REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można wręczyć pracownikowi wypowiedzenie drogą pocztową?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Czy można wręczyć pracownikowi wypowiedzenie drogą pocztową?
Czy można wręczyć pracownikowi wypowiedzenie drogą pocztową?

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku, gdy nie jest możliwe wręczenie wypowiedzenia pracownikom osobiście, gdyż np. są zwolnieni z obowiązku świadczenia pracy, pracodawca może doręczyć wypowiedzenie umowy drogą pocztową. Należy jednak pamiętać, że będzie ono skuteczne od dnia dostarczenia go do pracownika bądź dnia odmowy jego odbioru, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego.

Często zdarza się, że firmy znajdują się w trudnej sytuacji finansowej i wówczas nie są w stanie utrzymać całego zespołu pracowniczego. Zdarza się, że podejmują decyzję o zwolnieniu pracowników z obowiązku świadczenia pracy z zastosowaniem tzw. wynagrodzenia przestojowego, czyli za okres niewykonywania pracy. Kwestię wynagrodzeń pracownika za ten okres regulują przepisy kodeksu pracy. Natomiast pojawia się pytanie: co w przypadku, gdy pracodawca ogłasza upadłość i nie może dalej zatrudniać pracowników? Konieczne jest zatem wręczenie wypowiedzeń osobom, które zatrudnione są na podstawie umowy o pracę w związku z zaistnieniem przyczyn niedotyczących pracowników. W takiej sytuacji zastosowanie znajdzie art. 61 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym oświadczenie woli składane drugiej osobie powinno być złożone w taki sposób, aby można było zapoznać się z jego treścią. Czy ten przepis będzie miał również zastosowanie do wypowiedzeń doręczanych pracownikom drogą pocztową?

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Upadłość pracodawcy a ekwiwalent za zaległy urlop

Wypowiedzenie pocztą?

REKLAMA

Co do zasady wypowiedzenie umowy powinno być doręczane przez pracodawcę do rąk pracownika. Jednakże mogą zdarzyć się sytuacje losowe, które nie pozwalają na bezpośredni kontakt pracownika z pracodawcą. Może bowiem zdarzyć się tak, że pracownicy zostali zwolnieni z obowiązku świadczenia pracy i znajdują się w różnych częściach kraju, czy też poza nim. Wówczas, na podstawie art. 61 k.c. oświadczenie woli powinno zostać wysłane za pomocą pośrednika (w tym przypadku poczty) na adres zamieszkania bądź siedziby adresata, chyba że wskazał on inny adres do doręczeń. Co ważne, doręczenie będzie skuteczne pod wskazany adres nawet wtedy, gdy pracownik już pod nim nie przebywa i nie pozostawił informacji o zmianie adresu pobytu. Przyjmuje się, że jeżeli pracownik pozostaje w stałym kontakcie z pracodawcą i nie przedstawił mu nowego adresu, wówczas powinien liczyć się z ryzykiem niezapoznania się z treścią wypowiedzenia. Dodatkowo wypowiedzenie powinno zostać wysłane pocztą w taki sposób, aby pracownik mógł zapoznać się z jego treścią. W tej sytuacji nie jest jednak ważne, czy i kiedy pracownik zapoznał się z treścią wypowiedzenia. Chodzi jedynie o fakt czy zostały stworzone odpowiednie warunki do realnego zapoznania się z treścią oświadczenia woli.

W odniesieniu do oświadczeń woli składanych między nieobecnymi stronami stosunku umownego ciężko jest ocenić moment dostarczenia wypowiedzenia, od którego będzie liczony jego bieg. W związku z zasadami funkcjonowania urzędów pocztowych możliwe jest tzw. awizowanie. W momencie, gdy listonosz nie zastanie pracownika w miejscu wskazanym jako adres odbiorcy zostawia awizo, upoważniające do odebrania przesyłki bezpośrednio na poczcie. Jednakże dwukrotne awizowanie przesyłki poleconej zawierającej oświadczenie pracodawcy o rozwiązaniu stosunku pracy stwarza domniemanie faktyczne możliwości zapoznania się przez pracownika z jego treścią, co oznacza przerzucenie na niego ciężaru dowodu braku możliwości zapoznania się z treścią oświadczenia pracodawcy (wyr. SN, I PK 37/05).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejna umowa o pracę na okres próbny

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA