Trendy w outsourcingu finansów
REKLAMA
REKLAMA
Oferta firm outsourcingowych wciąż jednak pozostaje dość standardowa i ograniczona w stosunku do rosnących wymagań klientów, którymi są już nie tylko małe, lokalne firmy, ale coraz częściej średnie i duże przedsiębiorstwa, firmy o międzynarodowej skali działania, wielooddziałowe czy wręcz grupy kapitałowe. Powszechne staje się oczekiwanie, iż firma outsourcingowa nie tylko zadba o elektroniczny obieg dokumentów i informacji oraz poprawnie rozliczy podatki, ale także np. scentralizuje księgowość grupy kapitałowej, doradzi jak pozyskać finansowanie inwestycji, przygotuje biznes plany, wspomoże we wdrożeniu modelu controllingu czy Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
REKLAMA
Zobacz: Dział zewnętrzny czy wewnętrzny, które z rozwiązań jest bezpieczniejsze dla firmy
Innowacje
Istnieje grono dostawców usług outsourcingowych starających już nie tyle nadążać co wręcz wyprzedzać trendy i wymagania stawiane przez rynek klientów. Firmy te wykazują dużą znajomość wymagań klientów, zachodzących u nich procesów, posiadają wypracowaną przez lata doświadczeń kompleksową ofertę ściśle dopasowaną do potrzeb rynku firm wymagających najlepszych standardów w obsłudze księgowej, płacowej i doradczej. Outsourcing on-line w najbliższym czasie będzie standardem we współpracy na linii klient – usługodawca. Dostrzega to coraz więcej firm outsourcingowych inwestując w różnego rodzaju narzędzia ułatwiające tego rodzaju współpracę.
Czy tylko dla małych firm?
Outsourcing finansów i księgowości najczęściej spotykany jest w w mikro i małych przedsiębiorstwach, często rozpoczynających działalność. To naturalne zjawisko wynikające z wysokich kosztów organizacji własnego działu księgowego (koszty zatrudnienia, narzędzi informatycznych, kosztów innych związanych z funkcjonowaniem działu). Dotychczas częstokroć firmy, których skala działania znacznie wzrosła czy w wyniku tak powszechnych w ostatnich latach konsolidacji i różnego rodzaju transakcji kapitałowych urosły do znacznych rozmiarów, często wielofirmowych i wielooddziałowych organizacji czy grup kapitałowych. Najczęstszym powodem decyzji o tworzeniu własnego działu księgowego był fakt, iż dostawca usług nie nadążał swoim rozwojem i kompetencjami za organizacją i wymaganiami klienta. Najczęściej jednak okazuje się, że tworzenie własnego działu księgowego nie rozwiązuje problemu, który tkwi w wiedzy i kompletacjach pracowników.
Polecamy: Procedury zawierania umów outsourcingowych
Aktualna rzeczywistość pokazuje, iż nawet największe, międzynarodowe koncerny (Philip Morris, Ahold, Electrolux i wiele innych) budują zewnętrzne centra outsourcingu księgowego i z powodzeniem optymalizują w ten sposób koszty obsługi tych procesów w skali międzynarodowej. Jest to zatem ogólnoświatowy trend zarówno wśród małych, średnich jak i dużych firm czy korporacji. Istnieją już także i rodzime firmy księgowe, które dzięki doświadczeniu w pracy z dużymi klientami, wypracowanej metodyce i odpowiednim kompetencjom oraz technologiom są w stanie realizować efektywne usługi outsourcingu dla dużych organizacji.
Panta rei
„Wszystko płynie” – rynek usług outsourcingu finansów i księgowości rozwija się i żyje tak jak klienci, którzy z niego korzystają. Niewątpliwie jest to jedna z najbardziej rozwojowych gałęzi gospodarki, która pozwala optymalizować koszty przedsiębiorstw i jest kwalifikowana przez wielu przedsiębiorców jako jeden z ich „sposobów na kryzys”. Polski rynek firm sektora finansów i księgowości, jak widać na przykładach rodzimych firm, kreuje nowe technologie, nowe trendy w świadczeniu usług i potrafi sprostać wysokim wymaganiom klientów. Dopóki te wymagania będą rosły i będą się zmieniać – firmy outsourcingowe będą musiały nieustannie monitorować potrzeby rynku i doskonalić swoje kompetencje, ofertę i metody działania.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.