REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wystawienie faktury korygującej a prawo do obniżenia VAT

Katarzyna Okorska
Licencjonowana księgowa
Na równi z posiadaniem potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez odbiorcę towaru lub usługi można uznać potwierdzenie nadania faktury korygującej listem poleconym.
Na równi z posiadaniem potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez odbiorcę towaru lub usługi można uznać potwierdzenie nadania faktury korygującej listem poleconym.

REKLAMA

REKLAMA

W trakcie dokonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zdarza się, że zachodzi potrzeba wystawienia faktury korygującej, zmniejszającej wielkość sprzedaży. Prowadzący działalność gospodarczą przedsiębiorcy znają sytuacje, kiedy trzeba obniżyć cenę towaru, przyjąć zwrot towaru, zmniejszyć zakres wykonanej usługi.

Aby jednak skorzystać z prawa do obniżenia należnego podatku VAT, należy bezwzględnie spełnić dwa warunki (zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o podatku VAT):

REKLAMA

  • wystawca faktury korygującej posiada potwierdzenie, że nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę korygującą,
  • wystawca faktury korygującej otrzymał od nabywcy towaru lub usługi potwierdzenie odbioru korekty przed upływem terminu złożenia deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nabywca otrzymał korektę.

REKLAMA

Jeżeli wystawca faktury korygującej uzyska potwierdzenie otrzymania korekty przez nabywcę po terminie złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy, to ma prawo do uwzględnienia korekty i zmniejszenia podatku należnego w tym okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał potwierdzenie.

W zależności od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, dla wielu przedsiębiorców ten zapis ustawy stanowił warunek niemalże niemożliwy do wykonania. Powszechne były też głosy o niezgodności tego przepisu z obowiązującym prawem unijnym. Jednak organy podatkowe uznały ten wymóg ustawy o VAT za zgodny z przepisami prawa UE – orzeczenie w tej sprawie wydał WSA w Warszawie (Wyrok WSA w Warszawie sygn. akt III S.A. /Wa 2111/09). 

Polecamy serwis: Samochód

Spór z fiskusem toczyła spółka, z której specyfiki działalności wynikała konieczność wystawiania znacznych ilości faktur korygujących z tyt. m.in. zwrotów od kontrahentów, uszkodzenie wyrobu w trakcie transportu, udzielonych rabatów itp. Zgodnie z przepisami o podatku VAT, spółka wystawiała faktury korygujące, które były niezwłocznie wysyłane do kontrahentów. Pomimo otrzymywania potwierdzeń odbioru faktur korygujących z opóźnieniem lub nawet brakiem takich potwierdzeń, spółka korzystała z prawa do obniżania należnego podatku VAT w okresie rozliczeniowym, w którym dokonała korekt sprzedaży. Taka praktyka została zakwestionowana przez organy skarbowe, a WSA utrzymał w mocy ich stanowisko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jakie są motywy działalności gospodarczej?

Tym samym jednak, ww. orzeczeniem WSA uznaje, że na równi z posiadaniem potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez odbiorcę towaru lub usługi można uznać potwierdzenie nadania faktury korygującej listem poleconym.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA