REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zapewnić wiarygodność w obrocie, czyli wszystko o gwarancji ubezpieczeniowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Od tego, na jakie przypadki udzielona będzie ochrona, zależeć będzie wysokość składki.
Od tego, na jakie przypadki udzielona będzie ochrona, zależeć będzie wysokość składki.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą zależy na występowaniu w obrocie w roli wiarygodnego i pewnego kontrahenta. Istnieje wiele sposobów na zapewnienie sobie stabilnej pozycji wobec innych przedsiębiorców. Jednych z takich sposobów jest zawarcie z towarzystwem ubezpieczeniowym umowy o udzielenie gwarancji ubezpieczeniowej.

Gwarancja ubezpieczeniowa polega na zapewnieniu przez towarzystwo ubezpieczeniowe wykonania zawartej z kontrahentem umowy, w razie gdy przedsiębiorca nie będzie mógł tego zrobić. Tak więc przez zawarcie umowy gwarancji ubezpieczeniowej przedsiębiorca zyskuje wiarygodność w oczach kontrahentów, ci zaś pewność, że towarzystwo ubezpieczeniowe pokryje szkodę w razie niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania.

REKLAMA

Zawierając umowę gwarancji należy bardzo dokładnie określić wszelkie przypadki, których wystąpienie spowoduje odpowiedzialność ubezpieczyciela. Mogą to być: niewykonanie kontraktu na czas, wykonanie go w postaci innej niż umówiona, wykonanie przez inny podmiot niż określony w umowie. Oczywiście przypadków może być znacznie więcej.

Przeczytaj także: Kto odpowiada za szkody powstały na terenie budowy?

REKLAMA

Od tego, na jakie przypadki udzielona będzie ochrona, zależeć będzie wysokość składki. Oprócz tego zależeć ona będzie także od okresu na jaki zawarta jest umowa i oczywiście od sumy gwarancyjnej, czyli tej którą towarzystwo wypłaci poszkodowanemu kontrahentowi.

Niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy skutkować będzie wypłatą odszkodowania kontrahentowi, po przedstawieniu przez niego dowodów na zaistnienie okoliczności aktywujących odpowiedzialność ubezpieczyciela.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Windykacja

Jak zostało wcześniej powiedziane, gwarancja ma na celu uwiarygodnienie przedsiębiorcy na rynku. Jeżeli więc dojdzie do sytuacji, w której przedsiębiorca nie wywiąże się z umowy, towarzystwo ubezpieczeniowe po wypłaceniu odszkodowania, ma roszczenie regresowe (zwrotne) do przedsiębiorcy, na kwotę w której wypłaciło odszkodowanie.

Jeżeli więc przedsiębiorca zawrze umowę gwarancji ubezpieczeniowej na wypadek niedostarczenia towarów na czas, a sytuacja ta rzeczywiście będzie miała miejsce, towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaci kontrahentowi odszkodowanie. Następnie zaś zwróci się do przedsiębiorcy o zwrot wypłaconego odszkodowania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA