REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestycje w Chinach: jak się przygotować do prowadzenia negocjacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Inwestycje w Chinach
Inwestycje w Chinach

REKLAMA

REKLAMA

Chiny stanowią atrakcyjny obszar dla inwestorów zagranicznych. Są drugą, po Stanach Zjednoczonych, lokalizacją światowego biznesu. Zagranicznych inwestorów może zaskoczyć specyfika kraju o scentralizowanym ustawodawstwie i często zmieniającym się prawie.

Inwestorzy chcący lokować swój biznes w Chinach muszą znać specyfikę tego egzotycznego wciąż kraju. Warto przyjrzeć się polityce gospodarczej władz chińskich, obowiązującemu prawu oraz zasadom rządzącym zawieraniem umów i prowadzeniem negocjacji.

REKLAMA

Podejście

Władze Chin stosują liberalną politykę gospodarczą w celu przyciągnięcia inwestycji zagranicznych. Inwestycje w określonych branżach wymagają aprobaty organów centralnych, jak na przykład Ministerstwa Handlu. Z kolei większość przedsięwzięć z udziałem inwestorów zagranicznych, gdzie suma inwestycji nie przekracza 300 milionów USD podlega aprobacie władz prowincji, regionalnych lub municypalnych. Również te inwestycje, które przekraczają próg 300 milionów, a nie wymagają ogólnego państwowego nadzoru wynikającego z gospodarki planowej, również mogą być zaaprobowane przez władze lokalne. Zgodnie ze zobowiązaniami Chin wobec WTO o stworzeniu jednakowych warunków działania firm, rząd chiński ujednolicił system podatkowy zarówno dla firm krajowych jak i dla tych z kapitałem zagranicznym. Jednakże by zapewnić ciągłość rozwoju technologicznego, wprowadzono nowy rodzaj koncesji w sektorze zaawansowanych technologii.

Polecamy: Jak robić biznes w Chinach

Przepisy i regulacje prawne

Władze ChRL ustanowiły ramy w zakresie prawa handlowego w celu przyciągnięcia inwestycji zagranicznych. Podobne przepisy istnieją również na szczeblu prowincji, regionu i miejskim. Chińskie przepisy handlowe podlegają stałej ewolucji. KPMG China stale wydaje publikacje dokumentujące wprowadzone zmiany w prawie, które mogą mieć wpływ na firmy prowadzące działalność w Chinach.

Umowy oraz negocjacje

REKLAMA

Kwestia umów, łącznie z zagranicznymi umowami gospodarczymi, jest regulowana przez Prawo o Umowach, które weszło w życie w październiku 1999. Zagraniczni inwestorzy w Chinach często spotykają się z podejściem, wedle którego dokumentacja umowna powinna być ograniczona do minimum, a wszelkie kwestie biznesowe są możliwe do rozwiązania, jeśli obie strony trzymają się podstawowych zasad równości i obopólnej korzyści. Zakłada się, że decyzje biznesowe powinny być przedmiotem wcześniejszej dyskusji oraz porozumienia obu partnerów oraz że wszelkie spory powinny być rozwiązywane na drodze ugody, bez uciekania się do pośrednictwa stron trzecich lub sądów. W praktyce coraz większa liczba inwestorów dostrzega wagę włączenia klauzuli arbitrażowej do zawieranej umowy. Postępowanie arbitrażowe zapewnia stronom umowy płaszczyznę, na której możliwe jest rozwiązanie sporów i dalsza współpraca, dzięki czemu unika się znacznie bardziej kosztownego postępowania sądowego. Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest oddanie sporu pod arbitraż Chińskiej Komisji Arbitrażowej ds. Gospodarki i Handlu Zagranicznego (CIETAC, China International Economic and Trade Arbitration Commission). Jest to stały organ arbitrażowy Krajowej Izby Handlu Międzynarodowego.
Firmy zagraniczne zwykle przekonują się, że ich chińscy partnerzy posiadają wiedzę na temat działalności potencjalnego inwestora lub partnera, jego pozycji na rynku jak również globalnej kondycji branży, w której inwestor działa. Negocjacje między stronami są zazwyczaj długie i szczegółowe, a rzeczą istotną jest, by zagraniczni partnerzy wykazali się podczas negocjacji cierpliwością, taktem i grzecznością. Agresywnie prowadzone negocjacje zazwyczaj kończą się fiaskiem, a nadmierne naciski w czasie negocjacji mogą doprowadzić do tzw. „fałszywie pozytywnego” wyniku, w którym strona wydaje się przyjmować warunki, ale robi to tylko dlatego, by zachować twarz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chińczycy są zazwyczaj wymagającymi negocjatorami, badającymi wszystkie dostępne opcje przed zawarciem jakiejkolwiek umowy. Kluczem do sukcesu jest określenie niewielkiej liczby kluczowych kwestii, na których skoncentrują się negocjacje oraz elastyczność odnośnie mniej ważnych kwestii umownych. Strona zagraniczna powinna od początku przyjąć do wiadomości fakt, że nie wszystkie standardowe warunki będą akceptowalne oraz dążyć do zawarcia realnie istniejącej umowy, a nie wyłącznie oświadczeń woli.

Polecamy: Inwestycje w Chinach: w jakiej formie prowadzić działalność?

KPMG Sp. z o.o.
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i członek sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA