REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zmienić sposób zwrotu nadpłaty podatku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szymborska-Sutton Agata
Czy można zmienić sposób zwrotu nadpłaty podatku?
Czy można zmienić sposób zwrotu nadpłaty podatku?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku nadpłaty naliczonego podatku, wynikającego z rocznego zeznania PIT można ubiegać się o jej zwrot z urzędu skarbowego. Fiskus prześle nadpłatę za darmo przelewem bądź przekazem pocztowym pomniejszony o koszty przesyłki. Można również odebrać nadpłatę osobiście. Czy można jeszcze zmienić sposób zwrotu nadpłaty podatku?

Osoby, które w wyniku rocznego rozliczenia podatku spodziewają się nadpłaty od fiskusa, powinny ją otrzymać najpóźniej za dwa i pół miesiąca – dokładnie do 30 lipca. Urzędy skarbowe muszą bowiem przekazać nadpłacony podatek w ciągu 3 miesięcy od dnia, w którym zostało złożone roczne zeznanie podatkowe. Należy jednak mieć na uwadze, że w przypadku zeznań rocznych przesyłanych pocztą urzędy skarbowe mogą naliczać 3-miesięczny termin zwrotu nadpłaty nie od dnia, w którym formularz PIT został nadany na poczcie, ale od momentu jego wpływu do urzędu skarbowego (zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie (sygn. akt I SA/Kr 1753/10, wyrok z dn. 19.01.2011 r.). Jeśli zatem nadaliśmy przesyłkę z rocznym zeznaniem podatkowym 30 kwietnia, ale dotarło ono do urzędu skarbowego na przykład 12 maja, nadpłata może do nas trafić do 12 sierpnia.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Konsekwencje spóźnienia w rozliczeniu PIT

Jeśli urząd skarbowy opóźni się z przekazaniem nadpłaty, a opóźnienie to nie wynika z winy podatnika, za zwłokę w wypłacie tych pieniędzy przysługują mu odsetki (w wysokości jak od zaległości podatkowych, czyli aktualnie 10% w skali roku).

REKLAMA

30 lipca nie będzie dla fiskusa ostateczną datą zwrotu nadpłaty także wtedy, gdy po 30 kwietnia złożyliśmy korektę rocznego zeznania lub jeśli urząd skarbowy znajdzie błędy w zeznaniu i każe je skorygować – trzymiesięczny termin zwrotu podatku będzie bowiem liczony od dnia złożenia stosownej korekty (czyli na przykład w przypadku złożenia korekty w połowie maja termin zwrotu nadpłaty minie w połowie sierpnia).

Gdy kwota nadpłaty nie przekracza 1 tys. zł, urząd skarbowy ma prawo sam skorygować zeznanie, ale przesyła podatnikowi kopię korekty. Jeśli ten w ciągu 14 dni nie zgłosi sprzeciwu, nadpłata jest zwracana w ciągu trzech miesięcy od dnia upływu terminu do wniesienia sprzeciwu.

Urząd skarbowy może zwrócić nadpłatę przelewem na konto lub przekazem pocztowym, można ją także odebrać osobiście. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwrot nadpłaty na konto

To najprostszy sposób na otrzymanie zwrotu podatku z urzędu skarbowego, do tego nie wiążący się z żadnymi kosztami. Jeśli podawaliśmy kiedyś fiskusowi numer konta na specjalnym formularzu (obecnie na formularzu ZAP-3 w przypadku osób fizycznych lub wniosku CEIDG-1 w przypadku prowadzących działalność gospodarczą), pieniądze wpłyną automatycznie właśnie na ten rachunek – chyba że w międzyczasie poinformowaliśmy fiskusa o rezygnacji z takiego rozwiązania (także na formularzu ZAP-3 lub wniosku CEIDG-1).

Formularz aktualizacyjny ZAP-3 przeznaczony jest dla osób spełniających łącznie poniższe kryteria:

- są objęte rejestrem PESEL

- nie prowadzą działalności gospodarczej

- nie są zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług

- nie są płatnikiem podatków

- nie są płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne

Wniosek CEIDG-1 przeznaczony jest dla osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą

W celu aktualizacji danych można go złożyć w formie papierowej i złożyć  w dowolnym urzędzie gminy lub wypełnić wniosek w wersji elektronicznej na stronie internetowej www.ceidg.gov.pl

Jeśli urząd skarbowy nie zna naszego numeru konta, a nie otrzymaliśmy jeszcze nadpłaty, można jeszcze poinformować fiskusa o numerze rachunku bankowego - także za pomocą ZAP-3 lub CEIDG-1. W takiej sytuacji powinniśmy się jednak wcześniej upewnić w urzędzie skarbowym, czy proces zwrotu nadpłaty nie jest już w toku.

Ulgi i odliczenia od dochodu

Zwrot nadpłaty przelewem pocztowym

Fiskus wyśle nadpłatę pocztą, jeśli nie zna naszego numeru konta. To nie tylko mniej wygodna forma zwrotu (awizo w skrzynce to konieczność osobistego stawienia się na poczcie), ale także wiążąca się z kosztami. Zwrot nadpłaty przekazem pocztowym wiąże się bowiem z opłatą 1% i 5,20 zł , o którą zostanie pomniejszony zwracany podatek. Jeśli zatem spodziewamy się sporego zwrotu, rzędu kilku tysięcy złotych (np. z tytułu ulgi na dzieci), musimy liczyć się z tym, że nadpłata będzie niższa aż o kilkadziesiąt złotych.

Osobisty odbiór nadpłaty

Nadpłatę można odebrać także w gotówce, wymaga to jednak osobistego stawiennictwa w urzędzie skarbowym, do tego w dniu wyznaczonym przez urząd skarbowy. Trzeba było także poinformować o tym fiskusa, na przykład w zeznaniu rocznym w części „Informacje uzupełniające”. Można to zrobić także później, za pomocą korekty zeznania, ale i w tym przypadku należy wcześniej skontaktować się z urzędem skarbowym i sprawdzić, czy nadpłata nie jest już realizowana.

Korektę PIT można złożyć drogą elektroniczną

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA