REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mentoring w biznesie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Mentor w biznesie. /Fot. Fotolia
Mentor w biznesie. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Termin „mentor” pochodzi z eposu greckiego „Odyseja”, od imienia przyjaciela Odyseusza, Mentora, który po opuszczeniu kraju przez Odysa sprawował opiekę nad jego synem - Telemahem. Jego zadaniem było wychowanie i nauczanie młodego chłopca.

Obecnie mianem mentora określa się człowieka, który dzięki swoim kompetencjom i doświadczeniu w danej dziedzinie życia jest wzorem do naśladowania. Jego zadanie, to wspieranie rozwoju osobistego podopiecznego poprzez umożliwienie szukania nowych pomysłów i rozwiązań.

REKLAMA

Ważne jest uświadomienie sobie przez podopiecznego celów, jakie chce osiągnąć oraz swoich możliwości, by je osiągnąć.

Mentoring rozwija coraz większą świadomość siebie: swojego potencjału, jak i swoich mocnych i słabych stron. Sprawia, że podopieczny staje się odpowiedzialny za swoje życie i decyzje. Nie pozostawia ważnych decyzji w rękach przypadku.

Mentor powinien pomóc podopiecznym wierzyć w siebie oraz zwiększać pewność siebie.

REKLAMA

Mentor ma być przewodnikiem pomagającym podopiecznym w znajdywaniu kierunku rozwoju, wspierać ten rozwój poprzez udzielanie odpowiedzi na zadawane pytania, pomoc w rozwiązywaniu trudnych sytuacji. Jednak mentor nie daje prostych rozwiązań. Delikatnie sugeruje rozwiązania, dzięki czemu podopieczny sam może znaleźć rozwiązanie. Mentoring to narzędzie wspierające postęp kariery. Jest on osobistą relacją między mentorem a podopiecznym. Opiera się na wzajemnym zaufaniu i szacunku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Współczesna koncepcja mentoringu ma niewiele ponad 30 lat. Celem jej jest „uwolnienie drzemiących w każdym człowieku możliwości i ukrytej głęboko wiedzy” (S. Karwala „Mentoring jako strategia wspierająca wszechstronny rozwój osobisty”, WSB - National Louis University, Nowy Sącz, 2009).

Mentoring, aby był skuteczny i aby obie strony czerpały z niego jak najwięcej dla siebie, musi mieć charakter dobrowolny i wynikać z przekonania, że jest to program w którym warto uczestniczyć.

Mentoring na świecie i w biznesie

Mentoring na świecie jest najbardziej rozpowszechniony w dużych korporacjach w procesie wspierania i aktywizowania pracowników oraz na uniwersytetach, gdzie mentorem/mistrzem dla studenta staje się jego profesor.

Mentoring w biznesie - to nowa metoda ukierunkowana na przekazywania doświadczeń na linii: doświadczony przedsiębiorca lub menedżer - osoba stawiająca pierwsze kroki w biznesie. Pomaga w adaptacji nowego pracownika w firmie.

Formy mentoringu:

- mentoring tradycyjny

Pod opieką mentora jest jeden podopieczny.

- mentoring grupowy

Mentor współpracuje z dwoma lub trzema osobami jednocześnie. Wówczas często przybiera to formę wspólnych spotkań.

- e-mentoring

Jest to otwarta forma kształcenia. Daje dużą łatwość i komfort w nawiązywaniu nowych znajomości i utrzymywaniu ich. Nie ma tu konieczności spotykania się, brak ograniczeń czasowych i geograficznych. Wiele kwestii można omówić wykorzystując e-mail czy komunikatory internetowe.

Zobacz serwis: Manager

Etapy procesu mentoringu

Wzajemne poznanie i określenie oczekiwań.

Identyfikacja słabych i mocnych stron oraz szans i zagrożeń dla rozwoju podopiecznego.

Ustalenie celu długoterminowego oraz celów krótkoterminowych.

Konsekwentne realizowanie obranej ścieżki połączone z rozwijaniem kompetencji osobistych oraz społecznych.

Ciągły kontakt i rozbudowany feedback.

Regularna samoocena wyników i weryfikacja obranej ścieżki.

Model mentoringu zawiera trzy kluczowe etapy, których celem jest przygotowanie i aktywizowanie samorealizacji życiowej, osoby objętej tą formą wsparcia.

W całym procesie samorozwoju ucznia, duży nacisk kładziony powinien być na kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych, a także na określenie i uświadomienie celów życiowych.

Zobacz serwis: Zarządzanie

Etap I – Poznanie/Uświadomienie

Najistotniejszym zadaniem mentoringu jest przygotowanie bazy do odkrywania i rozwijania osobistego potencjału przez ucznia, co jest równoznaczne z próbą określenia siebie oraz etapu rozwoju, w którym obecnie się znajduje.

Ten etap składa się z czterech kroków:

1. Uświadomienie sobie potrzeby mentoringu.

Mentoring musi mieć charakter dobrowolny ze strony podopiecznego jak i mentora.

Relacja mistrz - uczeń musi być oparta na silnych fundamentach (motywacji, wierze i przekonaniach).

By pogłębić swoją świadomość, pomocne jest przeprowadzenie samooceny i identyfikacji potrzeb.

2. Poznanie mistrz - uczeń.

Stworzenie emocjonalnej więzi pomiędzy partnerami.

Poznanie przez mistrza/mentora preferowanego przez ucznia sposobu uczenia się i ustalenia harmonogramu spotkań.

3. Rozwijanie samoświadomości ucznia i samoistnej motywacji.

Rozpoznanie słabych i mocnych stron, pasji zainteresowań, aspiracji, marzeń.

Rozpoznanie stopnia rozwinięcia poszczególnych kompetencji, posiadanej wiedzy, postaw, cech osobistych, uczuć, hierarchii wartości, stylu przywództwa, preferencji zawodowych.

Uczeń musi mieć świadomość, że to on kreuje swoim losem i bierze odpowiedzialność za swoje życie.

4. Pogłębienie wiedzy o otoczeniu i możliwościach, jakie ono daje.

Poznanie swoich szans i możliwości jakie daje mu otoczenie, w którym żyje.

Przekazywanie wiedzy winno dotyczyć możliwych ścieżek rozwoju i scenariuszy życiowych.

Mentor powinien mieć rozbudowaną sieć kontaktów, w celu rekomendowania spotkań z osobami, które mogą pogłębić i wzbogacić wiedze i doświadczenie podopiecznego.

Należy skupić się na tych elementach otoczenia, które w mniejszym lub większym stopniu zależą od nas samych.

Zobacz serwis: Szkolenia

Etap II – Planowanie ścieżki rozwoju.

Planowanie ścieżki rozwoju jest ściśle związane z trzecim i czwartym krokiem I etapu.

Poprzez wszechstronne poznanie siebie przez ucznia oraz pogłębienie wiedzy odnośnie otoczenia i szans, jakie z niego wynikają, podopieczny jest w stanie określić cele i zaplanować swoją własną ścieżkę rozwoju.

Ważne jest, by uczeń odnalazł w sobie odpowiedź na pytania:

- czego pragnę?

- jak mogę tego dokonać?

Strategiczne spojrzenie na ten proces i wsparcie mentora, powinno ułatwić określenie słabych i mocnych stron wybranych ścieżek i ocenę wpływu podopiecznego na ich realizację.

1. Wyznaczanie celów.

Świadomość swoich ograniczeń oraz potencjału tkwiącego w podopiecznym daje mu motywację do realizacji swoich zamierzeń bez lęku.

Podopieczny orientuje się na sukces, za którego osiągnięcie bierze pełną odpowiedzialność.

Wyznaczone zostają cele krótko- i długoterminowe, których realizacja nie zawsze jest łatwa, dlatego znaczącą rolę odgrywa tu mentor, który wspomaga proces wyznaczania celów poprzez wspólnie przeprowadzoną analizę celów.

Szczególnie ważne jest na początku dobieranie ambitnych celów, ale też ważne jest dostosowanie ich do możliwości ucznia.

2. Kreowanie ścieżki sukcesu.

Podopieczny musi odpowiedzieć na pytania, jakie działania musi podjąć, jaką zdobyć wiedzę i jakie kompetencje rozwinąć aby osiągnąć postawione cele.

Wyznaczone cele powinny być określone w czasie i miejscu, obejmować ustalenie terminu oraz metody ich weryfikacji.

3. Akceptacja i afirmacja celów.

Postawione cele należy konfrontować z rzeczywistością i w razie potrzeby - weryfikować.

Mając cel długoterminowy, należy skupiać się na kilku celach krótkoterminowych, tak aby ich osiąganie dawało satysfakcje podopiecznemu, stymulowały go do dalszej pracy nad sobą.

Etap III - Realizacja ścieżki rozwoju.

Realizowanie swoich zamierzeń powinno być procesem świadomym. Dużą rolę odgrywa tu zaangażowanie ucznia, jego zaangażowanie i możliwości jakie daje mu otoczenie.

1. Rozwijanie kompetencji i podnoszenie kwalifikacji.

Podnoszenie kwalifikacji to ważny element dzięki któremu zostaną osiągnięte cele strategiczne.

Uczeń powinien dokonać identyfikacji oraz wykorzystać szanse, jakie daje mu jego otoczenie (szkolenia, e-mentoring).

2. Aktywne realizowanie celów.

Realizacja celów powinna przebiegać w wyznaczonym kierunku i tempie.

Mentor pełni rolę obserwatora, który dostarcza podopiecznemu różnego rodzaju bodźców (omówione zostaną w ramach kluczowych elementów mentoringu, w dalszej części opisu modelu):

- motywowanie do działania i inspirowanie;

- wspieranie i przekazywanie wiedzy;

- pomoc w ocenie i dynamizowanie wyników.

3. Podejmowanie nowych wyzwań.

W początkowym etapie dużą rolę odgrywa mentor, który wskazuje pojawiające się szanse i możliwości.

Prowadzone ćwiczenia w analizie otoczenia i własnego rozwoju pozwolą uczniowi samodzielnie kształtować swoją ścieżkę samorozwoju.

Autor: Joanna Jagielska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

REKLAMA

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

REKLAMA

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

REKLAMA