REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wystawienie faktury korygującej a prawo do obniżenia VAT

Katarzyna Okorska
Licencjonowana księgowa
Na równi z posiadaniem potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez odbiorcę towaru lub usługi można uznać potwierdzenie nadania faktury korygującej listem poleconym.
Na równi z posiadaniem potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez odbiorcę towaru lub usługi można uznać potwierdzenie nadania faktury korygującej listem poleconym.

REKLAMA

REKLAMA

W trakcie dokonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zdarza się, że zachodzi potrzeba wystawienia faktury korygującej, zmniejszającej wielkość sprzedaży. Prowadzący działalność gospodarczą przedsiębiorcy znają sytuacje, kiedy trzeba obniżyć cenę towaru, przyjąć zwrot towaru, zmniejszyć zakres wykonanej usługi.

Aby jednak skorzystać z prawa do obniżenia należnego podatku VAT, należy bezwzględnie spełnić dwa warunki (zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o podatku VAT):

REKLAMA

  • wystawca faktury korygującej posiada potwierdzenie, że nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę korygującą,
  • wystawca faktury korygującej otrzymał od nabywcy towaru lub usługi potwierdzenie odbioru korekty przed upływem terminu złożenia deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nabywca otrzymał korektę.

REKLAMA

Jeżeli wystawca faktury korygującej uzyska potwierdzenie otrzymania korekty przez nabywcę po terminie złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy, to ma prawo do uwzględnienia korekty i zmniejszenia podatku należnego w tym okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał potwierdzenie.

W zależności od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, dla wielu przedsiębiorców ten zapis ustawy stanowił warunek niemalże niemożliwy do wykonania. Powszechne były też głosy o niezgodności tego przepisu z obowiązującym prawem unijnym. Jednak organy podatkowe uznały ten wymóg ustawy o VAT za zgodny z przepisami prawa UE – orzeczenie w tej sprawie wydał WSA w Warszawie (Wyrok WSA w Warszawie sygn. akt III S.A. /Wa 2111/09). 

Polecamy serwis: Samochód

Spór z fiskusem toczyła spółka, z której specyfiki działalności wynikała konieczność wystawiania znacznych ilości faktur korygujących z tyt. m.in. zwrotów od kontrahentów, uszkodzenie wyrobu w trakcie transportu, udzielonych rabatów itp. Zgodnie z przepisami o podatku VAT, spółka wystawiała faktury korygujące, które były niezwłocznie wysyłane do kontrahentów. Pomimo otrzymywania potwierdzeń odbioru faktur korygujących z opóźnieniem lub nawet brakiem takich potwierdzeń, spółka korzystała z prawa do obniżania należnego podatku VAT w okresie rozliczeniowym, w którym dokonała korekt sprzedaży. Taka praktyka została zakwestionowana przez organy skarbowe, a WSA utrzymał w mocy ich stanowisko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jakie są motywy działalności gospodarczej?

Tym samym jednak, ww. orzeczeniem WSA uznaje, że na równi z posiadaniem potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez odbiorcę towaru lub usługi można uznać potwierdzenie nadania faktury korygującej listem poleconym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA