REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wydatki na zagospodarowanie terenu wokół firmy można zaliczyć do kosztów?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy wydatki na zagospodarowanie terenu wokół firmy można zaliczyć do kosztów? i
Czy wydatki na zagospodarowanie terenu wokół firmy można zaliczyć do kosztów? i

REKLAMA

REKLAMA

Zagospodarowanie terenu wokół firmy jest jednym ze sposobów na przyciągnięcie klientów. Przedsiębiorcy dokonują więc inwestycji związanych, zarówno z planowaniem zagospodarowania zieleni, jak również zakupem niezbędnej roślinności.

REKLAMA

REKLAMA

Koszt uzyskania przychodu

Kwestia możliwości zaliczenia wyżej wymienionych wydatków w koszty podatkowe jest sprawą sporną. Wynika to z faktu, iż za koszt uzyskania przychodu zwykło się uznawać wydatki pozostające w bezpośrednim związku przyczynowo skutkowym z prowadzoną działalnością gospodarczą. Ponadto koszty te muszą zostać poniesione w celu osiągnięcia lub zabezpieczenia możliwości osiągnięcia przychodów w przyszłości. Podatnik powinien również pamiętać, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiują katalog kosztów, które pod żadnym względem nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Możliwość zaliczenia wydatków poniesionych na zakup nasion trawy oraz sadzonek krzewów ozdobnych

Możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków poniesionych przez podatnika na zagospodarowanie wokół firmy (trawa, krzewy, kwiaty) jest sprawą sporną. Indywidualne interpretacje podatkowe wydawane przez organy podatkowe są rozbieżne.

Generalnie rzecz ujmując, wszystko zależy od okoliczności. Wyżej wymienione koszty można zaliczyć do kosztów podatkowych w sytuacji, kiedy podatnik jest w stanie wykazać związek przyczynowo skutkowy poniesionych wydatków z prowadzoną działalnością w celu osiągnięcia zysku w przyszłości. Dodatkowo trzeba pamiętać, że kosztem powyższe wydatki mogą być o ile nie będą zaliczone do tzw. reprezentacji.

REKLAMA

Polecamy: Zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej a VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trawa i kwiaty wokół hotelu kosztem

Przykładowo, jeżeli podatnik prowadzi działalność rekreacyjno sportową w postaci kompleksu wypoczynkowego, którego jedną z najważniejszych cech jest przyjazne środowisko naturalne, koszty poniesione na zagospodarowanie przestrzenne zieleni można zaliczyć do kosztów podatkowych. Wynika to z faktu, że klienci korzystający z usług oferowanych przez tego typu kompleksy zwracają szczególną uwagę na najbliższe sąsiedztwo danego przedsiębiorstwa. Dlatego też związek przyczynowo skutkowy kosztów poniesionych na zakup roślinności z przyszłymi przychodami jest oczywisty.

Trawa i kwiaty wokół firmy nie mogą stanowić reprezentacji

Wydatki na zagospodarowanie terenu wokół firmy mogą stanowić koszt podatkowy jeśli wystrój nie będzie odbiegał od przyjętych standardów w okolicy i w danej branży.

Takie stanowisko reprezentują organy podatkowe w wydawanych interpretacjach. Jeśli jednak zielony wystrój wokół firmy nosi znamiona wystawności (np. egzotyczne drzewka), organ podatkowy może potraktować wydatki poniesione na ten cel jako reprezentację, a ta jako taka jest wyłączona z kosztów uzyskania przychodu.

Możliwość zaliczenia wydatków w koszty uzyskania przychodów jest kwestią indywidualną

Nie każda inwestycja w zieleń otaczającą siedzibę firmy wywiera znaczący wpływ na poprawę wyników działalności gospodarczej, Dlatego też nie można generalizować. Możliwość zaliczenia wydatków na zakup nasion trawy jak również sadzonek krzewów ozdobnych jest kwestią indywidualną i powinna być rozpatrywana za każdym razem z uwzględnieniem definicji kosztów uzyskania przychodów wyznaczoną przez ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Polecamy: Sankcje za nieujawnienie dochodów – porada

Autor: Adam Bujalski, księgowy Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA