REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak polska firma w Danii powinna rozliczyć VAT

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kopenhadze
Jak polska firma w Danii powinna rozliczyć VAT
Jak polska firma w Danii powinna rozliczyć VAT

REKLAMA

REKLAMA

Od dnia 1 stycznia 2009 r. dla zagranicznych firm świadczących usługi w Danii obowiązuje odwrócony obowiązek podatkowy. Oznacza to, że firma Polska sprzedająca na terenie Danii usługi duńskim firmom zleceniodawcom, nie nalicza na wystawianych przez siebie fakturach podatku VAT. Duński zleceniodawca jest zobowiązany naliczyć, na podstawie otrzymanej faktury, i zapłacić Urzędowi Skarbowemu 25 % VAT wartości netto zrealizowanej usługi.

REKLAMA

REKLAMA

Odwrócony obowiązek podatkowy nie dotyczy jednak firm zagranicznych wykonujących usługi na rzecz osób fizycznych. Firmy takie są zobowiązane do rejestrowania się jako płatnicy VAT w SKAT i naliczania 25% VAT-u na wystawianych fakturach. Odwróconym obowiązkiem podatkowym są objęte wszystkie usługi objęte w Danii podatkiem VAT, które polska firma dostarcza firmom-zleceniodawcom duńskim, będącym płatnikami VAT w Danii. Jako przykład można tu wymienić usługi związane z robotami budowlanymi, naprawami i pracami konserwacyjnymi nieruchomości i ruchomości, usługi sprzątania, leasing pracowniczy i usługi związane z wystawami, konferencjami i wydarzeniami sportowymi i rozrywkowymi.

W ramach odwróconego VAT-u, zamiast naliczania tego podatku na fakturze, należy wpisać na niej formułę jasno wskazującą na to, że nabywca ma obowiązek naliczenia i zapłacenia VAT-u od usługi której wartość netto obejmuje faktura. Może to być np. formuła: "Reverse charge". Na fakturze należy także podać numer rejestracyjny nabywcy CVR lub SE-nummer. Jeśli firma polska zarejestrowana jest jako płatnik podatku VAT w Danii (np. w związku z faktem świadczenia usług osobom fizycznym), musi ona podać na fakturze nadany jej przez duński Urząd Skarbowy (SKAT) nr SE. Jeśli firma nie jest zarejestrowana jako płatnik podatku VAT w Danii, podaje na fakturze swój polski NIP.

W przypadku świadczenia usług firmom, które nie są zarejestrowanymi płatnikami VAT, duński odbiorca usług ma obowiązek dokonania rejestracji do celów podatku VAT i zapłacenia duńskiego VAT-u od świadczonej przez firmę zagraniczną usługi. Nowe regulacje, pozwalają firmom polskim nie będącym płatnikami VAT w Danii nadal otrzymywać zwrot tego podatku od opodatkowanych nim kosztów poniesionych na terenie Danii (np. zakup materiałów, narzędzi itd.). Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są na stronach internetowych duńskiego Urzędu Skarbowego (SKAT) –www.skat.dk

Polecamy: Jak założyć firmę w Norwegii

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli firma polska pozostaje zarejestrowanym płatnikiem VAT w Danii, wpłaca należny VAT na następujące, uruchomione w roku 2009 specjalnie dla płatności zagranicznych konto SKAT-u:

IB AN DK5102164069061125
SWIFT-code: DABADKKK
Account-number: 0216 4069061125
Danske Bank A/S
Holmens Kanal 2-12
1092 Kobenhavn K

REKLAMA

Jeśli firma dokonuje zakupów w innym zagranicznym przedsiębiorstwie (korzysta z poddostawcy/podwykonawcy), staje się płatnikiem podatku VAT i musi dokonać rejestracji do celów podatku VAT w Danii. Musi sama naliczyć i zadeklarować VAT zgodnie z przepisami o odwróconym obowiązku podatkowym. Musi także zaksięgować VAT w swoim sprawozdaniu finansowym oraz uwzględnić naliczony VAT w swojej deklaracji podatkowej.

Należy zwrócić uwagę na fakt, że firma polska korzystająca z zagranicznych poddostawców/podwykonawców ma obowiązek naliczyć i zadeklarować VAT także w przypadku, kiedy poddostawca/podwykonawca nie napisał na fakturze formuły "Odwrócony obowiązek podatkowy - nabywca rozlicza VAT”. Jeśli poddostawca/podwykonawca błędnie naliczył jednak VAT na fakturze, nie można go odliczyć. W takim przypadku należy zwrócić się o nową, poprawną fakturę.

Wypełniając deklarację VAT, w przypadku korzystania z poddostawcy/podwykonawcy, podatek VAT dotyczący usług budowlanych i leasingu pracowniczego (dostarczanie siły roboczej) należy podać w oddzielnej rubryce na deklaracji podatkowej. Wszelkie wątpliwości dotyczące podatku VAT należy wyjaśniać w duńskim Urzędzie Podatkowym (SKAT) - (nr tel. +45 72 22 18 18, www.skat.dk )

Polecamy: Jak założyc firmę w Irlandii

Artykuł jest fragmentem "Poradnika dla polskiego przedsiębiorcy" autorstwa Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kopenhadze.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA