REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5 sposobów jak utrzymać klientów i budować ich lojalność?

5 sposobów jak utrzymać klientów i budować ich lojalność?
5 sposobów jak utrzymać klientów i budować ich lojalność?

REKLAMA

REKLAMA

Utrzymanie klienta jest droższe niż pozyskanie nowego. Z ustaleń Harvard Business Review wynika, że koszt pozyskania nowego klienta jest nawet do 25 razy większy niż koszt utrzymania dotychczasowego .

Utrzymanie klienta to wyzwanie dla firmy. Zdaniem 93% pracowników obsługi klienta obecnie konsumenci mają większe oczekiwania[1]. Z ustaleń Harvard Business Review wynika natomiast, że koszt pozyskania nowego klienta jest nawet do 25 razy większy niż koszt utrzymania dotychczasowego[2]. To tylko kilka statystyk, które skłaniają do refleksji nad tym, jak utrzymać dotychczasowych odbiorców marki i budować ich lojalność.

REKLAMA

Oto 5 sposobów na to, jak to zrobić.

Polecamy: PPK Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy

  1. Uwzględniaj opinie i potrzeby

REKLAMA

Firmy często są skupione na rozwijaniu oferty ze swojej perspektywy. Wiedza, którą posiadają jest nieoceniona, ale jednak doskonalenie jakości oferowanych usług nie powinno się odbywać bez udziału konsumentów. Należy pamiętać, że to właśnie oni są użytkownikami produktów oraz usług. Z raportu Microsoftu[3] wynika, że aż dziewięciu na dziesięciu konsumentów uważa, że firmy powinny dawać możliwość wyrażenia opinii na temat ich produktów lub usług. Jednocześnie połowa respondentów nie wierzy w to, że marki podejmują działania na podstawie ich opinii[4]. Warto więc nie tylko dawać swoim klientom możliwość podzielenia się osobistymi spostrzeżeniami, ale przede wszystkim na bieżąco uwzględniać ich zdanie w procesie udoskonalania produktów i usług.

Internet daje firmom wiele możliwości tworzenia przestrzeni do aktywnego słuchania opinii konsumentów. Przykładowe rozwiązania wskazali eksperci do spraw obsługi klienta, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez HubSpot. Specjaliści uwzględnili m.in. śledzenie satysfakcji klientów (61%), badania opinii konsumentów (59%), monitorowanie serwisów z recenzjami oraz postów w mediach społecznościowych (52%), czy też wykorzystanie NPS - narzędzia służącego do oceny lojalności klientów (23%)[5]. Warto połączyć ze sobą kilka tych metod, by pozyskać wartościowy feedback. Pomoże on realnie wpłynąć na proces projektowania i wdrażania nowych projektów. Konsumenci na pewno to docenią.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Rozwiązuj problemy ekspresowo

REKLAMA

Z badań zaprezentowanych w raporcie „Zendesk Customer Experience Trends Report 2020” wynika, że dla konsumentów najbardziej frustrującym aspektem złych doświadczeń związanych z obsługą klienta jest zbyt długi czas oczekiwania na kontakt z pracownikiem obsługi. Najważniejsze są dla nich natomiast całodobowe wsparcie i możliwość szybkiego rozwiązania problemu[6]. Okazuje się jednak, że mimo oczywistych preferencji konsumentów, szybkość obsługi klientów i dostępność konsultantów nadal jest piętą achillesową wielu firm. Potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego przez CallPage w 2019 roku. Telefonu nie odebrała wówczas niemal co piąta badana firma, reprezentująca software house lub świadcząca usługi IT. Co więcej, połowa z nich zignorowała przesłane zapytanie mailowe. Podobnie było z formularzami kontaktowymi. W ciągu godziny wiadomość zwrotną otrzymał zaledwie co dziesiąty wysłany formularz oraz jeden na ponad 66 maili[7].

Trzeba pamiętać, że w dzisiejszych czasach wystarczy zaledwie kilka minut spędzonych w internecie, aby konsument, który nie otrzymywał satysfakcjonującej odpowiedzi, wybrał konkurencyjną usługę lub produkt. Aby uniknąć takiej sytuacji, w pierwszej kolejności warto sprawdzić poprawność danych kontaktowych i działanie automatycznego formularza kontaktowego dostępnego na stronie internetowej firmy. Następnie konieczne jest wypracowanie wewnętrznych procedur, które sprawią, że klient otrzyma odpowiedź w przeciągu godziny. Alternatywnym pomysłem jest stworzenie samoobsługowego portalu. Według raportu Microsoftu takiego rozwiązania oczekuje prawie 90% konsumentów[8]. System ten może więc znacząco pomóc w budowaniu ich lojalności.

  1. Dostosuj ofertę do osobistych preferencji

Chcąc utrzymać klientów, trzeba nie tylko dobrze ich zdefiniować, ale również lepiej poznać. Konsumenci sami bowiem uważają, że firmy powinny znać ich preferencje. Potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego przez Gladly, z których wynika, że ponad połowa konsumentów oczekuje, że firmy będą posiadały podstawowe dane identyfikacyjne na ich temat, a także informacje dotyczące wcześniejszych kontaktów z marką oraz ich historii zakupowej. Ponadto, prawie 80% z nich uważa, że spersonalizowany serwis jest ważniejszy niż marketing dopasowany do indywidualnych preferencji[9]. Warto więc nie tylko gromadzić dane na temat klientów, ale przede wszystkim robić z nich użytek, przekazując je m.in. pracownikom obsługi klienta, dla których mogą one być na wagę złota.

- Konieczne jest odpowiednie poznanie klientów swojej firmy. Tylko wtedy można dostosować produkty i usługi do jego oczekiwań i potrzeb. Tutaj z pomocą przychodzi analiza big data. Oczywiście trzeba pamiętać o tym, żeby robić to w sposób odpowiedni i przede wszystkim zgodny z prawem. W Fixit pomagają nam w tym specjalne systemy informatyczne, które służą do zbierania informacji na temat użytkowników. Na podstawie zgromadzonych zasobów informacyjnych jesteśmy w stanie tworzyć m.in. profile grup. Dzięki temu możemy zapewnić lepszą jakość obsługi, która jest dostosowana do rosnących potrzeb naszych klientów. Trzeba bardzo dobrze poznać swojego odbiorcę, aby dostosować ofertę do jego  potrzeb. Analiza historycznych danych obejmujących współpracę z konsumentami oraz informacje dotyczące historii napraw umożliwia nam tworzenie rekomendacji. Taka wiedza może zostać wykorzystana nie tylko do działań marketingowych, ale też do udoskonalania produktów czy usług – tłumaczy Mariusz Ryło CEO firmy FIXIT SA.

  1. Scharakteryzuj swoich klientów

Nie każda firma jest jednak całkowicie świadoma  tego, kto zalicza się do grona jej klientów, mimo że to oni tworzą podstawę ich biznesu. W zależności od branży do grupy tej należą nie tylko bezpośredni konsumenci, którzy korzystają z produktów lub usług danej marki, ale także partnerzy biznesowi firmy czy ich klienci. Każdy segment na rynku ma pod tym względem swoją specyfikę, którą jak najszybciej dana marka powinna poznać. Odpowiednie zdefiniowanie klientów może doprowadzić do tego, że firma poprawnie zadba o wszystkich właściwych uczestników procesu rynkowego. Szczególnie tych, którzy do tej pory nie byli odpowiednio obsługiwani, bo nie zostali uznani za klientów. Troska o nich  może przełożyć się na zadowolenie pozostałych, wzajemnie zależnych od siebie partnerów biznesowych.

– Uwzględniamy także końcowych użytkowników produktów, bo to właśnie dla nich często wykonujemy usługi wynikające z umów z producentami. Chodzi tutaj m.in. o wsparcie techniczne czy działalność z zakresu serwisu pogwarancyjnego. Dopiero dokładne zdefiniowanie oraz scharakteryzowanie wszystkich odbiorców naszych działań pozwala nam zadbać o możliwie jak najlepsze zadowolenie każdej ze stron. To jednak tylko przykład. Pokazuje on jednak jedną ważną rzecz. Mianowicie to, że w pierwszej kolejności trzeba zbadać, kto tak naprawdę jest naszym klientem. To oczywiście jest zależne od branży, ale cel jest dokładnie taki sami. Chodzi bowiem o uwzględnienie dokładnie scharakteryzowanych odbiorców w swoich kompleksowych działaniach. Uważam, że dopiero w takiej sytuacji firma może szczerze powiedzieć, że jest w stanie kompleksowo  zadbać o obsługę swoich klientów – wyjaśnia Mariusz Ryło.

  1. Bądź o krok przed oczekiwaniami klientów

Oczekiwania klientów z roku na rok są coraz większe. Potwierdzają to badania HubSpot, z których wynika, że aż 93% pracowników zespołów serwisowych zgadza się z tym, że w 2020 roku oczekiwania konsumentów są większe niż w przeszłości, podczas gdy w zeszłym roku do tego stanowiska przychyliło się 88% respondentów[10]. Mając to na uwadze, warto odpowiednio wcześniej pomyśleć o tym, jakie działania należy podjąć, aby wyprzedzić oczekiwania konsumentów i zaoferować im znacznie więcej niż tylko obsługę w podstawowym zakresie. Internet w dzisiejszych czasach daje w tej kwestii ogromne możliwości, jednak sporo zależy od branży, w której działa dana firma. Jednymi z wielu możliwości jest dostarczenie stałym klientom rozrywki w ramach usług, czy też danie im dodatkowych możliwości, np. związanych z testowaniem produktów.

Powyższe dane i przykłady pokazują, że należy podejść do zagadnienia budowania lojalności klientów w sposób kompleksowy. Podsumowując, nie należy zapominać o tym, by wsłuchiwać się w ich potrzeby, a przede wszystkim uwzględniać ich opinie w procesie projektowania nowych produktów oraz usług. Warto wykorzystać także wiedzę płynącą z obecnych badań nad preferencjami konsumentów, przede wszystkim stawiając na szybką obsługę oraz jej personalizację. W pierwszej kolejności trzeba jednak zastanowić się nad tym, czy w ogóle nasz klient został odpowiednio zdefiniowany. To bowiem podstawa budowania jego przyszłej lojalności. Trzeba też już teraz pomyśleć o tym, jak można wyprzedzić rosnące oczekiwania konsumentów, dając im rozrywkę czy dodatkowe korzyści. Natychmiastowe zastosowanie w swojej firmie tych pięciu sposobów może znacząco przyczynić się do zwiększenia lojalności zarówno nowych, jak i dotychczasowych klientów. Nic nie zastąpi jednak kompleksowej i dobrze zaplanowanej strategii Customer Experience.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

 

[2] Amy Gallo. Harvard Business Review. The Value of Keeping the Right Customers. Źródło: https://hbr.org/2014/10/the-value-of-keeping-the-right-customers

[6] Zendesk. Zendesk Customer Experience Trends Report 2020. Źródło: https://www.zendesk.com/customer-experience-trends/

[7] CallPage. ANALIZA RYNKU: Szybkość obsługi potencjalnego klienta. Źródło: https://www.callpage.pl/wiedza/raport/lead-response-time

[9] Gladly. Customer Expectations Report 2020. Źródło: https://go.gladly.com/customer-expectations-report-2020

Autopromocja
FIXIT SA
partner sprzętu i oprogramowania

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA