REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy w rozliczaniu PIT

błędy w PIT
błędy w PIT

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze jakiś czas temu, kiedy do sporządzenia PIT-u wszyscy używali kalkulatora i długopisu, w zeznaniach często pojawiały się błędy. Obecnie spora liczba osób przy dopełnianiu corocznego obowiązku korzysta z odpowiednich aplikacji. Nie znaczy to jednak, że pomyłki zupełnie zniknęły. Oto zestawienie 7 istotnych błędów w zeznaniach rocznych, których najlepiej uniknąć.
  1. Brak podpisu osoby składającej druk

Miejsce na podpis jest jedną z ostatnich rubryk w zeznaniu podatkowym, być może to właśnie dlatego część wypełniających PIT pomija ten krok. O podpisie powinny pamiętać przede wszystkim osoby, które składają PIT osobiście w urzędzie skarbowym. Przy przesyłaniu deklaracji przez Internet swoistym podpisem jest kwota przychodu z poprzedniego roku. Jednak w przypadku, gdy zostanie ona źle wpisana, system od razu o tym poinformuje.

REKLAMA

Należy wiedzieć, że jeśli dana osoba rozlicza się wspólnie z małżonkiem, to małżonek nie musi się podpisywać. Z kolei jeżeli w swoim zeznaniu rozlicza się niepełnoletnie dziecko, które uzyskuje dochody, to podpis składa rodzic.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

  1. Zła kolejność małżonków

Małżeństwa składające zeznanie razem mogą wybrać, które z nich zostanie w zeznaniu wskazane jako podatnik (w poz. 1), a które jako małżonek (w poz. 2 zeznania). Trzeba jednak pamiętać, aby w dalszych częściach formularza nie pomylić kolejności ustalonej na początku. Co za tym idzie, należy wpisywać dane dotyczące „podatnika” oraz „małżonka” zgodnie z ustalonym wzorem.

  1. Błędy przy przenoszeniu danych z informacji podatkowych

W przeważającej większości wypełnianie formularzy PIT polega na przepisywaniu danych z otrzymanych wcześniej informacji podatkowych – zwykle PIT-11. Zdarza się jednak, że robione jest to bardzo niestarannie, co sprawia, że w rozliczeniach pojawiają się błędy. I to te najgorszego typu, czyli odnoszące się do liczb. Konsekwencją braku staranności są nieprawidłowości odnoszące się zarówno do przenoszonych kwot, jak i obliczeń wykonywanych w oparciu o nie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Załączniki do PIT-37 za 2013 rok

  1. Brak koniecznego załącznika

Każda osoba, która wykazuje w zeznaniu kwoty przysługujących jej ulg, nie może zapomnieć o dołączeniu załączników. To o tyle istotne, że zgodnie z przepisami załącznik jest nieodłącznym elementem zeznania podatkowego i obydwa dokumenty należy złożyć razem. Do PIT-u nie trzeba jednak dołączać dokumentów potwierdzających wydatki (należy je przechowywać przez 5 lat).

  1. Używanie nieaktualnych druków PIT

W myśl przepisów zeznania powinny być składane na aktualnych formularzach, których wzór ogłasza Ministerstwo Finansów. Jednak jako że zmieniają się one prawie co roku (np. dochodzą dodatkowe pola) nietrudno się tu pomylić. Również w sytuacji, kiedy korzysta się z różnorakich aplikacji umożliwiających wypełnienie PIT. Każdorazowo należy zaopatrzyć się w najnowszą wersję oprogramowania, która pozwoli na złożenie prawidłowego wzoru formularza.

Czy ulga na dzieci obniży podatek?


  1. Wpisanie błędnego nazwiska

REKLAMA

Taka sytuacja może się zdarzyć przede wszystkim w odniesieniu do kobiet, które zmieniły stan cywilny. Dochodzi do niego w sytuacji, gdy kobieta po ślubie nie zgłosi urzędnikom nowego nazwiska, ale już zmienione wpisze do zeznania podatkowego.

Pewne nieścisłości niekiedy pojawiają się również w przypadku osób, które posiadają dwuczłonowe nazwisko, którego elementy zapisywane są z łącznikiem. Otóż jeśli w takiej sytuacji w nazwisku występuje łącznik powinien on się również znaleźć na druku PIT. Jego brak oznacza błędnie wypełnioną deklarację.

  1. Brak pisma uzasadniającego przyczyny złożenia korekty zeznania

W sytuacji kiedy błędu nie udało się uniknąć należy złożyć korektę – urząd zawsze informuje o takiej konieczności. Jeśli już do tego dojdzie nie wolno zapomnieć o dwóch kwestiach. Pierwszą jest zaznaczenie na samym początku deklaracji, że nie jest to złożenie zeznania, ale właśnie korekta.

Drugą kwestią jest dołączenie do wypełnionego PIT-u formularza ORD-ZU, w którym podaje się przyczyny korekty. Podatnik ma 5 lat na złożenie korekty, licząc od końca roku złożenia nieprawidłowego zeznania. Należy jednak pamiętać, aby korektę złożyć na druku, który obowiązywał w roku złożenia poprawianego PIT-u.

Rozliczenie z zagranicznych usług online

Sebastian Bobrowski – dyrektor finansowy inFakt.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA