Jak komunikować się z norweskimi partnerami biznesowymi
REKLAMA
REKLAMA
Specyfika rozmów
Zazwyczaj podczas spotkań Norwegów cechuje duża konkretność. Norwegowie cenią sobie w rozmówcach gdy ci operują faktami, konkretnymi przykładami a rozmowa ma zdefiniowany cel. Podczas spotkań w grupie Norwegowie często oddają głos niżej postawionym w hierarchii służbowej pracownikom, co może prowadzić do dwugłosu.
REKLAMA
Często może to być celowy wybieg, niemniej jednak zazwyczaj jest to wynik typowego dla Norwegów kolektywnego sposobu podejmowania decyzji. Podczas pierwszych spotkań zapoznawczych Norwegowie nie uciekają od bardziej ogólnych, nie stricte biznesowych tematów.
Polecamy: Jak zarejestrować firmę w Norwegii
REKLAMA
Niemniej jednak szczególnie, gdy rozmowa odbywa się w ramach godzin pracy, na targach bądź między innymi spotkaniami koniecznym jest klarowne i konkretne zaznaczenie tematu i celu rozmowy (Sposób i forma przedstawienia pozostają sprawą otwartą i zależą od konkretnej sytuacji.)
Norwegowie bardzo rzadko wprost artykułują swoją niechęć bądź niezadowolenie, stąd nawet po udanej w naszym odczuciu rozmowie, może się okazać, że sprawa wymaga dalszych ustaleń i potwierdzeń, a wręcz redefinicji. W takim przypadku zawsze warto powołać się na ustalenia ustne z konkretnej rozmowy.
Prowadząc korespondencję mejlową z Norwegami niezmiernie istotnym jest oddzielne (rozłączne) traktowanie poszczególnych wątków i tematów. W ramach przedstawiania spraw Norwegowie często stosują punkty i podpunkty.
Istotnym jest aby nie pisać zbyt dużo zwartym tekstem i nie mieszać wielu wątków w ramach jednego akapitu. Zastosowanie takich składni może doprowadzić do sytuacji, że w mejlu zwrotnym nie otrzymamy pełnej odpowiedzi albo strona norweska nie zrozumie naszych intencji.
Znajomość języków, referencje, certyfikaty
REKLAMA
Niezależnie od przyjętej strategii wejścia na rynek dobrym rozwiązaniem wydaje się zatrudnienie osoby ze znajomością języka norweskiego. Koniecznym jest zatrudnienie w zespole sprzedaży osób z biegłą znajomością j. angielskiego, będących w stanie przygotować ofertę w tym języku oraz będących w stanie w sposób naturalny i bez stresu prowadzić rozmowy telefoniczne i korespondencję mejlową.
Długookresowo wskazanym jest oparcie swojej ekspansji na rynku o współpracę z norweskim agentem bądź zatrudnienie na miejscu, ale w ramach firmy, pracownika norweskiego z odpowiednim doświadczeniem. Zawsze bardzo istotnym jest posiadanie referencji od klientów norweskich oraz certyfikatów uznawanych w Norwegii (np. wydanych przez DNV, Sintef).
W przypadku posiadania klientów w Danii, Szwecji, Anglii lub Niemczech również wskazanym jest podkreślenie swojego międzynarodowego doświadczenia (kraj w dużej mierze zależy od branży). W razie przyjazdu do Norwegii na targi, seminaria bądź rozmowy bilateralne ważnym jest uwzględnienie powyżej wymienionych punktów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.