REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Do czego służą bazy MRN i QUOTA?

MRN i QUOTA to bazy danych opracowane przez Komisję Europejską gromadzące dane dotyczące podatków i cła.
MRN i QUOTA to bazy danych opracowane przez Komisję Europejską gromadzące dane dotyczące podatków i cła.

REKLAMA

REKLAMA

MRN i QUOTA to bazy danych opracowane przez Komisję Europejską gromadzące dane dotyczące podatków i cła. Jak z nich korzystać? Przeczytaj.

Czym jest MRN?

REKLAMA

MRN (Movement Reference Number) to numer identyfikacyjny nadawany operacji tranzytu przy jej rejestracji w urzędzie wyjścia. Numer służy do jednoznacznego identyfikowania sprawy. Towarzyszy operacji tranzytu w systemie NCTS od momentu jej rozpoczęcia do zakończenia. MRN jest drukowany jako kod paskowy na dokumencie TDT, który fizycznie towarzyszy przewożonym towarom.

Komisja Europejska we współpracy ze służbami celnymi i podatkowymi państw członkowskich opracowała i użytkuje kilka baz danych. Bazy danych są częścią systemu informacyjnego Podatki i Unia Celna.

Co daje MRN?

REKLAMA

Dzięki MRN można śledzić wywóz w przebiegu międzynarodowych operacji tranzytowych. Witryna
EUROPA udostępnia dane przekazywane przez różne systemy informatyczne poszczególnych krajów. Dane podawane są w celach informacyjnych i nie są wiążące tak dla Komisji, jak i administracji krajowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MRN pozwala na śledzenie blisko 3 milionów operacji tranzytowych miesięcznie w okresie 100 dni od ich rejestracji w bazie danych. Niestety system nie zapewnia możliwości śledzenia ruchu tranzytowego w czasie rzeczywistym, aktualizacja baz danych przeprowadzana jest codziennie w nocy. Mimo wszystko jednak jest to doskonałe narzędzie, dzięki któremu można kontrolować tranzyt.

Polecamy: SUSPENSIONS, czyli autonomiczne zawieszenia cła

Czym jest QUOTA?

REKLAMA

System QUOTA to aplikacja umożliwiająca szybkie uzyskanie informacji, czy dany towar objęty jest kontyngentem taryfowym. Posługując się kodem CN towaru, można sprawdzić, czy jest on objęty kontyngentem oraz jaki jest aktualny stopień wykorzystania kwoty. Stopień wykorzystania kontyngentu sprawdzamy poprzez „wejście” w numer kontyngentu taryfowego. Znając numer kontyngentu taryfowego, mamy możliwość kontroli stopnia jego wykorzystania.

Kontyngenty taryfowe to określona ilość towaru, która w okresie, na jaki kontyngent taryfowy ustanowiono może być przywieziona i dopuszczona do obrotu po preferencyjnych stawkach celnych. Poza kontyngentem taryfowym stosuje się stawki celne wynikające z taryfy celnej. Wykorzystanie puli kontyngentu taryfowego powoduje naliczanie stawek, które wynikają z unijnej taryfy celnej. Unijne kontyngenty taryfowe są przydzielane za pomocą systemu licencyjnego lub bezpośrednio na granicy zgodnie z zasadą pierwszeństwa.

Kontyngenty taryfowe na towary przemysłowe administrowane są na granicy. Importer podczas odprawy celnej na granicy podaje w dokumencie SAD numer kontyngentu, o który się ubiega i w urzędzie celnym uzyskuje informację o przydzieleniu kontyngentu.

Plafon taryfowy jest elastyczną formą kontyngentu taryfowego. Jego przekroczenie nie oznacza automatycznego zamknięcia możliwości importu na preferencyjnych zasadach, tak jak dzieje się w przypadku kontyngentu. W przypadku plafonu taryfowego taka możliwość nadal istnieje, aż do czasu przywrócenia stosowania stawek celnych wynikających z taryfy celnej, co następuje w drodze stosownego rozporządzenia UE.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Plafony taryfowe dają także możliwość określenia wyższych stawek celnych w ramach ustanowionego plafonu taryfowego. Sytuacja taka może mieć miejsce, kiedy w ramach otwartego plafonu taryfowego występuje wzmożony import. Plafony taryfowe są administrowane bezpośrednio na granicy.

Artykuł jest fragmentem publikacji autorstwa Heleny Cieśluk „Pozyskiwanie informacji dla prowadzenia handlu międzynarodowego” wydanej przez PARP.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA