REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do spotkania z doradcą personalnym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 HAYS Poland
Doradztwo personalne
Coraz mniejsze zdziwienie budzi telefon od tzn ‘headhuntera’ z ofertą pracy. Nadal jednak dla wielu osób agencja rekrutacyjna to tylko pośrednik a nie potencjalny partner w biznesie, jakim jest rynek pracy.
Coraz mniejsze zdziwienie budzi telefon od tzn ‘headhuntera’ z ofertą pracy. Nadal jednak dla wielu osób agencja rekrutacyjna to tylko pośrednik a nie potencjalny partner w biznesie, jakim jest rynek pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli zdecydowałeś na współpracę z agencją doradztwa personalnego warto jest dobrze się przygotować do spotkania z ekspertem. Podczas rozmowy konsultant będzie chciał poznać m.in. doświadczenie zawodowe oraz dlaczego wcześnie zmienialiśmy miejsca pracy i jaki jest obecny powód poszukiwań.

Na ostatnie kilka lat przypadł intensywny wzrost liczby agencji doradztwa personalnego. Coraz więcej rekrutacji prowadzonych jest za ich pośrednictwem, zwiększa się również wpływ firm zewnętrznych przy zatrudnianiu nowych pracowników. Z usług firm doradztwa personalnego korzystają międzynarodowe koncerny, duże polskie firmy pamiętające jeszcze czasy PRL’u, jak i lokalne przedsiębiorstwa liczące po kilka osób.

REKLAMA

Pracownicy przyzwyczajają się, że większość ogłoszeń o pracy jest publikowana przez pośredników. Coraz mniejsze zdziwienie budzi telefon od tzn ‘headhuntera’ z ofertą pracy. Nadal jednak dla wielu osób agencja rekrutacyjna to tylko pośrednik a nie potencjalny partner w biznesie, jakim jest rynek pracy.

Czego oczekuje konsultant od spotkania z kandydatem

REKLAMA

Często firmy doradztwa personalnego są traktowane jako zbyteczni pośrednicy, którzy blokują dostęp do pracodawcy. Według opinii specjalistów konsultanci agencji nie rozumieją specyfiki pracy i zadają standardowe pytania, które świadczą tylko o niezrozumieniu danego stanowiska. Osoby z doświadczeniem kierowniczym irytują się, kiedy muszą odpowiadać na pytania dotyczące swoich obowiązków i osiągnięć. Drażni ich, że dotychczas to oni poszukiwali pracowników, a teraz kolokwialnie mówiąc ‘siedzą po drugiej stronie biurka’.

Kilka firm rekrutacyjnych wyszło naprzeciw oczekiwaniom Klienta i Kandydata i potworzono specjalizacje. Z kandydatami spotykają się konsultanci, którzy znają specyfikę stanowiska, prowadzą jednocześnie kilka podobnych projektów i starają się pracować również na rzecz kandydata. Kiedy agencja staje się partnerem można liczyć na ciekawe oferty pracy, dobrą rekomendację, udział w ambitnych projektach. 

Polecamy: Jak odnaleźć się w nowej pracy? - porady

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Aby pierwsze spotkanie z konsultantem zaowocowało taką współpracą, warto się do niego porządnie przygotować. Podczas spotkania konsultant będzie chciał poznać nie tylko doświadczenie zawodowe, zakres obowiązków oraz powody, dlaczego wcześnie zmienialiśmy miejsca pracy i jaki jest obecny powód poszukiwań. Jeżeli zaznaczyliśmy, że znamy język obcy w stopniu lepszym niż podstawowy, należy się spodziewać rozmowy w tym języku podczas pierwszego spotkania. Konsultant planując sobie spotkania przeznacza na każdego kandydata max 60 minut.

Warto przede wszystkim skupić się na przedstawieniu swoich kompetencji oraz oczekiwań, w tym finansowych. Wiele osób czuje się niezręcznie podając obcej osobie swoje oczekiwania finansowe. Oczekiwania są zależne od zakresu obowiązków, stanowiska, możliwości rozwoju, pakietu szkoleń, itp. Jednak zakłada się, że istnieją kwoty minimalne i aby konsultant miał szansę przedstawiania adekwatnych do naszego doświadczenia i umiejętności ofert, musi mieć jak najwięcej informacji.

Te oczekiwania zostają przedstawione potencjalnemu pracodawcy, warto więc tę kwestię przemyśleć przed spotkaniem z konsultantem. Nawet bardzo dobre wrażenie może prysnąć, kiedy pytani już bezpośrednio przez potencjalnego pracodawcę o nasze oczekiwania finansowe podajemy odmienne kwoty, niż te podane na spotkaniu z konsultantem. Dla wielu pracodawców jest to zachowanie całkowicie dyskredytujące kandydaturę danej osoby.

Jeżeli nasze stanowisko wiąże się z prowadzeniem projektów, zachęcam do przygotowania listy projektów, przy których braliśmy udział. Warto przypomnieć sobie naszą rolę w tych projektach, jak również podać parametry charakteryzujące dany projekt. To samo tyczy się stanowisk handlowych, przypomnijmy sobie naszych Klientów, średnie obroty, jakie wypracowaliśmy dla firmy, sukcesy sprzedażowe odniesione przez nas lub przez nasz zespół. Osoby z doświadczeniem kierowniczym mogą być zapytane o swój styl zarządzania, o problemy, z jakimi spotykają się w zarządzaniu zespołem i o sposoby, jak sobie z powyższymi trudnościami radzą.

Polecamy: Jak przebrnąć przez rozmowę kwalifikacyjną? - porady

Konsultanci pracują nad podobnym projektami. Dobra współpraca z konsultantem może zaowocować licznymi ofertami pracy. Zachęcam do szczerości w rozmowie rekrutacyjnej i nie mijanie się z prawdą. Do najczęstszych naciągnięć kandydatów zaliczyć można nieadekwatną ocenę znajomości języka obcego, wydłużanie okresu pracy u pracodawców, nieuwzględnianie w CV miejsc pracy, w których pracowaliśmy krótko, podawanie niewłaściwej nazwy stanowiska, zawyżanie swoich umiejętności korzystania z komputera i podstawowego oprogramowania, mijanie się z prawdą przy podawaniu powodów odejścia z pracy.

Niestety konsultant, który stracił zaufanie do kandydata poświęci więcej czasu na szukanie innej osoby, niż zaryzykuje rekomendację kandydata, który raz skłamał.

Poniżej w kilku punktach zaznaczam podstawowe korzyści ze współpracy z agencją rekrutacyjna:
• Dostęp do znacznie szerszej liczby ofert w tym do ofert pracy na stanowiska, gdzie prowadzona jest rekrutacja niejawna;
• Kontakt z osobami, które są na bieżąco z ofertami pracy i mają odpowiednie kwalifikacje i wiedzę, by doradzić, która oferta może być bardziej interesująca;
• Większa wiedza i kontrola nad statusem swojej kandydatury w projekcie rekrutacyjnym;
Korzyści z takiej współpracy jest dużo więcej, zależą one od indywidualnych potrzeb kandydata, ale również od relacji, jaka wypracuje się z konsultantem.

Anna Lisowska-Rakowska, Konsultant w Dywizji Manufacturing

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

REKLAMA

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA