REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak pracownik może wypowiedzieć umowę o pracę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Kuzub
Jak pracownik może wypowiedzieć umowę o pracę? / Fot. Fotolia
Jak pracownik może wypowiedzieć umowę o pracę? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno pracodawca, jak i pracownik mają prawo wypowiedzieć umowę o pracę. Pracownik powinien przede wszystkim dowiedzieć się, czy ma możliwość rozwiązania umowy za wypowiedzeniem. W jaki sposób przekazać pracodawcy wypowiedzenie?

Przed poznaniem warunków złożenia wypowiedzenia, pracownik powinien sprawdzić, czy przysługuje mu rozwiązanie umowy za wypowiedzeniem. Każdą umowę da się rozwiązać na mocy porozumienia stron, za pomocą wypowiedzenia zaś nie zawsze jest to możliwe. Zgodnie z zapisem w Kodeksie pracy odejść z pracy za wypowiedzeniem może pracownik, który podpisał umowę o pracę na czas nieokreślony lub na okres próbny. Umowy na czas określony nie podlegają wypowiedzeniu, chyba że jest to umowa na okres dłuższy niż 6 miesięcy, w której strony przewidziały możliwość jej wypowiedzenia.

REKLAMA

Ochrona przed zwolnieniem bez znaczenia

W przypadku, gdy to pracownik wypowiada umowę, nie działają przepisy Kodeksu mówiące o ochronie przed zwolnieniem niektórych grup pracowniczych. Pracownicy znajdujący się w wieku przedemerytalnym oraz kobiety w ciąży mogą złożyć stosowne pismo u pracodawcy. Nie ma tu zastosowania również paragraf mówiący o ochronie przed rozwiązaniem stosunku pracy z pracownikiem podczas jego usprawiedliwionej nieobecności, czyli np. przebywającym na urlopie lub zwolnieniu lekarskim. Takiemu pracownikowi przysługuje prawo do złożenia wypowiedzenia.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Wypowiedzenie umowy o pracę na okres próbny

Forma wypowiedzenia

Zgodnie z zapisem Kodeksu cywilnego: oświadczenie woli skierowane do drugiej osoby uważa się za złożone, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła się zapoznać z jego treścią. W związku z tym pracownik może wypowiedzieć umowę ustnie, telefonicznie, przesyłając informację za pośrednictwem poczty elektronicznej, faksu czy też SMS-a. Jednak, aby mieć pewność, że pracodawca zapoznał się z wypowiedzeniem i nie musieć tego udowadniać, najlepiej zrobić to na piśmie. Podstawowe informacje, które powinny się w nim znaleźć, to: dane pracownika, data zawarcia umowy, miejscowość, strony umowy, okres wypowiedzenia oraz podpis pracownika i miejsce na podpis pracodawcy potwierdzającego otrzymanie dokumentu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bieg wypowiedzenia

REKLAMA

Okres wypowiedzenia umowy o pracę obejmuje tydzień lub miesiąc bądź ich wielokrotność, a kończy się odpowiednio w sobotę lub w ostatnim dniu miesiąca. Jeśli więc pracownika obowiązuje miesięczne wypowiedzenie, to jego bieg będzie liczony od pierwszego dnia kolejnego miesiąca, a w przypadku tygodniowego wypowiedzenia, od najbliższego poniedziałku.

Pracownik, po złożeniu wypowiedzenia, może uzgodnić z pracodawcą wcześniejszy niż obowiązujący go termin rozwiązania umowy. Porozumienie to nie wpłynie na sposób rozwiązania umowy, nadal będzie to wypowiedzenie ze strony pracownika, a nie porozumienie stron.

Czy można wręczyć pracownikowi wypowiedzenie drogą pocztową?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA