REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

VAT od dostaw złomu - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
VAT od dostaw złomu - porada
VAT od dostaw złomu - porada

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2011 r., w każdym przypadku, gdy dostarczany jest złom (również przez podmioty polskie), obowiązanym do rozliczenia VAT z tego tytułu jest nabywca (podatnik). Ekspert KPMG specjalnie dla czytelników Wieszjak.pl wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania dostaw złomu.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach, do artykułu 17 dodany został m.in. ustęp 7. Zgodnie ze zmienionym przepisem (obowiązującym od 1 kwietnia 2011), podatnikami, obowiązanymi do rozliczenia VAT, są również podmioty nabywające złom, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 (zwolnienie dla drobnych przedsiębiorców), a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 (zwolnienie dla towarów używanych). W takim przypadku, w świetle zmienionego art. 17 ust. 2 ustawy o VAT, dokonujący dostawy złomu nie rozlicza podatku należnego. Przepis ten stosuje się, jeśli nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy.

W praktyce, od 1 kwietnia 2011 r., w każdym przypadku, gdy dostarczany jest złom (również przez podmioty polskie), obowiązanym do rozliczenia VAT z tego tytułu jest nabywca (podatnik). Rozliczenia VAT dokonuje się poprzez tzw. „odwrotne obciążenie”, czyli zadeklarowanie przez nabywcę podatku należnego i naliczonego (zgodnie z przysługującym prawem do odliczenia VAT) w tym samym okresie rozliczeniowym. Transakcja ta jest więc, co do zasady, neutralna dla nabywcy.

Z uwagi na zlikwidowanie szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku dostaw złomu, zastosowanie znajdują zasady ogólne. Oznacza to, że obowiązek podatkowy powstaje w momencie wystawienia faktury przez dostawcę, nie później niż 7 dnia od daty wydania towaru. Dostawca wystawiając fakturę (bez VAT) jest obowiązany spełnić wymogi przewidziane w §5 ust. 15 rozporządzenia fakturowego z 28 marca 2011 r. tj. zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, na fakturze powinna znaleźć się adnotacja, iż podatek rozlicza nabywca lub wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca lub oznaczenie „odwrotne obciążenie”.

REKLAMA

Z uzasadnienia do zmiany wynika, iż wprowadzenie rozliczenia VAT z tytułu dostaw złomu przez nabywcę spowodowane było nadużyciami w obrocie tymi towarami. Należy zaznaczyć, iż przerzucenie obowiązku rozliczenia VAT na nabywcę w przypadku dostaw złomu zgodnie jest z regulacjami unijnymi, a w szczególności art. 199.1.lit. d Dyrektywy 2006/112/WE. W myśl tego przepisu, Państwa członkowskie mogą postanowić, że osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik –odbiorca, w przypadku dostawy zużytych materiałów, zużytych materiałów nienadających się do ponownego użycia w tym samym stanie, złomu, odpadów przemysłowych i nieprzemysłowych, odpadów przetwarzalnych, częściowo przetworzonych odpadów oraz dostawy pewnych towarów i świadczenia usług, wymienionych w załączniku VI do Dyrektywy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy dostawca powinien zamieścić na fakturze kwotę podatku (obrót złomem)?

Z uwagi jednakże na fakt, iż wprowadzając powyższe zmiany, ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „złomu”, powstało wiele wątpliwości interpretacyjnych. Część wątpliwości Minister Finansów postanowił rozwiać poprzez wydanie interpretacji ogólnej w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej (pismo z dnia 2 maja 2011 r. nr PT3/033/2/188/LWA/11/569). W piśmie tym Minister Finansów wyjaśnił, iż przez złom należy rozumieć złom metali, w tym złom stalowy (wsadowy i niewsadowy), żeliwny i metali nieżelaznych, jak również złom metali szlachetnych. Minister podkreślił również, iż do złomu należy zaliczyć także zużyte akumulatory ołowiowe lub ich części (norma europejska nr PN-EN 14057:2003).

Aktualnie w Komisji Finansów Publicznych trwają prace nad zmianą do ustawy o VAT dotyczącą m.in. dostaw złomu. Zmiana ta ma na celu doprecyzowanie (a przede wszystkim rozszerzenie) katalogu odpadów, co do których znajdzie zastosowanie odwrotne obciążenie. Zgodnie z projektem, do ustawy o VAT zostanie dodany załącznik nr 11, w którym przedstawiony będzie katalog odpadów przetwarzalnych, z odwołaniem się do symboli statystycznych PKWiU, w odniesieniu do których zastosowanie znajdzie odwrotne obciążenie.

Szczegółowe doprecyzowanie towarów, od dostaw których VAT rozlicza nabywca należy ocenić jako zmianę pozytywną z punktu widzenia podatników, gdyż ograniczy to rozbieżności interpretacyjne i zapewni jednolite traktowanie.

Zaznaczyć należy, iż naliczenie VAT przez dostawcę na fakturze dokumentującej dostawę złomu powoduje, iż VAT ten nie jest odliczalny dla nabywcy.

Polecamy: Nowe zasady rozliczania obrotu złomem - porada

KPMG Sp. z o.o.
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i członek sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA