REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w stresowych warunkach może poprawiać efektywność

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Frątczak
Doświadczony coach i trener biznesu, menedżer z dyplomem MBA. Ekspert w CEO Solutions. Akredytowany trener w Ernst &Young Academy of Business.
Praca w stresowych warunkach
Praca w stresowych warunkach

REKLAMA

REKLAMA

Jak pokazują liczne badania, odpowiedni poziom stresu w pracy jest właściwie niezbędny. Bez niego stojące przed nami zadania szybko okazują się być nużące. Zbyt duże obciążenie wywołuje jednak skutek odwrotny do zamierzonego – zamiast poprawy efektywności dotknąć nas może uniemożliwiający jakiekolwiek działanie paraliż psychiczny. Co zatem zrobić, by stworzyć warunki sprzyjające zwiększonej wydajności?

Tempo życia w dzisiejszych czasach sprawia, że trudno obecnie znaleźć osobę, która nie byłaby w mniejszym bądź większym stopniu zestresowana. I teoretycznie nie ma w tym nic złego – stres jest przecież naturalnym odruchem, który pobudza do działania, wyostrza zmysły i pozwala skupić się na konkretnym wyzwaniu.

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiednia ilość stresu w pracy jest wręcz wskazana. Jego brak wiąże się przecież najczęściej z nudą i obniżonym zainteresowaniem wykonywanymi zadaniami. Ważne jednak jest, by obciążenie to nie było zbyt duże.

Nigdy bowiem nie powinno dopuszczać się do sytuacji, w której ta odbiegająca od normy reakcja naszego organizmu wydłuża się ponad miarę, stając się z czasem czymś powszednim. U pracowników żyjących w ciągłym stresie szybko zauważyć można znaczący spadek efektywności.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Nie ma niestety uniwersalnej miary mówiącej, jaka ilość stresu wpływa pozytywnie na naszą wydajność. Wartość ta jest bowiem sprawą indywidualną i zależy od wielu różnych czynników: charakteru, wykształcenia, doświadczenia czy rodzaju pełnionych obowiązków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogólnie przyjmuje się jednak, że poziom ten przy wykonywaniu prostszych zadań jest dużo wyższy, niż w przypadku obowiązków trudniejszych. Co istotne, obciążenie to zawsze powinno być odpowiednio rozłożone w czasie, nie da się bowiem na co dzień efektywnie pracować pozostając pod nieustanną presją.

Sposoby radzenia sobie ze stresem w pracy

Nigdy nie lekceważ nadmiernego stresu

Funkcjonowanie na zbyt wysokim poziomie stresu w pierwszej kolejności objawiać się może czasowym spowolnieniem wykonywania wszystkich działań lub całkowitą niemożnością podjęcia jakiejkolwiek decyzji.

W ślad za tego typu reakcją obronną organizmu szybko pójść mogą dolegliwości fizyczne. Wśród nich najczęściej występują bóle mięśni karku, barków i kręgosłupa, bolesne skurcze jelit, owrzodzenie układu pokarmowego czy obniżenie odporności i różnego rodzaju choroby infekcyjne.

Kolejnym problemem, do jakiego może doprowadzić nadmierne obciążenie jest wystąpienie stresu chronicznego. Stale utrzymujący się wysoki poziom pobudzenia sprawia, że napięte mięśnie uniemożliwiają prawidłowe działanie organów wewnętrznych, podnosi się ciśnienie krwi i zmienia się jej skład oraz pojawiają się nieprawidłowości w układzie hormonalnym.

Symptomy te stanowią w zasadzie ostatni moment na wprowadzenie odpowiednich zmian. Dalsze funkcjonowanie w tego typu niekorzystnych warunkach doprowadzić bowiem może do depresji, zawału serca czy choroby wieńcowej.

Przyczyny stresu w pracy

Różne przyczyny, podobny skutek

Stresogenne warunki pracy kojarzone są przede wszystkim z wyższymi szczeblami kariery. I rzeczywiście menadżerowie, kierownicy czy dyrektorzy często poddawani są dużym obciążeniom związanym z odpowiedzialnością za stan finansowy firmy czy z rozbieżnościami pomiędzy wymaganiami, a realnymi możliwościami. W tym przypadku mamy do czynienia ze stresem związanym z jakością pracy.

Wyniszczające napięcie psychiczne odczuwać mogą jednak w zasadzie wszyscy zatrudnieni. Osoby wykonujące mniej istotne zadania zmagać się muszą zwykle ze stresem ilościowym. Wśród jego przyczyn znajdują się znaczny wysiłek fizyczny, praca w pośpiechu i pod presją czasu lub nagłe „zrywy” i pojawianie się dodatkowych obowiązków.

Często występującym  stresorem jest także obawa o utratę pracy. Niepewność co do własnej przyszłości w firmie w wielu przypadkach zamiast działać mobilizująco obniża koncentrację i wydajność, co tylko dodatkowo pogłębia poziom odczuwanego stresu.

Jak rozwiązywać problemy? - poradnik


Zarządzaj sobą i zarządzaj stresem

W walce z nadmiernym obciążeniem wbrew pozorom nigdy nie stoimy na straconej pozycji. Jak się okazuje, przyswojenie kilku prostych zasad wystarczy, by zmniejszyć stres do poziomu gwarantującego poprawę efektywności.

By to osiągnąć, w pierwszej kolejności należy zdiagnozować ewentualne problemy. Wiedza na temat tego, co tak naprawdę nas stresuje – brak odpowiedniej komunikacji, ilość obowiązków przekraczająca nasze możliwości fizyczne czy nieświadomość swojej roli w zespole – znacznie ułatwi wychodzenie z trudnej sytuacji.

Kolejny krok związany jest z projektowaniem swojego czasu. Warto spojrzeć na siebie nieco z dystansu i określić, w jakim kierunku powinniśmy się rozwijać oraz co i w jakim czasie w danej firmie chcielibyśmy osiągnąć.

Jak zwalczyć presję i stres? - krok po kroku

Podobnie jak przypadku planów długofalowych powinniśmy postępować z organizacją pracy na co dzień. Rozsądne gospodarowanie czasem powinno bowiem uwzględniać zarówno nasze stałe obowiązki, zadania pojawiających się nagle, jak i niezbędne przerwy.

O regenerację warto zadbać jednak dużo wcześniej. Poziom odczuwanego w ciągu dnia stresu skutecznie obniża odpowiedni odpoczynek obejmujący m. in. ustabilizowane godziny snu. Nie mniej ważne są czynności, które pozwalają nam oderwać się myślami od pracy. Nie jest bowiem żadną tajemnicą, że najbardziej efektywnymi pracownikami są osoby posiadające różnorodne pasje, uprawiające sporty czy zaangażowane w życie swoich społeczności.

Po co biznesowi psychologia?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA