REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykorzystywanie kontraktów menadżerskich przy zatrudnianiu menadżerów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gabriela Polkowska
kontrakt menadżerski
kontrakt menadżerski
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pojęcie kontraktu menadżerskiego jest często mylone z umową o pracę. O tym jakie elementy wyróżniają kontrakt menadżerski oparty o umowę cywilnoprawną od umowy o pracę oraz jakie wady i zalety niesie ze sobą podpisanie kontraktu menadżerskiego dowiesz się w poniższym artykule.

Czym jest kontrakt menadżerski?

Kontrakt menadżerski jest to umowa na podstawie której menadżer, czyli wykonawca, zobowiązuje się do odpłatnego zarządzania przedsiębiorstwem. W praktyce zwykło się stosować to określenie do każdej z umów zawieranych z kadrą zarządzającą, jednak z prawnego punktu widzenia jedynie umowa cywilnoprawna ma status takiego kontraktu (a nie jak błędnie się przyjmuje również umowa o pracę). Kontrakt menadżerski nie jest precyzyjnie uregulowany przez przepisy Kodeksu Cywilnego. Może zawierać elementy umowy o pracę, dlatego też często jest z nią mylony. Jest to jednak pojęcie o wiele szersze.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zawierając kontrakt menadżerski należy precyzyjnie określić, iż nie ma on charakteru umowy o pracę. W kontrakcie menadżerskim strony mają większą dowolność w kształtowaniu swoich praw i obowiązków niż w powszechnie przyjętych umowach o pracę. Stronami kontraktu są przedsiębiorstwo (albo przedsiębiorca) jako zlecający oraz menadżer (osoba fizyczna) przyjmujący zlecenie. Już same podstawowe elementy typowego kontraktu menadżerskiego świadczą o jego szerszym zakresie niż błędnie zaliczana do tej formy prawnej umowa o pracę. Do zakresu tego wchodzą m.in.: obowiązki stron, odpowiedzialność menadżera, przedmiot umowy oraz kryteria oceny efektów działania, wynagrodzenie składające się z elementu stałego oraz zmiennego i warunki wypłaty elementu zmiennego, odprawa, możliwości rozwiązania kontraktu, zakaz konkurencji, a także dowolnie kształtowany okres umowy.

Kontrola pracodawców pod kątem umów śmieciowych

REKLAMA

Kontrakt menadżerski a umowa o pracę

Brak uregulowania kontraktu menadżerskiego w Kodeksie Pracy powoduje szereg udogodnień oraz ograniczeń zarówno dla przedsiębiorcy jak i menadżera. Jest on przede wszystkim umową mającą określony cel, którym jest zarządzanie przedsiębiorstwem. Często nie precyzuje on kwestii w jaki sposób owe zarządzanie ma się odbywać. Treść tego typu kontraktu może przewidywać dowolne kształtowanie czasu pracy menadżera, zapisy o braku obowiązywania dni wolnych od pracy, zapisy o braku odpłatnego urlopu wypoczynkowego oraz braku dodatków za prace w godzinach nadliczbowych. Menadżer nie musi wykonywać poleceń pracodawcy oraz nie obowiązuje go okres wypowiedzenia, który przewidują przepisy Kodeksu Pracy. Menadżer powinien więc biorąc pod uwagę powyższe czynniki starannie zadbać o to, żeby jak najwięcej tego typu kwestii zostało dla niego korzystnie uregulowanych w umowie o zarządzanie przedsiębiorstwem, ponieważ nie może on liczyć na parasol ochronny w postaci przepisów Kodeksu Pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana umowy o pracę - jak dokonać?

Do ważnych różnic pomiędzy kontraktem menadżerskim, a umową o pracę należy również zaliczyć sposób wynagradzania menadżera. O ile w umowie o pracę mamy najczęściej do czynienia z wynagrodzeniem stałym, o tyle kontrakt menadżerski przewiduje zwykle wynagrodzenie stałe wraz z czynnikiem zmiennym (tzw. premią za sukces). Występuje tu pełna dowolność w kształtowaniu warunków wypłacenia premii ale jest ona zazwyczaj uzależniona od efektów pracy menadżera, które mogą być bardzo różnie rozumiane: wzrost wartości zysku przedsiębiorstwa, osiągnięcie zakładanych celów sprzedażowych, wejście na nowe rynki zbytu, zawarcie umowy ze znaczącym kontrahentem, pomyślne przeprowadzenie restrukturyzacji przedsiębiorstwa czy chociażby pomyślne pozyskanie kapitału zewnętrznego. W przypadku spółek akcyjnych jako element motywujący menadżera wprowadza się tzw. opcje na akcje. Premia za sukces ma na celu odpowiednie zachęcenie menadżera do działań związanych ze wzrostem przedsiębiorstwa i jest bardzo istotna z punktu widzenia zlecającego. Co więcej, wynagrodzenie menadżera nie musi być wypłacane raz w miesiącu, jak ma to miejsce w umowie o pracę (może być wypłacane np. raz na kwartał). Warto również wspomnieć, że niekiedy kontrakty o zarządzanie przedsiębiorstwem nie zawierają wynagrodzenia stałego, a jedynie premię za sukces, co często może być korzystne z punktu widzenia stron.

Okresy wypowiedzenia umowy o pracę

Zalety i wady kontraktu menadżerskiego

Zalety:

  • Duża swoboda w tworzeniu zapisów umownych (ich warunki mogą być dowolne w granicach prawa);
  • Możliwość negocjacji praw i obowiązków przez obie strony kontraktu;
  • Brak normowanego czasu pracy i pełna dowolność w zakresie urlopów;
  • Nastawienie na cel (np. rozwój przedsiębiorstwa, restrukturyzacja, pozyskanie kapitału etc.);
  • Komponent stały oraz zmienny w wynagrodzeniu menadżera.

Wady:

  • Odpowiedzialność menadżera opiera się na zasadzie winy - odpowiada za pełną wartość poniesionej szkody oraz utraconych korzyści w wyniku zaniechań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem;
  • Brak parasola ochronnego w postaci przepisów Kodeksu Pracy.
  • Zakazy konkurencji zakazujące pracy w podobnym przedsiębiorstwie przez długi okres po ustaniu kontraktu (nawet do kilku lat).

Zaliczenie majątku prywatnego do majątku działalności gospodarczej

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA