REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak PIT-11 nie zwalnia z obowiązku rozliczenia rocznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Brak PIT-11 nie zwalnia z obowiązku rozliczenia rocznego. / fot. Fotolia
Brak PIT-11 nie zwalnia z obowiązku rozliczenia rocznego. / fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca zobowiązany jest przekazać pracownikowi informację PIT-11 z tytułu świadczonej pracy. Jeżeli jednak nie prześle pracownikowi tego druku, należy mimo wszystko rozliczyć się z fiskusem. W tym przypadku przydadzą się rachunki, umowy czy wyciągi bankowe stanowiące tzw. paski wynagrodzeń.

Jeśli w ubiegłym roku byliśmy zatrudnieni na umowę o pracę lub wykonywaliśmy umowę o dzieło czy zlecenie, do rozliczenia z fiskusem potrzebujemy druków PIT-11 przygotowanych przez pracodawców (jednego w przypadku zatrudnienia tylko w jednej firmie lub kilku, jeśli wykonywaliśmy w ciągu roku prace dla różnych firm). Co jednak w sytuacji, gdy brakuje PIT-11?

REKLAMA

Termin na przesłanie podatnikom informacji PIT-11 za 2013 r. minął 28 lutego tego roku. Formularz mógł dotrzeć także do pracownika już w ubiegłym roku, jeśli obowiązek poboru przez płatnika zaliczek ustał w ciągu 2013 r., a podatnik złożył wniosek o wcześniejsze wystawienie PIT-11.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Rozliczenie z zagranicznych usług online

Brak PIT-11 należy wyjaśnić

Na początku warto dowiedzieć się od pracodawcy, czemu nie otrzymaliśmy PIT-11. Jeśli okaże się, że druk został wysłany, ale poczta zwróciła list ze względu na błędny adres, bądź też przesyłka zaginęła na poczcie, możemy poprosić pracodawcę o duplikat (także w sytuacji, gdy formularz otrzymaliśmy, ale zaginął gdzieś w domu). Jeżeli natomiast pracodawca nie wysłał PIT-11, mamy prawo upomnieć pracodawcę na piśmie, a także zawiadomić o opóźnieniu fiskusa (ten może nałożyć na spóźnialskiego pracodawcę karę grzywny za wykroczenie skarbowe).

Samodzielne zebranie informacji

REKLAMA

Na druku PIT-11 pracodawca podaje m.in. wysokość dochodu ze stosunku pracy, wartość potrąconych w ciągu roku składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz należne i pobrane zaliczki na podatek dochodowy. Gdy nie mamy PIT-11, powyższe dane musimy ustalić sami. Brak informacji PIT-11 nie zwalnia nas bowiem od złożenia rocznej deklaracji podatkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O ile może nie być problemu z ustaleniem wysokości własnego wynagrodzenia (np. na podstawie treści umowy o pracę), o tyle informacji o kwotach pobranych i odprowadzonych składek społecznych i zdrowotnych ZUS udzieli jedynie w swoim oddziale, i to na podstawie wcześniej złożonego przez nas wniosku. Jeśli jesteśmy zatrudnieni na umowę o pracę, mogą wystarczyć miesięczne druki ZUS RMUA czy tzw. paski wynagrodzeń, które zawierają takie informacje o wysokości wynagrodzenia brutto, wynagrodzenia do wypłaty, zastosowanych kosztach uzyskania przychodu, a także wysokości zaliczek na podatek dochodowy.

Nie warto wypełniać rocznego zeznania „na oko”. Niezłożenie rocznego PIT do 30 kwietnia, a także złożenie zeznania zawierającego błędne informacje, przez które wykazana w nim kwota podatku jest zaniżona, może zakończyć się karą za wykroczenie skarbowe. Wysokość ewentualnej kary zależeć będzie od kilku czynników, m.in. od dochodów podatnika, liczby osób na jego utrzymaniu oraz od znaczenia samego uchybienia, np. wartości uszczuplonego podatku.

Przy składaniu PIT na podstawie własnych wyliczeń warto załączyć informacje o braku PIT-11, wskazując, na jakiej podstawie zostały przyjęte wskazane w zeznaniu wartości.

Do końca kwietnia rozlicz się z fiskusem

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

REKLAMA

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

REKLAMA

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA