REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

VAT od dostaw złomu - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
VAT od dostaw złomu - porada
VAT od dostaw złomu - porada

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2011 r., w każdym przypadku, gdy dostarczany jest złom (również przez podmioty polskie), obowiązanym do rozliczenia VAT z tego tytułu jest nabywca (podatnik). Ekspert KPMG specjalnie dla czytelników Wieszjak.pl wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania dostaw złomu.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach, do artykułu 17 dodany został m.in. ustęp 7. Zgodnie ze zmienionym przepisem (obowiązującym od 1 kwietnia 2011), podatnikami, obowiązanymi do rozliczenia VAT, są również podmioty nabywające złom, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 (zwolnienie dla drobnych przedsiębiorców), a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 (zwolnienie dla towarów używanych). W takim przypadku, w świetle zmienionego art. 17 ust. 2 ustawy o VAT, dokonujący dostawy złomu nie rozlicza podatku należnego. Przepis ten stosuje się, jeśli nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy.

W praktyce, od 1 kwietnia 2011 r., w każdym przypadku, gdy dostarczany jest złom (również przez podmioty polskie), obowiązanym do rozliczenia VAT z tego tytułu jest nabywca (podatnik). Rozliczenia VAT dokonuje się poprzez tzw. „odwrotne obciążenie”, czyli zadeklarowanie przez nabywcę podatku należnego i naliczonego (zgodnie z przysługującym prawem do odliczenia VAT) w tym samym okresie rozliczeniowym. Transakcja ta jest więc, co do zasady, neutralna dla nabywcy.

REKLAMA

Z uwagi na zlikwidowanie szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku dostaw złomu, zastosowanie znajdują zasady ogólne. Oznacza to, że obowiązek podatkowy powstaje w momencie wystawienia faktury przez dostawcę, nie później niż 7 dnia od daty wydania towaru. Dostawca wystawiając fakturę (bez VAT) jest obowiązany spełnić wymogi przewidziane w §5 ust. 15 rozporządzenia fakturowego z 28 marca 2011 r. tj. zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, na fakturze powinna znaleźć się adnotacja, iż podatek rozlicza nabywca lub wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca lub oznaczenie „odwrotne obciążenie”.

Z uzasadnienia do zmiany wynika, iż wprowadzenie rozliczenia VAT z tytułu dostaw złomu przez nabywcę spowodowane było nadużyciami w obrocie tymi towarami. Należy zaznaczyć, iż przerzucenie obowiązku rozliczenia VAT na nabywcę w przypadku dostaw złomu zgodnie jest z regulacjami unijnymi, a w szczególności art. 199.1.lit. d Dyrektywy 2006/112/WE. W myśl tego przepisu, Państwa członkowskie mogą postanowić, że osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik –odbiorca, w przypadku dostawy zużytych materiałów, zużytych materiałów nienadających się do ponownego użycia w tym samym stanie, złomu, odpadów przemysłowych i nieprzemysłowych, odpadów przetwarzalnych, częściowo przetworzonych odpadów oraz dostawy pewnych towarów i świadczenia usług, wymienionych w załączniku VI do Dyrektywy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy dostawca powinien zamieścić na fakturze kwotę podatku (obrót złomem)?

Z uwagi jednakże na fakt, iż wprowadzając powyższe zmiany, ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „złomu”, powstało wiele wątpliwości interpretacyjnych. Część wątpliwości Minister Finansów postanowił rozwiać poprzez wydanie interpretacji ogólnej w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej (pismo z dnia 2 maja 2011 r. nr PT3/033/2/188/LWA/11/569). W piśmie tym Minister Finansów wyjaśnił, iż przez złom należy rozumieć złom metali, w tym złom stalowy (wsadowy i niewsadowy), żeliwny i metali nieżelaznych, jak również złom metali szlachetnych. Minister podkreślił również, iż do złomu należy zaliczyć także zużyte akumulatory ołowiowe lub ich części (norma europejska nr PN-EN 14057:2003).

Aktualnie w Komisji Finansów Publicznych trwają prace nad zmianą do ustawy o VAT dotyczącą m.in. dostaw złomu. Zmiana ta ma na celu doprecyzowanie (a przede wszystkim rozszerzenie) katalogu odpadów, co do których znajdzie zastosowanie odwrotne obciążenie. Zgodnie z projektem, do ustawy o VAT zostanie dodany załącznik nr 11, w którym przedstawiony będzie katalog odpadów przetwarzalnych, z odwołaniem się do symboli statystycznych PKWiU, w odniesieniu do których zastosowanie znajdzie odwrotne obciążenie.

Szczegółowe doprecyzowanie towarów, od dostaw których VAT rozlicza nabywca należy ocenić jako zmianę pozytywną z punktu widzenia podatników, gdyż ograniczy to rozbieżności interpretacyjne i zapewni jednolite traktowanie.

Zaznaczyć należy, iż naliczenie VAT przez dostawcę na fakturze dokumentującej dostawę złomu powoduje, iż VAT ten nie jest odliczalny dla nabywcy.

Polecamy: Nowe zasady rozliczania obrotu złomem - porada

KPMG Sp. z o.o.
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i członek sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA