REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można wręczyć pracownikowi wypowiedzenie drogą pocztową?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Czy można wręczyć pracownikowi wypowiedzenie drogą pocztową?
Czy można wręczyć pracownikowi wypowiedzenie drogą pocztową?

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku, gdy nie jest możliwe wręczenie wypowiedzenia pracownikom osobiście, gdyż np. są zwolnieni z obowiązku świadczenia pracy, pracodawca może doręczyć wypowiedzenie umowy drogą pocztową. Należy jednak pamiętać, że będzie ono skuteczne od dnia dostarczenia go do pracownika bądź dnia odmowy jego odbioru, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego.

Często zdarza się, że firmy znajdują się w trudnej sytuacji finansowej i wówczas nie są w stanie utrzymać całego zespołu pracowniczego. Zdarza się, że podejmują decyzję o zwolnieniu pracowników z obowiązku świadczenia pracy z zastosowaniem tzw. wynagrodzenia przestojowego, czyli za okres niewykonywania pracy. Kwestię wynagrodzeń pracownika za ten okres regulują przepisy kodeksu pracy. Natomiast pojawia się pytanie: co w przypadku, gdy pracodawca ogłasza upadłość i nie może dalej zatrudniać pracowników? Konieczne jest zatem wręczenie wypowiedzeń osobom, które zatrudnione są na podstawie umowy o pracę w związku z zaistnieniem przyczyn niedotyczących pracowników. W takiej sytuacji zastosowanie znajdzie art. 61 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym oświadczenie woli składane drugiej osobie powinno być złożone w taki sposób, aby można było zapoznać się z jego treścią. Czy ten przepis będzie miał również zastosowanie do wypowiedzeń doręczanych pracownikom drogą pocztową?

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Upadłość pracodawcy a ekwiwalent za zaległy urlop

Wypowiedzenie pocztą?

REKLAMA

Co do zasady wypowiedzenie umowy powinno być doręczane przez pracodawcę do rąk pracownika. Jednakże mogą zdarzyć się sytuacje losowe, które nie pozwalają na bezpośredni kontakt pracownika z pracodawcą. Może bowiem zdarzyć się tak, że pracownicy zostali zwolnieni z obowiązku świadczenia pracy i znajdują się w różnych częściach kraju, czy też poza nim. Wówczas, na podstawie art. 61 k.c. oświadczenie woli powinno zostać wysłane za pomocą pośrednika (w tym przypadku poczty) na adres zamieszkania bądź siedziby adresata, chyba że wskazał on inny adres do doręczeń. Co ważne, doręczenie będzie skuteczne pod wskazany adres nawet wtedy, gdy pracownik już pod nim nie przebywa i nie pozostawił informacji o zmianie adresu pobytu. Przyjmuje się, że jeżeli pracownik pozostaje w stałym kontakcie z pracodawcą i nie przedstawił mu nowego adresu, wówczas powinien liczyć się z ryzykiem niezapoznania się z treścią wypowiedzenia. Dodatkowo wypowiedzenie powinno zostać wysłane pocztą w taki sposób, aby pracownik mógł zapoznać się z jego treścią. W tej sytuacji nie jest jednak ważne, czy i kiedy pracownik zapoznał się z treścią wypowiedzenia. Chodzi jedynie o fakt czy zostały stworzone odpowiednie warunki do realnego zapoznania się z treścią oświadczenia woli.

W odniesieniu do oświadczeń woli składanych między nieobecnymi stronami stosunku umownego ciężko jest ocenić moment dostarczenia wypowiedzenia, od którego będzie liczony jego bieg. W związku z zasadami funkcjonowania urzędów pocztowych możliwe jest tzw. awizowanie. W momencie, gdy listonosz nie zastanie pracownika w miejscu wskazanym jako adres odbiorcy zostawia awizo, upoważniające do odebrania przesyłki bezpośrednio na poczcie. Jednakże dwukrotne awizowanie przesyłki poleconej zawierającej oświadczenie pracodawcy o rozwiązaniu stosunku pracy stwarza domniemanie faktyczne możliwości zapoznania się przez pracownika z jego treścią, co oznacza przerzucenie na niego ciężaru dowodu braku możliwości zapoznania się z treścią oświadczenia pracodawcy (wyr. SN, I PK 37/05).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejna umowa o pracę na okres próbny

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA