REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można wręczyć pracownikowi wypowiedzenie drogą pocztową?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Czy można wręczyć pracownikowi wypowiedzenie drogą pocztową?
Czy można wręczyć pracownikowi wypowiedzenie drogą pocztową?

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku, gdy nie jest możliwe wręczenie wypowiedzenia pracownikom osobiście, gdyż np. są zwolnieni z obowiązku świadczenia pracy, pracodawca może doręczyć wypowiedzenie umowy drogą pocztową. Należy jednak pamiętać, że będzie ono skuteczne od dnia dostarczenia go do pracownika bądź dnia odmowy jego odbioru, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego.

Często zdarza się, że firmy znajdują się w trudnej sytuacji finansowej i wówczas nie są w stanie utrzymać całego zespołu pracowniczego. Zdarza się, że podejmują decyzję o zwolnieniu pracowników z obowiązku świadczenia pracy z zastosowaniem tzw. wynagrodzenia przestojowego, czyli za okres niewykonywania pracy. Kwestię wynagrodzeń pracownika za ten okres regulują przepisy kodeksu pracy. Natomiast pojawia się pytanie: co w przypadku, gdy pracodawca ogłasza upadłość i nie może dalej zatrudniać pracowników? Konieczne jest zatem wręczenie wypowiedzeń osobom, które zatrudnione są na podstawie umowy o pracę w związku z zaistnieniem przyczyn niedotyczących pracowników. W takiej sytuacji zastosowanie znajdzie art. 61 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym oświadczenie woli składane drugiej osobie powinno być złożone w taki sposób, aby można było zapoznać się z jego treścią. Czy ten przepis będzie miał również zastosowanie do wypowiedzeń doręczanych pracownikom drogą pocztową?

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Upadłość pracodawcy a ekwiwalent za zaległy urlop

Wypowiedzenie pocztą?

Co do zasady wypowiedzenie umowy powinno być doręczane przez pracodawcę do rąk pracownika. Jednakże mogą zdarzyć się sytuacje losowe, które nie pozwalają na bezpośredni kontakt pracownika z pracodawcą. Może bowiem zdarzyć się tak, że pracownicy zostali zwolnieni z obowiązku świadczenia pracy i znajdują się w różnych częściach kraju, czy też poza nim. Wówczas, na podstawie art. 61 k.c. oświadczenie woli powinno zostać wysłane za pomocą pośrednika (w tym przypadku poczty) na adres zamieszkania bądź siedziby adresata, chyba że wskazał on inny adres do doręczeń. Co ważne, doręczenie będzie skuteczne pod wskazany adres nawet wtedy, gdy pracownik już pod nim nie przebywa i nie pozostawił informacji o zmianie adresu pobytu. Przyjmuje się, że jeżeli pracownik pozostaje w stałym kontakcie z pracodawcą i nie przedstawił mu nowego adresu, wówczas powinien liczyć się z ryzykiem niezapoznania się z treścią wypowiedzenia. Dodatkowo wypowiedzenie powinno zostać wysłane pocztą w taki sposób, aby pracownik mógł zapoznać się z jego treścią. W tej sytuacji nie jest jednak ważne, czy i kiedy pracownik zapoznał się z treścią wypowiedzenia. Chodzi jedynie o fakt czy zostały stworzone odpowiednie warunki do realnego zapoznania się z treścią oświadczenia woli.

REKLAMA

W odniesieniu do oświadczeń woli składanych między nieobecnymi stronami stosunku umownego ciężko jest ocenić moment dostarczenia wypowiedzenia, od którego będzie liczony jego bieg. W związku z zasadami funkcjonowania urzędów pocztowych możliwe jest tzw. awizowanie. W momencie, gdy listonosz nie zastanie pracownika w miejscu wskazanym jako adres odbiorcy zostawia awizo, upoważniające do odebrania przesyłki bezpośrednio na poczcie. Jednakże dwukrotne awizowanie przesyłki poleconej zawierającej oświadczenie pracodawcy o rozwiązaniu stosunku pracy stwarza domniemanie faktyczne możliwości zapoznania się przez pracownika z jego treścią, co oznacza przerzucenie na niego ciężaru dowodu braku możliwości zapoznania się z treścią oświadczenia pracodawcy (wyr. SN, I PK 37/05).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejna umowa o pracę na okres próbny

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA