REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

VAT od dostaw złomu - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
VAT od dostaw złomu - porada
VAT od dostaw złomu - porada

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2011 r., w każdym przypadku, gdy dostarczany jest złom (również przez podmioty polskie), obowiązanym do rozliczenia VAT z tego tytułu jest nabywca (podatnik). Ekspert KPMG specjalnie dla czytelników Wieszjak.pl wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania dostaw złomu.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach, do artykułu 17 dodany został m.in. ustęp 7. Zgodnie ze zmienionym przepisem (obowiązującym od 1 kwietnia 2011), podatnikami, obowiązanymi do rozliczenia VAT, są również podmioty nabywające złom, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 (zwolnienie dla drobnych przedsiębiorców), a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 (zwolnienie dla towarów używanych). W takim przypadku, w świetle zmienionego art. 17 ust. 2 ustawy o VAT, dokonujący dostawy złomu nie rozlicza podatku należnego. Przepis ten stosuje się, jeśli nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy.

W praktyce, od 1 kwietnia 2011 r., w każdym przypadku, gdy dostarczany jest złom (również przez podmioty polskie), obowiązanym do rozliczenia VAT z tego tytułu jest nabywca (podatnik). Rozliczenia VAT dokonuje się poprzez tzw. „odwrotne obciążenie”, czyli zadeklarowanie przez nabywcę podatku należnego i naliczonego (zgodnie z przysługującym prawem do odliczenia VAT) w tym samym okresie rozliczeniowym. Transakcja ta jest więc, co do zasady, neutralna dla nabywcy.

REKLAMA

Z uwagi na zlikwidowanie szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku dostaw złomu, zastosowanie znajdują zasady ogólne. Oznacza to, że obowiązek podatkowy powstaje w momencie wystawienia faktury przez dostawcę, nie później niż 7 dnia od daty wydania towaru. Dostawca wystawiając fakturę (bez VAT) jest obowiązany spełnić wymogi przewidziane w §5 ust. 15 rozporządzenia fakturowego z 28 marca 2011 r. tj. zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, na fakturze powinna znaleźć się adnotacja, iż podatek rozlicza nabywca lub wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca lub oznaczenie „odwrotne obciążenie”.

Z uzasadnienia do zmiany wynika, iż wprowadzenie rozliczenia VAT z tytułu dostaw złomu przez nabywcę spowodowane było nadużyciami w obrocie tymi towarami. Należy zaznaczyć, iż przerzucenie obowiązku rozliczenia VAT na nabywcę w przypadku dostaw złomu zgodnie jest z regulacjami unijnymi, a w szczególności art. 199.1.lit. d Dyrektywy 2006/112/WE. W myśl tego przepisu, Państwa członkowskie mogą postanowić, że osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik –odbiorca, w przypadku dostawy zużytych materiałów, zużytych materiałów nienadających się do ponownego użycia w tym samym stanie, złomu, odpadów przemysłowych i nieprzemysłowych, odpadów przetwarzalnych, częściowo przetworzonych odpadów oraz dostawy pewnych towarów i świadczenia usług, wymienionych w załączniku VI do Dyrektywy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy dostawca powinien zamieścić na fakturze kwotę podatku (obrót złomem)?

Z uwagi jednakże na fakt, iż wprowadzając powyższe zmiany, ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „złomu”, powstało wiele wątpliwości interpretacyjnych. Część wątpliwości Minister Finansów postanowił rozwiać poprzez wydanie interpretacji ogólnej w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej (pismo z dnia 2 maja 2011 r. nr PT3/033/2/188/LWA/11/569). W piśmie tym Minister Finansów wyjaśnił, iż przez złom należy rozumieć złom metali, w tym złom stalowy (wsadowy i niewsadowy), żeliwny i metali nieżelaznych, jak również złom metali szlachetnych. Minister podkreślił również, iż do złomu należy zaliczyć także zużyte akumulatory ołowiowe lub ich części (norma europejska nr PN-EN 14057:2003).

Aktualnie w Komisji Finansów Publicznych trwają prace nad zmianą do ustawy o VAT dotyczącą m.in. dostaw złomu. Zmiana ta ma na celu doprecyzowanie (a przede wszystkim rozszerzenie) katalogu odpadów, co do których znajdzie zastosowanie odwrotne obciążenie. Zgodnie z projektem, do ustawy o VAT zostanie dodany załącznik nr 11, w którym przedstawiony będzie katalog odpadów przetwarzalnych, z odwołaniem się do symboli statystycznych PKWiU, w odniesieniu do których zastosowanie znajdzie odwrotne obciążenie.

Szczegółowe doprecyzowanie towarów, od dostaw których VAT rozlicza nabywca należy ocenić jako zmianę pozytywną z punktu widzenia podatników, gdyż ograniczy to rozbieżności interpretacyjne i zapewni jednolite traktowanie.

Zaznaczyć należy, iż naliczenie VAT przez dostawcę na fakturze dokumentującej dostawę złomu powoduje, iż VAT ten nie jest odliczalny dla nabywcy.

Polecamy: Nowe zasady rozliczania obrotu złomem - porada

KPMG Sp. z o.o.
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i członek sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA