Umiejętność skutecznego porozumiewania się
Lubienie ludzi to początek umiejętności skutecznego porozumiewania się. Dobra komunikacja to wzajemne pozytywne oddziaływanie na siebie. Szczere zainteresowanie rozmówcą. Umiejętność koncentrowania się na rozmówcy. Umiejętność porozumiewania się z każdym człowiekiem. Kontakt wzrokowy z rozmówcą. Serdeczny uśmiech.
Polecamy serwis Personel
reklama
reklama
Niezadowolenie ze status quo
Przywódcy widzą to, co jest, ale, co ważniejsze, mają wizję tego, co mogłoby być. Nigdy nie są zadowoleni z rzeczy takich, jakimi one są. Niezadowolenie ze status quo nie oznacza negacji albo narzekania, łączy się bardziej z pragnieniem odmiany i podejmowaniem ryzyka. Osoba, która broni się przed zaryzykowaniem zmiany, nie rozwija się.
Jeśli sprawujesz pieczę nad ludźmi i pragniesz kształtować przyszłych liderów, masz obowiązek: cenić ich, za to kim są; wierzyć, że chcą dać z siebie wszystko; chwalić ich osiągnięcia i jako ich przywódca zgadzać się ponosić za nich odpowiedzialność. Najważniejszym twoim zadaniem jest pozyskiwanie i utrzymywanie przy sobie wartościowych ludzi. Ludzie, jeśli mają przywódcę, który dostrzega ich wartości, mogą się rozwijać, doskonalić i zwiększać swą efektywność. Jeśli chcesz odnosić sukcesy jako lider, musisz wychować innych liderów. Stworzyć zespół. Skala sukcesu lidera zależy od ludzi z jego najbliższego otoczenia, dlatego powinieneś znaleźć najlepszych ludzi, jakich zdołasz, a następnie uczynić z nich najlepszych przywódców, jakimi potrafią być. Bez sukcesorów nie ma sukcesu.
A i jeszcze jedno na koniec. Rozglądając się za potencjalnymi liderami szukaj ludzi, którzy szukają rozwiązań...