REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Emisja warrantów subskrypcyjnych jako sposób wynagradzania menadżerów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gabriela Polkowska
wynagrodzenie menadżerów
wynagrodzenie menadżerów

REKLAMA

REKLAMA

Często zdarza się, że firma nie przynosi zakładanych zysków lub nie realizuje takiego wzrostu jaki zakładali właściciele. Przyczyna tego stanu rzeczy tkwi często w sposobie wynagradzania menadżerów oraz ich niewielkiej mobilizacji do działania. Poniższy tekst odpowiada na pytanie jak zadbać o odpowiednią motywację kluczowej kadry kierowniczej do wzrostu wartości przedsiębiorstwa.

Istota warrantu subskrypcyjnego

Warranty subskrypcyjne są to papiery wartościowe emitowane przez przedsiębiorstwa, które dają prawo do kupna innych papierów wartościowych (najczęściej akcji) tego przedsiębiorstwa po z góry ustalonej cenie. Warranty (certyfikaty) mogą być imienne oraz na okaziciela. Mogą być również przedmiotem obrotu publicznego na giełdzie. Objęcie akcji przez posiadaczy warrantów subskrypcyjnych odbywa się z wyłączeniem prawa poboru, które stanowi, iż prawo objęcia nowych akcji mają obecni akcjonariusze. Warranty mogą uprawniać również do objęcia innych aktywów niż akcje, np. obligacji lub wyodrębnionych aktywów. Warranty są  swego rodzaju opcją, dającą posiadaczowi uprawnienie (prawo) do jej wykorzystania, lecz nie obowiązek. Warranty uprawniające do objęcia akcji  powszechnie występują w giełdowych spółkach akcyjnych jako element programu motywacyjnego dla kluczowej kadry menadżerskiej, jednak ich zastosowanie może być znacznie szersze i dotyczyć również podmiotów niepublicznych.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Warrant jako element programu motywacyjnego

Odpowiednio zmotywowana i wynagradzana kadra menadżerska jest kluczem do sukcesu przedsiębiorstwa. Zarząd, który pracuje na wzrost wartości firmy będącej własnością akcjonariuszy, jeśli nie jest odpowiednio zmotywowany, żeby dbać o jej wzrost, może być jedynie zbędnym obciążeniem finansowym dla spółki. Często spotyka się sytuacje, w której mimo wysokich wynagrodzeń, menadżerowie nie dążą do wzrostu skali czy zyskowności firmy ze względu na brak odpowiedniego bodźca motywacyjnego. Takim bodźcem może stać się odpowiednio skonstruowany program motywacyjny, który będzie oparty o warranty subskrypcyjne. Decyzja o emisji warrantów winna być podjęta przez właścicieli firmy na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy poprzez podjęcie odpowiednich uchwał precyzujących tryb emisji tych instrumentów, wielkość o jaką zostanie powiększony kapitał zakładowy (w tym ilość akcji, które będą mogły być objęte z wykorzystaniem warrantów) oraz uchwał wyłączających prawo poboru obecnych akcjonariuszy. Najczęściej szczegółowe warunki wykorzystania prawa z warrantów ustala rada nadzorcza na bazie upoważnień zawartych w uchwałach zgromadzenia akcjonariuszy. Podstawowe, przykładowe warunki warrantów subskrypcyjnych mogą być następujące:

  • Cena emisji warrantu subskrypcyjnego (odpowiednio niska albo bez ceny emisyjnej);
  • Czas w jakim uprawnienie będzie mogło być wykorzystane;
  • Cena po jakiej będą obejmowane akcje z wykorzystaniem warrantów (odpowiednio niska w stosunku do realnej wartości akcji);
  • Warunki wykorzystania warrantów (osiągnięcie zakładanych parametrów wzrostu wskaźników finansowych firmy, np. wzrostu zysku netto, wzrostu przychodów czy wzrostu jej kapitalizacji, bądź inne dowolne);
  • Liczba akcji przypadająca na jeden warrant subskrypcyjny;
  • Liczba emitowanych warrantów oraz liczba warrantów przeznaczonych do objęcia przez dane osoby z kierownictwa spółki;
  • Charakter warrantów (imienne lub na okaziciela, przy czym najczęściej imienne bez możliwości zbycia albo z możliwością zbycia za zgodą spółki).

Wykorzystywanie kontraktów menadżerskich przy zatrudnianiu menadżerów

Warranty subskrypcyjne minimalizują ponadto ryzyko, że kluczowa kadra kierownicza odejdzie do konkurencji, więc jeśli właściciele spółki uważają obecnych menadżerów za istotnych z punktu widzenia rozwoju firmy, może być to również sposób na zapobieganie podobnym sytuacjom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

We wzrostowym przedsiębiorstwie, w którym menadżerowie nie pobierają relatywnie wysokich wynagrodzeń, za to objęci są programem motywacyjnym opartym o warranty (tzw. program opcyjny) warunkiem skorzystania z warrantów i objęcia po relatywnie niskiej cenie (np. o 90% niższej niż cena rynkowa akcji), 5% akcji przedsiębiorstwa jest uzyskanie w okresie 5 lat wzrostu zysku o co najmniej 5% rocznie, zaś warunkiem objęcia 10% akcji przedsiębiorstwa jest uzyskanie w okresie 5 lat wzrostu zysku o co najmniej 10% rocznie. Konstrukcja taka zapewnia, że:

  • Menadżerowie będą czuli się współodpowiedzialni za kreowanie wartości przedsiębiorstwa poprzez wzrost jego zysku;
  • Menadżerowie będą swego rodzaju związani z przedsiębiorstwem na okres co najmniej 5 lat. Będzie im przy tym zależało na wykorzystaniu praw z warrantów, a więc ryzyko ich odejścia do konkurencji będzie zminimalizowane;
  • W okresie 5 lat spółka osiągnie znaczne oszczędności wynikające z niskich, bieżących wynagrodzeń dla menadżerów;
  • Po okresie 5 lat menadżerowie staną się współwłaścicielami spółki, a więc będą partycypować w jej dalszym ewentualnym wzroście oraz będą uczestniczyli w wypłatach z zysku, co dodatkowo zmotywuje ich do dalszych działań po okresie wspomnianych 5 lat.

Kontrola pracodawców pod kątem umów śmieciowych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA