REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki zakres ubezpieczenia firmowego?

Rzecznik Ubezpieczonych
Rzecznik Ubezpieczonych reprezentuje interesy osób ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków funduszy emerytalnych, uczestników pracowniczych programów emerytalnych, osób otrzymujących emeryturę kapitałową lub osób przez nie uposażonych.
Ubezpieczenie od odpowiedzialności za pracownika / Fot. Fotolia
Ubezpieczenie od odpowiedzialności za pracownika / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca ponosi w określonych sytuacjach odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez pracowników oraz przez podwykonawców. Czy szkody te mogą być naprawione z ubezpieczenia pracodawcy?

Ogólne warunki ubezpieczenia

Odpowiedź na zadane pytanie jest uzależniona od treści postanowień ogólnych warunków ubezpieczenia (o.w.u.). Należy zatem zbadać czy analizowana umowa zawiera wariant dotyczący objęcia odpowiedzialnością ubezpieczyciela szkód wyrządzonych przez pracowników lub podwykonawców w związku z wykonywaną przez nich pracą lub realizacją powierzonych zadań.

REKLAMA

Często bowiem jest tak, że takie dodatkowe rozszerzenie „opcje" występują pod nazwą dodatkowych klauzul umownych i są oferowane dopiero za opłatą dodatkowej składki. Jeżeli więc zakres udzielonej ochrony ubezpieczeniowej z tytułu odpowiedzialności cywilnej został rozszerzony na szkody wyrządzone przez pracowników lub podwykonawców, to ubezpieczyciel będzie zobowiązany do pokrycia powstałej szkody. Jeśli nie, to ubezpieczyciel będzie ponosił tylko i wyłącznie odpowiedzialność za szkodę spowodowaną przez właściciela, współwłaściciela firmy.

Badając zakres odpowiedzialności za szkody spowodowane przez pracowników lub podwykonawców trzeba zwrócić uwagę na reguły wynikające z art. 429 i 430 kodeksu cywilnego.

Zobacz: Kiedy zakład ubezpieczeniowy nie wypłaci odszkodowania

Odpowiedzialność za pracownika

Zatem gdy zawarto umowę ubezpieczenia z wariantem odpowiedzialności za szkodę spowodowaną przez pracownika ubezpieczyciel będzie odpowiadał względem osoby poszkodowanej tylko w zakresie odpowiedzialności pracodawcy wynikającej z art. 430 k.c., tym samym do skutecznego dochodzenia roszczenia niezbędne jest wówczas wykazanie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • - powierzenia wykonania czynności na własny rachunek pracownikowi,
  • - zawinionego zachowania pracownika związanego z obszarem działalności pracodawcy,
  • - szkody

Brak winy podwładnego (pracownika) uchyla możliwość ubiegania się o odszkodowanie na podstawie art. 430 k.c., nie stanowi jednak przeszkody do zaistnienia odpowiedzialności własnej pracodawcy na podstawie odrębnych przepisów.

W przypadku gdy ubezpieczony pracodawca powierza czynności związane z działalnością przedsiębiorstwa podwykonawcy charakteryzującym się autonomią w działaniu, wówczas podstawą jego odpowiedzialności będzie art. 429 k.c. W takim przypadku zastosowanie ma domniemanie winy zwierzchnika (ubezpieczającego). Chcąc więc uwolnić się od odpowiedzialności za szkodę musiałby on wykazać, że nie ponosi winy w wyborze podwykonawcy lub powierzył wykonanie czynności osobie fizycznej bądź prawnej, która w zakresie swej działalności trudni się wykonywaniem tej czynności w sposób profesjonalny.

Zobacz: Odpowiedzialność pracowników za powierzone mienie

Odpowiedzialność za podwykonawców

Jeśli natomiast zakres ochrony ubezpieczeniowej został rozszerzony o klauzulę podwykonawców, to odpowiedzialność ubezpieczyciela będzie rozszerzona o szkody spowodowane przez podmioty, które w danym przypadku odpowiadałyby samodzielnie za spowodowaną szkodę. W ten sposób odpowiedzialność podwykonawców łączona jest z odpowiedzialnością ubezpieczającego przedsiębiorstwa, którego odpowiedzialność w takich przypadkach byłaby co do zasady wyłączona.

Odpowiedź na pytanie przygotował st. specjalista w BRU Cezary Orłowski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

REKLAMA

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA