lub pracodawcami.

Zapisz się na nasz newsletter

Bezpłatna opieka zdrowotna po stracie pracy

Trzy profile pomocy

Urząd może ustanowić jeden z trzech profili pomocy :

  • profil pomocy I – pośrednictwo pracy, a także w uzasadnionych przypadkach poradnictwo zawodowe lub takie formy pomocy, jak: szkolenia, finansowanie kosztów egzaminów i licencji, zwrot kosztów przejazdu i zakwaterowania, jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej, świadczenie aktywizacyjne, pożyczka na podjęcie działalności gospodarczej, bony;
  • profil pomocy II – usługi i instrumenty rynku pracy, działania aktywizacyjne zlecone przez urząd pracy oraz inne formy pomocy z wyłączeniem Programu Aktywizacja i Integracja;
  • profil pomocy III- Program Aktywizacja i Integracja, działania aktywizacyjne zlecone przez urząd pracy, programy specjalne, skierowane do zatrudnienia wspieranego u pracodawcy lub podjęcia pracy w spółdzielni socjalnej zakładanej przez osoby prawne oraz w uzasadnionych przypadkach poradnictwo zawodowe.

Zobacz: Jak założyć własną firmę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za pomocą jakich narzędzi urząd pracy ustala profil pomocy?

Powiatowy urząd pracy informacje niezbędne do określenie profilu pomocy uzyskuje z danych dostępnych w karcie rejestracyjnej bezrobotnego oraz z wywiadu, który przeprowadzi z osobą bezrobotną pracownik urzędu. Następnie pozyskane informacje przetwarza, wykorzystując narzędzie do profilowania pomocy dla bezrobotnych.

Po ustaleniu profilu pomocy urząd pracy informuje osobę bezrobotną, jakimi formami pomocy może zostać objęta.

Indywidualny Plan Działania, czyli IPD

Indywidualny plan działania zostaje przygotowany z udziałem osoby bezrobotnej nie później niż w terminie 60 dni od dnia określenia profilu pomocy.

Indywidualny plan działania w szczególności (IPD) określa:

  • działania możliwe do zastosowania przez urząd pracy w ramach pomocy określonej w ustawie;
  • działania planowane do samodzielnej realizacji w celu poszukiwania pracy;
  • planowane terminy realizacji poszczególnych działań;
  • formy, planowaną liczbę i terminy kontaktów z pośrednikiem pracy, doradcą zawodowym lub innym pracownikiem urzędu pracy;
  • termin i warunki zakończenia realizacji indywidualnego planu działania.

Pomoc przewidziana w ramach określonego profilu pomocy realizowana jest na podstawie przygotowanego z udziałem osoby bezrobotnej indywidualnego planu działania, w okresie nie dłuższym niż:

  • 180 dni dla profilu I,
  • 540 dni dla profilu II,
  • 720 dni dla profilu III.

W okresie realizacji indywidualnego planu działania urząd pracy, co najmniej raz na 60 dni,  kontaktuje się z osobą bezrobotną w celu monitorowania sytuacji i postępów w realizacji przewidzianych dla niej działań. Kontakt ten może być realizowany w formie spotkania, rozmowy telefonicznej albo wymiany informacji drogą elektroniczną lub pocztową.

Wsparcie dla młodych bezrobotnych - bon na zasiedlenie i na staż

Ponowne ustalenie profilu pomocy

Powiatowy urząd pracy może ponownie ustalić profil pomocy dla osoby bezrobotnej w sytuacji, gdy:

  • w trakcie realizacji działań przewidzianych w ramach indywidualnego planu działania nastąpi zmiana sytuacji bezrobotnego, uznana przez urząd lub zainteresowanego za uzasadnioną przyczynę do ustalenia nowego profilu pomocy;
  • w wyniku realizacji indywidualnego planu działania nie udało się doprowadzić bezrobotnego do podjęcia pracy w wyznaczonym okresie.

Dodatkowe wsparcie dla osób bezrobotnych

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocja zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (art. 33 ust 2c)

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie profilowania pomocy dla bezrobotnego

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA