Dział zewnętrzny czy wewnętrzny, które z rozwiązań jest bezpieczniejsze dla firmy
REKLAMA
REKLAMA
Odpowiedzialność za ten aspekt administracji jest przenoszona na dostawcę usług outsourcingowych, który dysponując wiedzą w tym zakresie (know how), minimalizuje to ryzyko. Częste zmiany przepisów w zakresie dotyczącym zatrudnianych pracowników, zmuszają pracodawcę do ciągłego ich śledzenia oraz dostosowywania do nich własnych wewnętrznych procedur. Wiąże się to z ryzykiem popełnienia błędu, który w skutkach może być dla pracodawcy dość kosztowny lub niekorzystnie wpłynąć na jego wizerunek na rynku.
REKLAMA
Pracodawca musi znać przepisy
REKLAMA
W ostatnich latach w Polsce można było obserwować skutki nieznajomości przepisów przez pracodawców i w efekcie, jak niekorzystny wpływ miało to dla ich wizerunku. Pomijając fakt świadomego łamania przepisów przez pracodawców, najczęstszą przyczyną takich zdarzeń była nieznajomość odpowiednich regulacji przez kadrę menedżerską, a także brak świadomości konsekwencji niektórych działań.
Przekazanie spraw kadrowo-płacowych firmie outsourcingowej umożliwia na bieżąco kontrolowanie, przez pracowników dostawcy usług, prawidłowości przestrzegania prawa w firmie, a tym samym ochroną wizerunku firmy i uniknięcie zbędnych kosztów (mandaty, procesy sądowe, etc.). Oczywistą sprawą jest, że przekazanie tych zagadnień na zewnątrz doświadczonej firmie, zatrudniającej wykwalifikowany personel nie daje stuprocentowej pewności uniknięcia błędów i pomyłek. Jednak zdecydowanie podnosi poziom bezpieczeństwa i znacząco obniża ryzyko. Ponadto outsourcerzy, w celu zabezpieczenia swoich interesów na wypadek popełnionych błędów wykupują wysokie polisy ubezpieczeniowe od odpowiedzialności cywilnej na co prowadząc działalność gospodarczą zazwyczaj nikt nie decyduje się. Gdy wybiera się dostawcę usług outsourcingowych, fakt wykupienia przez niego takiej polisy dodatkowo zapewnia nas o powadze firmy i jej profesjonalizmie.
Zobacz: Jakie są strategie wyboru odpowiedniej formy outsourcingu?
Kolejnym czynnikiem przemawiającym za podjęciem decyzji o przekazaniu administracji kadrowo-płacowej firmie zewnętrznej jest zachowanie poufności danych o wynagrodzeniach. Obecnie niezwykle ważne jest, aby takie dane nie wydostawały się na zewnątrz firmy i co równie istotne, nie migrowały wewnątrz organizacji. W umowie o świadczenie takich usług warto zawrzeć zapis, że dostawca zobowiązuje się do zachowania pełnej poufności przekazywanych mu danych w okresie trwania umowy, jak również po jej rozwiązaniu. Jeśli klient chce mieć całkowitą pewność zachowania poufności danych, a outsourcer to zapewnia, istnieje możliwość dodania do umowy zapisu o karze umownej na wypadek ich ujawnienia. Należy też pamiętać, iż w sytuacji faktycznego naruszenia poufności danych, firma składająca pozew do sądu będzie musiała przedstawić dowody, że to właśnie dostawca usług outsourcingowych dopuścił się naruszenia zapisów zawartych w umowie.
Oddać kadry outsourcerowi, czy nie...
Wyobraźmy sobie, że przez przypadek lub celowo, dane o wynagrodzeniach zostają ujawnione wewnątrz firmy. Na pewno nie będzie miało to pozytywnego wpływu na atmosferę w pracy i nastroje pracowników. Jak wiadomo, wynagrodzenia w większości organizacji są zróżnicowane i często na stanowiskach o podobnym zakresie obowiązków występują dość duże różnice. Oczywiście większym zagrożeniem dla biznesu jako całości jest ujawnienie danych o wynagrodzeniach na zewnątrz przedsiębiorstwa. Nie dość, że może to negatywnie wpływać na wizerunek firmy, to również może obniżyć jej konkurencyjność na rynku.
Zobacz: Wybór firmy outsourcingowej
Podjęcie decyzji o przekazaniu spraw kadrowo-płacowych na zewnątrz jest bardzo trudne. Wiążą się z tym konkretne ryzyka, ale również korzyści. Z punktu widzenia zabezpieczenia interesów organizacji w zakresie bezpieczeństwa realizowanych procesów, a także poufności „wrażliwych” informacji, jest to dobre rozwiązanie. Dostawca usług outsourcingowych ponosi zdecydowanie większą odpowiedzialność za zabezpieczenie odpowiednich informacji i procesów aniżeli pracownik wewnątrz firmy. Tym samym nie wywiązania się z umowy o świadczenie usługi outsourcingowej przez dostawcę może mieć dla niego poważne konsekwencje. Ten fakt daje dodatkowo pewność, że dostawca dołoży wszelkich starań by wywiązać się z umowy.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA