Jak funkcjonują w Polsce przedstawicielstwa zagraniczne spółek z o.o?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedstawicielstwa zagraniczne lub oddziały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, mające siedzibę za granicą. Warunki tworzenia takich oddziałów lub przedstawicielstw są określone przepisami prawa.
REKLAMA
Dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorcy zagraniczni mogą, na zasadzie wzajemności, o ile ratyfikowane umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej, tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku tworzenia oddziałów przez przedsiębiorców zagranicznych z państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej oraz państw niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, którzy mogą korzystać ze swobody przedsiębiorczości na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, mogą ono wykonywać działalność na tych samych jak jak obywatele polscy.
Należy jednak pamiętać, że przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego, zaś rozpocząć działalność w ramach oddziału może po uzyskaniu wpisu oddziału do rejestru przedsiębiorców.
Przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział musi pamiętać o spełnieniu kilku obowiązków, które nakładają na niego przepisy, tj.:
- ustanowić osobę upoważnioną w oddziale do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego oraz podać jej imię i nazwisko oraz adres na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dołączyć poświadczony notarialnie wzór podpisu tej osoby,
- jeżeli działa na podstawie aktu założycielskiego, umowy lub statutu – złożyć ich odpisy do akt rejestrowych oddziału wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski; w przypadku gdy przedsiębiorca zagraniczny utworzył na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej więcej niż jeden oddział, złożenie tych dokumentów może nastąpić w aktach jednego z oddziałów, z tym że w aktach rejestrowych pozostałych oddziałów należy wskazać ten oddział, w którego aktach złożono wskazane dokumenty, wraz z oznaczeniem sądu, w którym znajdują się akta, i numeru oddziału w rejestrze,
- jeżeli istnieje lub wykonuje działalność na podstawie wpisu do rejestru - złożyć do akt rejestrowych oddziału odpis z tego rejestru wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski; w przypadku gdy przedsiębiorca zagraniczny utworzył na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej więcej niż jeden oddział, złożenie tych dokumentów może nastąpić w aktach jednego z oddziałów, z tym że w aktach rejestrowych pozostałych oddziałów należy wskazać ten oddział, w którego aktach złożono wskazane dokumenty, wraz z oznaczeniem sądu, w którym znajdują się akta, i numeru oddziału w rejestrze,
- używania do oznaczenia oddziału oryginalnej nazwy przedsiębiorcy zagranicznego wraz z przetłumaczoną na język polski nazwą formy prawnej przedsiębiorcy oraz dodaniem wyrazów „oddział w Polsce”,
- prowadzenie dla oddziału oddzielnej rachunkowości w języku polskim zgodnie z przepisami o rachunkowości,
- zgłaszanie ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wszelkich zmiany stanu faktycznego i prawnego w razie zakazania prowadzenia działalności gospodarczej w terminie 14 dni od dnia ich wystąpienia.
Polecamy: Jak cudzoziemcy mogą prowadzić działalność gospodarczą w Polsce
REKLAMA
Przedsiębiorcy zagraniczni mogą również tworzyć przedstawicielstwa z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zakres działania przedstawicielstwa jest jednak ograniczony, ponieważ może obejmować wyłącznie prowadzenie działalności w zakresie reklamy i promocji przedsiębiorcy zagranicznego. Przedstawicielstwo mogą utworzyć również osoby zagraniczne powołane do promocji gospodarki kraju ich siedziby, z tym że zakres działania takiego przedstawicielstwa może obejmować wyłącznie promocję i reklamę gospodarki tego kraju.
Utworzenie przedstawicielstwa, podobnie jak oddziału, wymaga wpisu do rejestru, z tym, ze w tym przypadku jest to rejestr przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych, prowadzony przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Wpisu do rejestru przedstawicielstw dokonuje się na podstawie złożonego wniosku i zgodnie z jego treścią. Wniosek powinien być sporządzony w języku polskim i zawierać:
• nazwę, siedzibę i formę prawną przedsiębiorcy zagranicznego,
• przedmiot działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego,
• imię, nazwisko oraz adres na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osoby upoważnionej w przedstawicielstwie do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego,
• adres przedstawicielstwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Do wniosku należy również dołączyć:
- jeżeli przedsiębiorca zagraniczny działa na podstawie aktu założycielskiego, umowy lub statutu – odpis tego dokumentu,
- jeżeli przedsiębiorca zagraniczny istnieje lub wykonuje działalność na podstawie wpisu do rejestru – odpis z tego rejestru,
- oświadczenie przedsiębiorcy zagranicznego o ustanowieniu przedstawicielstwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- dokument potwierdzający tytuł prawny przedsiębiorcy zagranicznego do lokalu (nieruchomości), w którym działalność będzie wykonywana.
Jeżeli dokumenty te są sporządzone w języku obcym, należy przedstawić je wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski. O dokonaniu wpisu przedstawicielstwa do rejestru przedstawicielstw wydaje się z urzędu zaświadczenie. Rejestr przedstawicielstw jest jawny.
Nie zawsze jednak wpis do rejestru będzie możliwy. Minister właściwy do spraw gospodarki odmówi, w drodze decyzji, wpisu do rejestru przedstawicielstw, jeżeli utworzenie przedstawicielstwa zagrażałoby bezpieczeństwu lub obronności państwa lub bezpieczeństwu informacji niejawnych o klauzuli tajności „poufne” lub wyższej lub innemu ważnemu interesowi publicznemu, a także gdy wniosek dotyczy działalności wykraczającej poza zakres działania przedstawicielstwa albo zawiera braki, które nie zostały usunięte w wyznaczonym terminie, a także gdy do wniosku nie zostały dołączone określone wyżej dokumenty.
Przedsiębiorca zagraniczny, który utworzył przedstawicielstwo, podobnie jak w przypadku oddziału, jest obowiązany:
•używać do oznaczenia przedstawicielstwa oryginalnej nazwy przedsiębiorcy zagranicznego wraz z przetłumaczoną na język polski nazwą formy prawnej przedsiębiorcy oraz dodaniem wyrazów „przedstawicielstwo w Polsce”,
•prowadzić dla przedstawicielstwa oddzielną rachunkowość w języku polskim zgodnie z przepisami o rachunkowości,
•zgłaszać ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wszelkie zmiany stanu faktycznego i prawnego w zakresie swoich danych oraz o rozpoczęciu likwidacji przedsiębiorcy zagranicznego i jej ukończeniu, a także o utracie przez przedsiębiorcę zagranicznego prawa wykonywania działalności gospodarczej lub rozporządzania swoim majątkiem, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia tych zdarzeń.
Polecamy: Jak zarejestrować firmę w Norwegii
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.