REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykorzystywanie kontraktów menadżerskich przy zatrudnianiu menadżerów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gabriela Polkowska
kontrakt menadżerski
kontrakt menadżerski
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pojęcie kontraktu menadżerskiego jest często mylone z umową o pracę. O tym jakie elementy wyróżniają kontrakt menadżerski oparty o umowę cywilnoprawną od umowy o pracę oraz jakie wady i zalety niesie ze sobą podpisanie kontraktu menadżerskiego dowiesz się w poniższym artykule.

Czym jest kontrakt menadżerski?

Kontrakt menadżerski jest to umowa na podstawie której menadżer, czyli wykonawca, zobowiązuje się do odpłatnego zarządzania przedsiębiorstwem. W praktyce zwykło się stosować to określenie do każdej z umów zawieranych z kadrą zarządzającą, jednak z prawnego punktu widzenia jedynie umowa cywilnoprawna ma status takiego kontraktu (a nie jak błędnie się przyjmuje również umowa o pracę). Kontrakt menadżerski nie jest precyzyjnie uregulowany przez przepisy Kodeksu Cywilnego. Może zawierać elementy umowy o pracę, dlatego też często jest z nią mylony. Jest to jednak pojęcie o wiele szersze.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zawierając kontrakt menadżerski należy precyzyjnie określić, iż nie ma on charakteru umowy o pracę. W kontrakcie menadżerskim strony mają większą dowolność w kształtowaniu swoich praw i obowiązków niż w powszechnie przyjętych umowach o pracę. Stronami kontraktu są przedsiębiorstwo (albo przedsiębiorca) jako zlecający oraz menadżer (osoba fizyczna) przyjmujący zlecenie. Już same podstawowe elementy typowego kontraktu menadżerskiego świadczą o jego szerszym zakresie niż błędnie zaliczana do tej formy prawnej umowa o pracę. Do zakresu tego wchodzą m.in.: obowiązki stron, odpowiedzialność menadżera, przedmiot umowy oraz kryteria oceny efektów działania, wynagrodzenie składające się z elementu stałego oraz zmiennego i warunki wypłaty elementu zmiennego, odprawa, możliwości rozwiązania kontraktu, zakaz konkurencji, a także dowolnie kształtowany okres umowy.

Kontrola pracodawców pod kątem umów śmieciowych

Kontrakt menadżerski a umowa o pracę

Brak uregulowania kontraktu menadżerskiego w Kodeksie Pracy powoduje szereg udogodnień oraz ograniczeń zarówno dla przedsiębiorcy jak i menadżera. Jest on przede wszystkim umową mającą określony cel, którym jest zarządzanie przedsiębiorstwem. Często nie precyzuje on kwestii w jaki sposób owe zarządzanie ma się odbywać. Treść tego typu kontraktu może przewidywać dowolne kształtowanie czasu pracy menadżera, zapisy o braku obowiązywania dni wolnych od pracy, zapisy o braku odpłatnego urlopu wypoczynkowego oraz braku dodatków za prace w godzinach nadliczbowych. Menadżer nie musi wykonywać poleceń pracodawcy oraz nie obowiązuje go okres wypowiedzenia, który przewidują przepisy Kodeksu Pracy. Menadżer powinien więc biorąc pod uwagę powyższe czynniki starannie zadbać o to, żeby jak najwięcej tego typu kwestii zostało dla niego korzystnie uregulowanych w umowie o zarządzanie przedsiębiorstwem, ponieważ nie może on liczyć na parasol ochronny w postaci przepisów Kodeksu Pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana umowy o pracę - jak dokonać?

Do ważnych różnic pomiędzy kontraktem menadżerskim, a umową o pracę należy również zaliczyć sposób wynagradzania menadżera. O ile w umowie o pracę mamy najczęściej do czynienia z wynagrodzeniem stałym, o tyle kontrakt menadżerski przewiduje zwykle wynagrodzenie stałe wraz z czynnikiem zmiennym (tzw. premią za sukces). Występuje tu pełna dowolność w kształtowaniu warunków wypłacenia premii ale jest ona zazwyczaj uzależniona od efektów pracy menadżera, które mogą być bardzo różnie rozumiane: wzrost wartości zysku przedsiębiorstwa, osiągnięcie zakładanych celów sprzedażowych, wejście na nowe rynki zbytu, zawarcie umowy ze znaczącym kontrahentem, pomyślne przeprowadzenie restrukturyzacji przedsiębiorstwa czy chociażby pomyślne pozyskanie kapitału zewnętrznego. W przypadku spółek akcyjnych jako element motywujący menadżera wprowadza się tzw. opcje na akcje. Premia za sukces ma na celu odpowiednie zachęcenie menadżera do działań związanych ze wzrostem przedsiębiorstwa i jest bardzo istotna z punktu widzenia zlecającego. Co więcej, wynagrodzenie menadżera nie musi być wypłacane raz w miesiącu, jak ma to miejsce w umowie o pracę (może być wypłacane np. raz na kwartał). Warto również wspomnieć, że niekiedy kontrakty o zarządzanie przedsiębiorstwem nie zawierają wynagrodzenia stałego, a jedynie premię za sukces, co często może być korzystne z punktu widzenia stron.

Okresy wypowiedzenia umowy o pracę

Zalety i wady kontraktu menadżerskiego

Zalety:

  • Duża swoboda w tworzeniu zapisów umownych (ich warunki mogą być dowolne w granicach prawa);
  • Możliwość negocjacji praw i obowiązków przez obie strony kontraktu;
  • Brak normowanego czasu pracy i pełna dowolność w zakresie urlopów;
  • Nastawienie na cel (np. rozwój przedsiębiorstwa, restrukturyzacja, pozyskanie kapitału etc.);
  • Komponent stały oraz zmienny w wynagrodzeniu menadżera.

Wady:

  • Odpowiedzialność menadżera opiera się na zasadzie winy - odpowiada za pełną wartość poniesionej szkody oraz utraconych korzyści w wyniku zaniechań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem;
  • Brak parasola ochronnego w postaci przepisów Kodeksu Pracy.
  • Zakazy konkurencji zakazujące pracy w podobnym przedsiębiorstwie przez długi okres po ustaniu kontraktu (nawet do kilku lat).

Zaliczenie majątku prywatnego do majątku działalności gospodarczej

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA