REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak polska firma w Danii powinna rozliczyć VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kopenhadze
Jak polska firma w Danii powinna rozliczyć VAT
Jak polska firma w Danii powinna rozliczyć VAT

REKLAMA

REKLAMA

Od dnia 1 stycznia 2009 r. dla zagranicznych firm świadczących usługi w Danii obowiązuje odwrócony obowiązek podatkowy. Oznacza to, że firma Polska sprzedająca na terenie Danii usługi duńskim firmom zleceniodawcom, nie nalicza na wystawianych przez siebie fakturach podatku VAT. Duński zleceniodawca jest zobowiązany naliczyć, na podstawie otrzymanej faktury, i zapłacić Urzędowi Skarbowemu 25 % VAT wartości netto zrealizowanej usługi.

REKLAMA

REKLAMA

Odwrócony obowiązek podatkowy nie dotyczy jednak firm zagranicznych wykonujących usługi na rzecz osób fizycznych. Firmy takie są zobowiązane do rejestrowania się jako płatnicy VAT w SKAT i naliczania 25% VAT-u na wystawianych fakturach. Odwróconym obowiązkiem podatkowym są objęte wszystkie usługi objęte w Danii podatkiem VAT, które polska firma dostarcza firmom-zleceniodawcom duńskim, będącym płatnikami VAT w Danii. Jako przykład można tu wymienić usługi związane z robotami budowlanymi, naprawami i pracami konserwacyjnymi nieruchomości i ruchomości, usługi sprzątania, leasing pracowniczy i usługi związane z wystawami, konferencjami i wydarzeniami sportowymi i rozrywkowymi.

W ramach odwróconego VAT-u, zamiast naliczania tego podatku na fakturze, należy wpisać na niej formułę jasno wskazującą na to, że nabywca ma obowiązek naliczenia i zapłacenia VAT-u od usługi której wartość netto obejmuje faktura. Może to być np. formuła: "Reverse charge". Na fakturze należy także podać numer rejestracyjny nabywcy CVR lub SE-nummer. Jeśli firma polska zarejestrowana jest jako płatnik podatku VAT w Danii (np. w związku z faktem świadczenia usług osobom fizycznym), musi ona podać na fakturze nadany jej przez duński Urząd Skarbowy (SKAT) nr SE. Jeśli firma nie jest zarejestrowana jako płatnik podatku VAT w Danii, podaje na fakturze swój polski NIP.

W przypadku świadczenia usług firmom, które nie są zarejestrowanymi płatnikami VAT, duński odbiorca usług ma obowiązek dokonania rejestracji do celów podatku VAT i zapłacenia duńskiego VAT-u od świadczonej przez firmę zagraniczną usługi. Nowe regulacje, pozwalają firmom polskim nie będącym płatnikami VAT w Danii nadal otrzymywać zwrot tego podatku od opodatkowanych nim kosztów poniesionych na terenie Danii (np. zakup materiałów, narzędzi itd.). Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są na stronach internetowych duńskiego Urzędu Skarbowego (SKAT) –www.skat.dk

Polecamy: Jak założyć firmę w Norwegii

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli firma polska pozostaje zarejestrowanym płatnikiem VAT w Danii, wpłaca należny VAT na następujące, uruchomione w roku 2009 specjalnie dla płatności zagranicznych konto SKAT-u:

IB AN DK5102164069061125
SWIFT-code: DABADKKK
Account-number: 0216 4069061125
Danske Bank A/S
Holmens Kanal 2-12
1092 Kobenhavn K

REKLAMA

Jeśli firma dokonuje zakupów w innym zagranicznym przedsiębiorstwie (korzysta z poddostawcy/podwykonawcy), staje się płatnikiem podatku VAT i musi dokonać rejestracji do celów podatku VAT w Danii. Musi sama naliczyć i zadeklarować VAT zgodnie z przepisami o odwróconym obowiązku podatkowym. Musi także zaksięgować VAT w swoim sprawozdaniu finansowym oraz uwzględnić naliczony VAT w swojej deklaracji podatkowej.

Należy zwrócić uwagę na fakt, że firma polska korzystająca z zagranicznych poddostawców/podwykonawców ma obowiązek naliczyć i zadeklarować VAT także w przypadku, kiedy poddostawca/podwykonawca nie napisał na fakturze formuły "Odwrócony obowiązek podatkowy - nabywca rozlicza VAT”. Jeśli poddostawca/podwykonawca błędnie naliczył jednak VAT na fakturze, nie można go odliczyć. W takim przypadku należy zwrócić się o nową, poprawną fakturę.

Wypełniając deklarację VAT, w przypadku korzystania z poddostawcy/podwykonawcy, podatek VAT dotyczący usług budowlanych i leasingu pracowniczego (dostarczanie siły roboczej) należy podać w oddzielnej rubryce na deklaracji podatkowej. Wszelkie wątpliwości dotyczące podatku VAT należy wyjaśniać w duńskim Urzędzie Podatkowym (SKAT) - (nr tel. +45 72 22 18 18, www.skat.dk )

Polecamy: Jak założyc firmę w Irlandii

Artykuł jest fragmentem "Poradnika dla polskiego przedsiębiorcy" autorstwa Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kopenhadze.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA