REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Do czego służą bazy MRN i QUOTA?

Subskrybuj nas na Youtube
MRN i QUOTA to bazy danych opracowane przez Komisję Europejską gromadzące dane dotyczące podatków i cła.
MRN i QUOTA to bazy danych opracowane przez Komisję Europejską gromadzące dane dotyczące podatków i cła.

REKLAMA

REKLAMA

MRN i QUOTA to bazy danych opracowane przez Komisję Europejską gromadzące dane dotyczące podatków i cła. Jak z nich korzystać? Przeczytaj.

Czym jest MRN?

REKLAMA

MRN (Movement Reference Number) to numer identyfikacyjny nadawany operacji tranzytu przy jej rejestracji w urzędzie wyjścia. Numer służy do jednoznacznego identyfikowania sprawy. Towarzyszy operacji tranzytu w systemie NCTS od momentu jej rozpoczęcia do zakończenia. MRN jest drukowany jako kod paskowy na dokumencie TDT, który fizycznie towarzyszy przewożonym towarom.

Komisja Europejska we współpracy ze służbami celnymi i podatkowymi państw członkowskich opracowała i użytkuje kilka baz danych. Bazy danych są częścią systemu informacyjnego Podatki i Unia Celna.

Co daje MRN?

REKLAMA

Dzięki MRN można śledzić wywóz w przebiegu międzynarodowych operacji tranzytowych. Witryna
EUROPA udostępnia dane przekazywane przez różne systemy informatyczne poszczególnych krajów. Dane podawane są w celach informacyjnych i nie są wiążące tak dla Komisji, jak i administracji krajowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MRN pozwala na śledzenie blisko 3 milionów operacji tranzytowych miesięcznie w okresie 100 dni od ich rejestracji w bazie danych. Niestety system nie zapewnia możliwości śledzenia ruchu tranzytowego w czasie rzeczywistym, aktualizacja baz danych przeprowadzana jest codziennie w nocy. Mimo wszystko jednak jest to doskonałe narzędzie, dzięki któremu można kontrolować tranzyt.

Polecamy: SUSPENSIONS, czyli autonomiczne zawieszenia cła

Czym jest QUOTA?

REKLAMA

System QUOTA to aplikacja umożliwiająca szybkie uzyskanie informacji, czy dany towar objęty jest kontyngentem taryfowym. Posługując się kodem CN towaru, można sprawdzić, czy jest on objęty kontyngentem oraz jaki jest aktualny stopień wykorzystania kwoty. Stopień wykorzystania kontyngentu sprawdzamy poprzez „wejście” w numer kontyngentu taryfowego. Znając numer kontyngentu taryfowego, mamy możliwość kontroli stopnia jego wykorzystania.

Kontyngenty taryfowe to określona ilość towaru, która w okresie, na jaki kontyngent taryfowy ustanowiono może być przywieziona i dopuszczona do obrotu po preferencyjnych stawkach celnych. Poza kontyngentem taryfowym stosuje się stawki celne wynikające z taryfy celnej. Wykorzystanie puli kontyngentu taryfowego powoduje naliczanie stawek, które wynikają z unijnej taryfy celnej. Unijne kontyngenty taryfowe są przydzielane za pomocą systemu licencyjnego lub bezpośrednio na granicy zgodnie z zasadą pierwszeństwa.

Kontyngenty taryfowe na towary przemysłowe administrowane są na granicy. Importer podczas odprawy celnej na granicy podaje w dokumencie SAD numer kontyngentu, o który się ubiega i w urzędzie celnym uzyskuje informację o przydzieleniu kontyngentu.

Plafon taryfowy jest elastyczną formą kontyngentu taryfowego. Jego przekroczenie nie oznacza automatycznego zamknięcia możliwości importu na preferencyjnych zasadach, tak jak dzieje się w przypadku kontyngentu. W przypadku plafonu taryfowego taka możliwość nadal istnieje, aż do czasu przywrócenia stosowania stawek celnych wynikających z taryfy celnej, co następuje w drodze stosownego rozporządzenia UE.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Plafony taryfowe dają także możliwość określenia wyższych stawek celnych w ramach ustanowionego plafonu taryfowego. Sytuacja taka może mieć miejsce, kiedy w ramach otwartego plafonu taryfowego występuje wzmożony import. Plafony taryfowe są administrowane bezpośrednio na granicy.

Artykuł jest fragmentem publikacji autorstwa Heleny Cieśluk „Pozyskiwanie informacji dla prowadzenia handlu międzynarodowego” wydanej przez PARP.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA