REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki zakres ubezpieczenia firmowego?

Rzecznik Ubezpieczonych
Rzecznik Ubezpieczonych reprezentuje interesy osób ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków funduszy emerytalnych, uczestników pracowniczych programów emerytalnych, osób otrzymujących emeryturę kapitałową lub osób przez nie uposażonych.
Ubezpieczenie od odpowiedzialności za pracownika / Fot. Fotolia
Ubezpieczenie od odpowiedzialności za pracownika / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca ponosi w określonych sytuacjach odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez pracowników oraz przez podwykonawców. Czy szkody te mogą być naprawione z ubezpieczenia pracodawcy?

Ogólne warunki ubezpieczenia

Odpowiedź na zadane pytanie jest uzależniona od treści postanowień ogólnych warunków ubezpieczenia (o.w.u.). Należy zatem zbadać czy analizowana umowa zawiera wariant dotyczący objęcia odpowiedzialnością ubezpieczyciela szkód wyrządzonych przez pracowników lub podwykonawców w związku z wykonywaną przez nich pracą lub realizacją powierzonych zadań.

REKLAMA

Często bowiem jest tak, że takie dodatkowe rozszerzenie „opcje" występują pod nazwą dodatkowych klauzul umownych i są oferowane dopiero za opłatą dodatkowej składki. Jeżeli więc zakres udzielonej ochrony ubezpieczeniowej z tytułu odpowiedzialności cywilnej został rozszerzony na szkody wyrządzone przez pracowników lub podwykonawców, to ubezpieczyciel będzie zobowiązany do pokrycia powstałej szkody. Jeśli nie, to ubezpieczyciel będzie ponosił tylko i wyłącznie odpowiedzialność za szkodę spowodowaną przez właściciela, współwłaściciela firmy.

Badając zakres odpowiedzialności za szkody spowodowane przez pracowników lub podwykonawców trzeba zwrócić uwagę na reguły wynikające z art. 429 i 430 kodeksu cywilnego.

Zobacz: Kiedy zakład ubezpieczeniowy nie wypłaci odszkodowania

Odpowiedzialność za pracownika

Zatem gdy zawarto umowę ubezpieczenia z wariantem odpowiedzialności za szkodę spowodowaną przez pracownika ubezpieczyciel będzie odpowiadał względem osoby poszkodowanej tylko w zakresie odpowiedzialności pracodawcy wynikającej z art. 430 k.c., tym samym do skutecznego dochodzenia roszczenia niezbędne jest wówczas wykazanie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • - powierzenia wykonania czynności na własny rachunek pracownikowi,
  • - zawinionego zachowania pracownika związanego z obszarem działalności pracodawcy,
  • - szkody

Brak winy podwładnego (pracownika) uchyla możliwość ubiegania się o odszkodowanie na podstawie art. 430 k.c., nie stanowi jednak przeszkody do zaistnienia odpowiedzialności własnej pracodawcy na podstawie odrębnych przepisów.

W przypadku gdy ubezpieczony pracodawca powierza czynności związane z działalnością przedsiębiorstwa podwykonawcy charakteryzującym się autonomią w działaniu, wówczas podstawą jego odpowiedzialności będzie art. 429 k.c. W takim przypadku zastosowanie ma domniemanie winy zwierzchnika (ubezpieczającego). Chcąc więc uwolnić się od odpowiedzialności za szkodę musiałby on wykazać, że nie ponosi winy w wyborze podwykonawcy lub powierzył wykonanie czynności osobie fizycznej bądź prawnej, która w zakresie swej działalności trudni się wykonywaniem tej czynności w sposób profesjonalny.

Zobacz: Odpowiedzialność pracowników za powierzone mienie

Odpowiedzialność za podwykonawców

Jeśli natomiast zakres ochrony ubezpieczeniowej został rozszerzony o klauzulę podwykonawców, to odpowiedzialność ubezpieczyciela będzie rozszerzona o szkody spowodowane przez podmioty, które w danym przypadku odpowiadałyby samodzielnie za spowodowaną szkodę. W ten sposób odpowiedzialność podwykonawców łączona jest z odpowiedzialnością ubezpieczającego przedsiębiorstwa, którego odpowiedzialność w takich przypadkach byłaby co do zasady wyłączona.

Odpowiedź na pytanie przygotował st. specjalista w BRU Cezary Orłowski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    REKLAMA

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    REKLAMA