REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wdrożenie outsourcingu kadrowo-płacowego – opis przypadku w firmie logistycznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Kochańska-Mierzejewska
Bardzo ważnym elementem procesu wdrożenia było ustalenie z klientem oczekiwań związanych z prowadzeniem ksiąg rachunkowych.
Bardzo ważnym elementem procesu wdrożenia było ustalenie z klientem oczekiwań związanych z prowadzeniem ksiąg rachunkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Wdrożenie w firmie outsourcingu funkcji kadrowo-płacowych przynosi wiele korzyści. Pozwala między innymi zmniejszyć ryzyko, zoptymalizować i kontrolować koszty oraz wprowadzić elastyczne rozwiązania. Na outsourcing decydują się zarówno organizacje niewielkie, średnie jak i bardzo duże.

Poniżej przedstawiamy opis wdrożenia outsourcingu kadrowo-płacowego w międzynarodowej firmie z branży logistycznej, zatrudniającej kilkaset osób.

REKLAMA

Klient zdecydował się na outsourcing z kilku powodów:

- duży stan zatrudnienia oraz wysoki stopień skomplikowania kalkulacji płacowych spowodował, że dotychczas użytkowany system stawał się niewydolny, a czas wprowadzania danych znacznie się wydłużał

- dotychczasowy dostawca oprogramowania nie był w stanie na bieżąco reagować na szybko zmieniające się potrzeby Klienta, a dodatkowym elementem mającym wpływ na decyzję była obawa o poprawność, bezpieczeństwo i poufność danych.

Wyjścia z takiej sytuacji były dwa: albo zakup nowego oprogramowania, albo powierzenie funkcji naliczania płac i prowadzenia akt osobowych firmie zewnętrznej. Firma wybrała wariant drugi, a w grudniu 2006 roku, po uprzednim doprecyzowaniu zakresu usług, podpisaniu umowy i ustaleniu harmonogramu działań, rozpoczął się proces wdrożenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Jakie są zadania controllingu w sektorze MSP?

Pierwszy etap projektu stanowiła analiza funkcjonalna, polegająca na utworzeniu opisu sposobu kalkulacji wynagrodzeń. Jest to etap niemalże kluczowy. Na podstawie opracowanej wtedy dokumentacji nastąpiła konfiguracja, parametryzacja i testowanie tej części oprogramowania kadrowo-płacowego, która jest odpowiedzialna za kalkulacje wynagrodzeń oraz zobowiązań publicznoprawnych. Podczas tego etapu wdrożenia mogą pojawić się zagrożenia w postaci nieprawidłowego odzwierciedlenia sytuacji, a ostateczna akceptacja osób odpowiedzialnych za projekt po stronie Klienta może się przedłużać, jednakże w tym przypadku zaangażowanie oraz ogromna wiedza merytoryczna obu zespołów (zarówno po stronie Klienta jak i outsourcera) pozwoliły na sprawnie przeprowadzone uzgodnienia.

Przeniesienie danych

REKLAMA

Kolejnym etapem wdrożenia była migracja danych. Jest to etap trudny, rodzący wiele ryzyk. Często zdarza się, że nie wszystkie dane, ze względu na sposób ich gromadzenia w systemie Klienta, a także format, mogą być automatycznie przeniesione do oprogramowania dostawcy. W takim przypadku istnieje konieczność wprowadzenia ich ręcznie, co zazwyczaj wydłuża czas trwania projektu oraz rodzi po stronie dostawcy konieczność dedykowania większych zasobów do kontrolowania danych. System dotychczas wykorzystywany przez Klienta niestety nie umożliwiał pełnej automatyzacji procesu przeniesienia danych, dlatego outsourcer zdecydował się na oddelegowanie do projektu większej liczby pracowników odpowiedzialnych za wprowadzanie i kontrole danych, tak aby w uzgodnionym wcześniej czasie zakończyć migrację. Ten etap wdrożenia zakończył się powodzeniem – wystąpiło zaledwie 7-dniowe przekroczenie założonego terminu.

Pierwsza lista płac miała status listy testowej i została wygenerowana przez firmę zewnętrzną w styczniu 2007 roku. Stanowiła ona odzwierciedlenie listy płac wypłaconej przez Klienta na dzień 10 stycznia tego roku. Na obu listach pojawiły się pewne rozbieżności, ale szybko przyczyny ich powstania zostały ustalone, uzgodniono ostateczne stanowisko co do sposobu kalkulacji niektórych elementów systemu płacowego Klienta i firma zewnętrzna przystąpiła do sporządzenia kolejnej, tym razem już „rzeczywistej” listy płac za kolejny miesiąc.

Zobacz: Relacje klient – dostawca w przypadku outsourcingu funkcji szkoleniowej

Wypożyczone kadry

Równolegle trwały prace związane z wdrożeniem administracji kadrowej. Jego głównym celem była maksymalna redukcja funkcji administracyjnych oraz uporządkowanie. Klientowi zależało przede wszystkim na przekazaniu administracji teczek osobowych oraz zmniejszeniu zatrudnienia w dziale HR.

REKLAMA

Prace polegały głównie na weryfikacji kompletności oraz poprawności danych personalnych i dokumentów, zgromadzonych zarówno w teczkach akt osobowych, jak i przeniesionych do systemu kadrowo-płacowego dostawcy. Klient na bieżąco, cyklicznie otrzymywał raporty ze stanu zaawansowania prac oraz protokoły dokumentów pracowniczych, które należało uzupełnić. Operacja trwała 3 miesiące, przy czym outsourcer realizował na bieżąco swoje obowiązki sprawozdawcze wynikające z umowy.

Po zakończeniu tej fazy wdrożenia proces kadrowy w firmie stał się bezpieczniejszy i bardziej płynny – wszystko odbywa się na podstawie procedur i w z góry określonych terminach. Pozwala to na sprawne zarządzanie dokumentacją pracowniczą, co w warunkach relatywnie wysokiej fluktuacji oraz prowadzenia działalności w lokalizacjach rozmieszczonych na terenie całego kraju, jest znacznym ograniczeniem ryzyk związanych ze skomplikowanym obiegiem dokumentacji.

Zobacz serwis: Case study

Ostatnim etapem wdrożenia była konfiguracja raportów wymaganych przez Klienta oraz opracowanie inteface’u służącego do bezpośredniego importu danych ze zbiorówek list płac do systemu finansowo-księgowego Klienta. Ze względu na mocno analityczny charakter planu kont Klienta szczególnie to ostatnie zadanie wymagało od obu stron dużego zaangażowania oraz ścisłej współpracy i wielu testów wdrażanego rozwiązania. Jednakże i ten etap zakończył się sukcesem, a księgowanie wynagrodzeń odbywa się dziś automatycznie i zgodnie z terminarzem korporacyjnym.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA