REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dział zewnętrzny czy wewnętrzny, które z rozwiązań jest bezpieczniejsze dla firmy

Eksperci z FPA Group
Kolejnym czynnikiem przemawiającym za podjęciem decyzji o przekazaniu administracji kadrowo-płacowej firmie zewnętrznej jest zachowanie poufności danych o wynagrodzeniach.
Kolejnym czynnikiem przemawiającym za podjęciem decyzji o przekazaniu administracji kadrowo-płacowej firmie zewnętrznej jest zachowanie poufności danych o wynagrodzeniach.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z problemów we właściwym prowadzeniu administracji jest interpretacja przepisów z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych, zdrowotnych oraz przepisów podatkowych. Przedsiębiorstwo decydujące się na outsourcing kadrowo-płacowy w dużym zakresie redukuje ryzyko związane z błędną interpretacją odpowiednich aktów prawnych.

Odpowiedzialność za ten aspekt administracji jest przenoszona na dostawcę usług outsourcingowych, który dysponując wiedzą w tym zakresie (know how), minimalizuje to ryzyko. Częste zmiany przepisów w zakresie dotyczącym zatrudnianych pracowników, zmuszają pracodawcę do ciągłego ich śledzenia oraz dostosowywania do nich własnych wewnętrznych procedur. Wiąże się to z ryzykiem popełnienia błędu, który w skutkach może być dla pracodawcy dość kosztowny lub niekorzystnie wpłynąć na jego wizerunek na rynku.

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca musi znać przepisy

W ostatnich latach w Polsce można było obserwować skutki nieznajomości przepisów przez pracodawców i w efekcie, jak niekorzystny wpływ miało to dla ich wizerunku. Pomijając fakt świadomego łamania przepisów przez pracodawców, najczęstszą przyczyną takich zdarzeń była nieznajomość odpowiednich regulacji przez kadrę menedżerską, a także brak świadomości konsekwencji niektórych działań.

Przekazanie spraw kadrowo-płacowych firmie outsourcingowej umożliwia na bieżąco kontrolowanie, przez pracowników dostawcy usług, prawidłowości przestrzegania prawa w firmie, a tym samym ochroną wizerunku firmy i uniknięcie zbędnych kosztów (mandaty, procesy sądowe, etc.). Oczywistą sprawą jest, że przekazanie tych zagadnień na zewnątrz doświadczonej firmie, zatrudniającej wykwalifikowany personel nie daje stuprocentowej pewności uniknięcia błędów i pomyłek. Jednak zdecydowanie podnosi poziom bezpieczeństwa i znacząco obniża ryzyko. Ponadto outsourcerzy, w celu zabezpieczenia swoich interesów na wypadek popełnionych błędów wykupują wysokie polisy ubezpieczeniowe od odpowiedzialności cywilnej na co prowadząc działalność gospodarczą zazwyczaj nikt nie decyduje się. Gdy wybiera się dostawcę usług outsourcingowych, fakt wykupienia przez niego takiej polisy dodatkowo zapewnia nas o powadze firmy i jej profesjonalizmie.

Zobacz: Jakie są strategie wyboru odpowiedniej formy outsourcingu?

REKLAMA

Kolejnym czynnikiem przemawiającym za podjęciem decyzji o przekazaniu administracji kadrowo-płacowej firmie zewnętrznej jest zachowanie poufności danych o wynagrodzeniach. Obecnie niezwykle ważne jest, aby takie dane nie wydostawały się na zewnątrz firmy i co równie istotne, nie migrowały wewnątrz organizacji. W umowie o świadczenie takich usług warto zawrzeć zapis, że dostawca zobowiązuje się do zachowania pełnej poufności przekazywanych mu danych w okresie trwania umowy, jak również po jej rozwiązaniu. Jeśli klient chce mieć całkowitą pewność zachowania poufności danych, a outsourcer to zapewnia, istnieje możliwość dodania do umowy zapisu o karze umownej na wypadek ich ujawnienia. Należy też pamiętać, iż w sytuacji faktycznego naruszenia poufności danych, firma składająca pozew do sądu będzie musiała przedstawić dowody, że to właśnie dostawca usług outsourcingowych dopuścił się naruszenia zapisów zawartych w umowie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oddać kadry outsourcerowi, czy nie...

Wyobraźmy sobie, że przez przypadek lub celowo, dane o wynagrodzeniach zostają ujawnione wewnątrz firmy. Na pewno nie będzie miało to pozytywnego wpływu na atmosferę w pracy i nastroje pracowników. Jak wiadomo, wynagrodzenia w większości organizacji są zróżnicowane i często na stanowiskach o podobnym zakresie obowiązków występują dość duże różnice. Oczywiście większym zagrożeniem dla biznesu jako całości jest ujawnienie danych o wynagrodzeniach na zewnątrz przedsiębiorstwa. Nie dość, że może to negatywnie wpływać na wizerunek firmy, to również może obniżyć jej konkurencyjność na rynku.

Zobacz: Wybór firmy outsourcingowej

Podjęcie decyzji o przekazaniu spraw kadrowo-płacowych na zewnątrz jest bardzo trudne. Wiążą się z tym konkretne ryzyka, ale również korzyści. Z punktu widzenia zabezpieczenia interesów organizacji w zakresie bezpieczeństwa realizowanych procesów, a także poufności „wrażliwych” informacji, jest to dobre rozwiązanie. Dostawca usług outsourcingowych ponosi zdecydowanie większą odpowiedzialność za zabezpieczenie odpowiednich informacji i procesów aniżeli pracownik wewnątrz firmy. Tym samym nie wywiązania się z umowy o świadczenie usługi outsourcingowej przez dostawcę może mieć dla niego poważne konsekwencje. Ten fakt daje dodatkowo pewność, że dostawca dołoży wszelkich starań by wywiązać się z umowy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA