REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można wręczyć pracownikowi wypowiedzenie drogą pocztową?

Monika Pązik
Czy można wręczyć pracownikowi wypowiedzenie drogą pocztową?
Czy można wręczyć pracownikowi wypowiedzenie drogą pocztową?

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku, gdy nie jest możliwe wręczenie wypowiedzenia pracownikom osobiście, gdyż np. są zwolnieni z obowiązku świadczenia pracy, pracodawca może doręczyć wypowiedzenie umowy drogą pocztową. Należy jednak pamiętać, że będzie ono skuteczne od dnia dostarczenia go do pracownika bądź dnia odmowy jego odbioru, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego.

Często zdarza się, że firmy znajdują się w trudnej sytuacji finansowej i wówczas nie są w stanie utrzymać całego zespołu pracowniczego. Zdarza się, że podejmują decyzję o zwolnieniu pracowników z obowiązku świadczenia pracy z zastosowaniem tzw. wynagrodzenia przestojowego, czyli za okres niewykonywania pracy. Kwestię wynagrodzeń pracownika za ten okres regulują przepisy kodeksu pracy. Natomiast pojawia się pytanie: co w przypadku, gdy pracodawca ogłasza upadłość i nie może dalej zatrudniać pracowników? Konieczne jest zatem wręczenie wypowiedzeń osobom, które zatrudnione są na podstawie umowy o pracę w związku z zaistnieniem przyczyn niedotyczących pracowników. W takiej sytuacji zastosowanie znajdzie art. 61 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym oświadczenie woli składane drugiej osobie powinno być złożone w taki sposób, aby można było zapoznać się z jego treścią. Czy ten przepis będzie miał również zastosowanie do wypowiedzeń doręczanych pracownikom drogą pocztową?

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Upadłość pracodawcy a ekwiwalent za zaległy urlop

Wypowiedzenie pocztą?

REKLAMA

Co do zasady wypowiedzenie umowy powinno być doręczane przez pracodawcę do rąk pracownika. Jednakże mogą zdarzyć się sytuacje losowe, które nie pozwalają na bezpośredni kontakt pracownika z pracodawcą. Może bowiem zdarzyć się tak, że pracownicy zostali zwolnieni z obowiązku świadczenia pracy i znajdują się w różnych częściach kraju, czy też poza nim. Wówczas, na podstawie art. 61 k.c. oświadczenie woli powinno zostać wysłane za pomocą pośrednika (w tym przypadku poczty) na adres zamieszkania bądź siedziby adresata, chyba że wskazał on inny adres do doręczeń. Co ważne, doręczenie będzie skuteczne pod wskazany adres nawet wtedy, gdy pracownik już pod nim nie przebywa i nie pozostawił informacji o zmianie adresu pobytu. Przyjmuje się, że jeżeli pracownik pozostaje w stałym kontakcie z pracodawcą i nie przedstawił mu nowego adresu, wówczas powinien liczyć się z ryzykiem niezapoznania się z treścią wypowiedzenia. Dodatkowo wypowiedzenie powinno zostać wysłane pocztą w taki sposób, aby pracownik mógł zapoznać się z jego treścią. W tej sytuacji nie jest jednak ważne, czy i kiedy pracownik zapoznał się z treścią wypowiedzenia. Chodzi jedynie o fakt czy zostały stworzone odpowiednie warunki do realnego zapoznania się z treścią oświadczenia woli.

W odniesieniu do oświadczeń woli składanych między nieobecnymi stronami stosunku umownego ciężko jest ocenić moment dostarczenia wypowiedzenia, od którego będzie liczony jego bieg. W związku z zasadami funkcjonowania urzędów pocztowych możliwe jest tzw. awizowanie. W momencie, gdy listonosz nie zastanie pracownika w miejscu wskazanym jako adres odbiorcy zostawia awizo, upoważniające do odebrania przesyłki bezpośrednio na poczcie. Jednakże dwukrotne awizowanie przesyłki poleconej zawierającej oświadczenie pracodawcy o rozwiązaniu stosunku pracy stwarza domniemanie faktyczne możliwości zapoznania się przez pracownika z jego treścią, co oznacza przerzucenie na niego ciężaru dowodu braku możliwości zapoznania się z treścią oświadczenia pracodawcy (wyr. SN, I PK 37/05).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejna umowa o pracę na okres próbny

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA