REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować VAT transakcje barterowe

Jak opodatkować VAT transakcje barterowe /fot. shutterstock
Jak opodatkować VAT transakcje barterowe /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, gdy przedsiębiorcy, dążąc do uproszczenia rozliczeń finansowych i wyeliminowania płatności pieniężnych, zawierają umowy, na mocy których przekazują sobie wzajemnie towary bądź usługi. Dokonanie płatności za towar lub usługę nie w formie pieniężnej, lecz za pomocą innego towaru lub usługi, nosi nazwę transakcji barterowej. Konsekwencją zawarcia umowy barterowej dla rozliczeń VAT jest wystąpienie dwóch odrębnych transakcji. Każda ze stron umowy będzie występowała jednocześnie jako sprzedawca oraz nabywca.

Umowa barterowa nie została unormowana przepisami ustawy o podatku od towarów i usług ani też w innych ustawach podatkowych. Nie jest również definiowana w przepisach Kodeksu cywilnego. Umowa barterowa należy do umów nienazwanych i jest bardzo zbliżona do umowy zamiany, określonej w art. 603 Kodeksu cywilnego. W praktyce unormowania dotyczące umowy zamiany znajdują odpowiednie zastosowanie do umów barterowych. Z tą jednak różnicą, że umowa zamiany obejmuje wyłącznie wymianę towaru za towar, podczas gdy umowa barterowa może obejmować również usługi.

REKLAMA

1. Jakie transakcje rozliczamy w przypadku barteru

REKLAMA

Umowa barterowa polega na przeniesieniu własności towaru lub na świadczeniu usług w zamian za określony ekwiwalent niemający charakteru pieniężnego, lecz określony jako świadczenie w naturze. Ekwiwalentem tym może być zarówno inny towar, jak i usługa. Z transakcją barterową będziemy mieli zatem do czynienia w przypadku wymiany towaru za towar, usługi za usługę, a także towaru za usługę lub usługi za towar.

Każda ze stron umowy w zamian za otrzymany towar lub usługę zobowiązuje się do wykonania świadczenia ekwiwalentnego w postaci przeniesienia własności innej rzeczy lub wykonania innej usługi. Pomimo braku pieniężnej zapłaty za towar bądź usługę strony umowy otrzymuje zapłatę w naturze, w postaci innego towaru lub usługi. Transakcje barterowe będą zatem uznawane za podlegające opodatkowaniu VAT odpłatne dostawy towarów lub odpłatne świadczenia usług. W konsekwencji należy je traktować identycznie jak czynności, w przypadku których wynagrodzenie wypłacane jest w formie pieniężnej. Należy podkreślić, że transakcje barterowe nie mają charakteru czynności nieodpłatnych, o których mowa w przepisach art. 7 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nie wiążą się one wprawdzie z dokonaniem płatności w formie pieniężnej, jednak każda ze stron otrzymuje wynagrodzenie w formie innego towaru bądź usługi. Taki rodzaj wynagrodzenia spełnia natomiast definicję zawartą w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, określającego sposób obliczania podstawy opodatkowania.

Definicja

Podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Otrzymanie zapłaty za towar lub usługę w formie innego towaru bądź usługi będzie zatem traktowane tak samo jak otrzymanie zapłaty w formie pieniężnej.

Ekwiwalentność umowy barterowej oznacza, że każda ze stron umowy w zamian za przeniesienie własności towaru lub wykonanie usługi otrzymuje świadczenie rzeczowe o takiej samej wartości. Obie strony umowy będą zatem wykazywały odrębne transakcje sprzedaży o takiej samej wartości. Będą występowały jednocześnie w charakterze sprzedawcy i nabywcy.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak opodatkować VAT transakcje barterowe

W artykule przedstawiono również jak ustalić podstawę opodatkowania transakcji barterowych oraz jak ustalić moment powstania obowiązku podatkowego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA