REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestycje w Chinach: jak się przygotować do prowadzenia negocjacji?

Inwestycje w Chinach
Inwestycje w Chinach

REKLAMA

REKLAMA

Chiny stanowią atrakcyjny obszar dla inwestorów zagranicznych. Są drugą, po Stanach Zjednoczonych, lokalizacją światowego biznesu. Zagranicznych inwestorów może zaskoczyć specyfika kraju o scentralizowanym ustawodawstwie i często zmieniającym się prawie.

Inwestorzy chcący lokować swój biznes w Chinach muszą znać specyfikę tego egzotycznego wciąż kraju. Warto przyjrzeć się polityce gospodarczej władz chińskich, obowiązującemu prawu oraz zasadom rządzącym zawieraniem umów i prowadzeniem negocjacji.

REKLAMA

Podejście

Władze Chin stosują liberalną politykę gospodarczą w celu przyciągnięcia inwestycji zagranicznych. Inwestycje w określonych branżach wymagają aprobaty organów centralnych, jak na przykład Ministerstwa Handlu. Z kolei większość przedsięwzięć z udziałem inwestorów zagranicznych, gdzie suma inwestycji nie przekracza 300 milionów USD podlega aprobacie władz prowincji, regionalnych lub municypalnych. Również te inwestycje, które przekraczają próg 300 milionów, a nie wymagają ogólnego państwowego nadzoru wynikającego z gospodarki planowej, również mogą być zaaprobowane przez władze lokalne. Zgodnie ze zobowiązaniami Chin wobec WTO o stworzeniu jednakowych warunków działania firm, rząd chiński ujednolicił system podatkowy zarówno dla firm krajowych jak i dla tych z kapitałem zagranicznym. Jednakże by zapewnić ciągłość rozwoju technologicznego, wprowadzono nowy rodzaj koncesji w sektorze zaawansowanych technologii.

Polecamy: Jak robić biznes w Chinach

Przepisy i regulacje prawne

Władze ChRL ustanowiły ramy w zakresie prawa handlowego w celu przyciągnięcia inwestycji zagranicznych. Podobne przepisy istnieją również na szczeblu prowincji, regionu i miejskim. Chińskie przepisy handlowe podlegają stałej ewolucji. KPMG China stale wydaje publikacje dokumentujące wprowadzone zmiany w prawie, które mogą mieć wpływ na firmy prowadzące działalność w Chinach.

Umowy oraz negocjacje

REKLAMA

Kwestia umów, łącznie z zagranicznymi umowami gospodarczymi, jest regulowana przez Prawo o Umowach, które weszło w życie w październiku 1999. Zagraniczni inwestorzy w Chinach często spotykają się z podejściem, wedle którego dokumentacja umowna powinna być ograniczona do minimum, a wszelkie kwestie biznesowe są możliwe do rozwiązania, jeśli obie strony trzymają się podstawowych zasad równości i obopólnej korzyści. Zakłada się, że decyzje biznesowe powinny być przedmiotem wcześniejszej dyskusji oraz porozumienia obu partnerów oraz że wszelkie spory powinny być rozwiązywane na drodze ugody, bez uciekania się do pośrednictwa stron trzecich lub sądów. W praktyce coraz większa liczba inwestorów dostrzega wagę włączenia klauzuli arbitrażowej do zawieranej umowy. Postępowanie arbitrażowe zapewnia stronom umowy płaszczyznę, na której możliwe jest rozwiązanie sporów i dalsza współpraca, dzięki czemu unika się znacznie bardziej kosztownego postępowania sądowego. Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest oddanie sporu pod arbitraż Chińskiej Komisji Arbitrażowej ds. Gospodarki i Handlu Zagranicznego (CIETAC, China International Economic and Trade Arbitration Commission). Jest to stały organ arbitrażowy Krajowej Izby Handlu Międzynarodowego.
Firmy zagraniczne zwykle przekonują się, że ich chińscy partnerzy posiadają wiedzę na temat działalności potencjalnego inwestora lub partnera, jego pozycji na rynku jak również globalnej kondycji branży, w której inwestor działa. Negocjacje między stronami są zazwyczaj długie i szczegółowe, a rzeczą istotną jest, by zagraniczni partnerzy wykazali się podczas negocjacji cierpliwością, taktem i grzecznością. Agresywnie prowadzone negocjacje zazwyczaj kończą się fiaskiem, a nadmierne naciski w czasie negocjacji mogą doprowadzić do tzw. „fałszywie pozytywnego” wyniku, w którym strona wydaje się przyjmować warunki, ale robi to tylko dlatego, by zachować twarz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chińczycy są zazwyczaj wymagającymi negocjatorami, badającymi wszystkie dostępne opcje przed zawarciem jakiejkolwiek umowy. Kluczem do sukcesu jest określenie niewielkiej liczby kluczowych kwestii, na których skoncentrują się negocjacje oraz elastyczność odnośnie mniej ważnych kwestii umownych. Strona zagraniczna powinna od początku przyjąć do wiadomości fakt, że nie wszystkie standardowe warunki będą akceptowalne oraz dążyć do zawarcia realnie istniejącej umowy, a nie wyłącznie oświadczeń woli.

Polecamy: Inwestycje w Chinach: w jakiej formie prowadzić działalność?

Autopromocja
KPMG Sp. z o.o.
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i członek sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA