REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy w rozliczaniu PIT

Subskrybuj nas na Youtube
błędy w PIT
błędy w PIT

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze jakiś czas temu, kiedy do sporządzenia PIT-u wszyscy używali kalkulatora i długopisu, w zeznaniach często pojawiały się błędy. Obecnie spora liczba osób przy dopełnianiu corocznego obowiązku korzysta z odpowiednich aplikacji. Nie znaczy to jednak, że pomyłki zupełnie zniknęły. Oto zestawienie 7 istotnych błędów w zeznaniach rocznych, których najlepiej uniknąć.
  1. Brak podpisu osoby składającej druk

Miejsce na podpis jest jedną z ostatnich rubryk w zeznaniu podatkowym, być może to właśnie dlatego część wypełniających PIT pomija ten krok. O podpisie powinny pamiętać przede wszystkim osoby, które składają PIT osobiście w urzędzie skarbowym. Przy przesyłaniu deklaracji przez Internet swoistym podpisem jest kwota przychodu z poprzedniego roku. Jednak w przypadku, gdy zostanie ona źle wpisana, system od razu o tym poinformuje.

REKLAMA

REKLAMA

Należy wiedzieć, że jeśli dana osoba rozlicza się wspólnie z małżonkiem, to małżonek nie musi się podpisywać. Z kolei jeżeli w swoim zeznaniu rozlicza się niepełnoletnie dziecko, które uzyskuje dochody, to podpis składa rodzic.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

  1. Zła kolejność małżonków

Małżeństwa składające zeznanie razem mogą wybrać, które z nich zostanie w zeznaniu wskazane jako podatnik (w poz. 1), a które jako małżonek (w poz. 2 zeznania). Trzeba jednak pamiętać, aby w dalszych częściach formularza nie pomylić kolejności ustalonej na początku. Co za tym idzie, należy wpisywać dane dotyczące „podatnika” oraz „małżonka” zgodnie z ustalonym wzorem.

REKLAMA

  1. Błędy przy przenoszeniu danych z informacji podatkowych

W przeważającej większości wypełnianie formularzy PIT polega na przepisywaniu danych z otrzymanych wcześniej informacji podatkowych – zwykle PIT-11. Zdarza się jednak, że robione jest to bardzo niestarannie, co sprawia, że w rozliczeniach pojawiają się błędy. I to te najgorszego typu, czyli odnoszące się do liczb. Konsekwencją braku staranności są nieprawidłowości odnoszące się zarówno do przenoszonych kwot, jak i obliczeń wykonywanych w oparciu o nie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Załączniki do PIT-37 za 2013 rok

  1. Brak koniecznego załącznika

Każda osoba, która wykazuje w zeznaniu kwoty przysługujących jej ulg, nie może zapomnieć o dołączeniu załączników. To o tyle istotne, że zgodnie z przepisami załącznik jest nieodłącznym elementem zeznania podatkowego i obydwa dokumenty należy złożyć razem. Do PIT-u nie trzeba jednak dołączać dokumentów potwierdzających wydatki (należy je przechowywać przez 5 lat).

  1. Używanie nieaktualnych druków PIT

W myśl przepisów zeznania powinny być składane na aktualnych formularzach, których wzór ogłasza Ministerstwo Finansów. Jednak jako że zmieniają się one prawie co roku (np. dochodzą dodatkowe pola) nietrudno się tu pomylić. Również w sytuacji, kiedy korzysta się z różnorakich aplikacji umożliwiających wypełnienie PIT. Każdorazowo należy zaopatrzyć się w najnowszą wersję oprogramowania, która pozwoli na złożenie prawidłowego wzoru formularza.

Czy ulga na dzieci obniży podatek?


  1. Wpisanie błędnego nazwiska

Taka sytuacja może się zdarzyć przede wszystkim w odniesieniu do kobiet, które zmieniły stan cywilny. Dochodzi do niego w sytuacji, gdy kobieta po ślubie nie zgłosi urzędnikom nowego nazwiska, ale już zmienione wpisze do zeznania podatkowego.

Pewne nieścisłości niekiedy pojawiają się również w przypadku osób, które posiadają dwuczłonowe nazwisko, którego elementy zapisywane są z łącznikiem. Otóż jeśli w takiej sytuacji w nazwisku występuje łącznik powinien on się również znaleźć na druku PIT. Jego brak oznacza błędnie wypełnioną deklarację.

  1. Brak pisma uzasadniającego przyczyny złożenia korekty zeznania

W sytuacji kiedy błędu nie udało się uniknąć należy złożyć korektę – urząd zawsze informuje o takiej konieczności. Jeśli już do tego dojdzie nie wolno zapomnieć o dwóch kwestiach. Pierwszą jest zaznaczenie na samym początku deklaracji, że nie jest to złożenie zeznania, ale właśnie korekta.

Drugą kwestią jest dołączenie do wypełnionego PIT-u formularza ORD-ZU, w którym podaje się przyczyny korekty. Podatnik ma 5 lat na złożenie korekty, licząc od końca roku złożenia nieprawidłowego zeznania. Należy jednak pamiętać, aby korektę złożyć na druku, który obowiązywał w roku złożenia poprawianego PIT-u.

Rozliczenie z zagranicznych usług online

Sebastian Bobrowski – dyrektor finansowy inFakt.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA