REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć firmę w Norwegii – księgowość i zezwolenia

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Oslo
Jak założyć firmę w Norwegii – księgowość i zezwolenia
Jak założyć firmę w Norwegii – księgowość i zezwolenia

REKLAMA

REKLAMA

Zarejestrowanie działalności gospodarczej w Norwegii wiąże się z koniecznością rozpoczęcia prowadzenia księgowości oraz, w niektórych przypadkach, uzyskania licencji bądź zezwoleń. Jak poradzić sobie z wymogami stawianymi przez skandynawskie prawo? Przeczytaj.

Prowadząc działalność gospodarczą w Norwegii należy szczegółowo zapoznać się z Ustawą o Rachunkowości, Ustawą o Prowadzeniu Ksiąg Rachunkowych oraz Ustawą Podatkową. Wszystkie podmioty gospodarcze mają obowiązek prowadzenia księgowości oraz trzymania ksiąg rachunkowych zgodnie z tymi przepisami. Większość firm norweskich korzysta z usług autoryzowanych biur rachunkowo-księgowych, które pomagają w wypełnianiu obowiązków rejestracyjno-sprawozdawczych wynikających ze wspomnianych ustaw.

REKLAMA

Okres przechowywania dokumentów księgowych (po zakończeniu roku finansowego) może wynosić 10 lat (roczne sprawozdania księgowe, raportu kierownictwa, raporty audytora) lub 3,5 roku dla takich dokumentów jak karty czasu pracy, inne vouchery.

Firma ma obowiązek zatrudnić autoryzowanego audytora jeśli roczny zysk operacyjny przekroczy 5 milionów NOK. Z obowiązku korzystania z usług audytora mogą zostać zwolnione przedsiębiorstwa jednoosobowe lub spółki z nieograniczona odpowiedzialnością jeśli zatrudniają do 5 osób.

Polecamy: Jak utworzyć filię małej firmy w Norwegii

Obowiązkowe licencje, autoryzacje, itp.

REKLAMA

Niektóre rodzaje działalności wymagają, aby osoba odpowiedzialna za firmę miała autoryzacje wydaną przez kompetentne władze norweskie. Dotyczy to instruktorów nauki jazdy, lekarzy, fizjoterapeutów, audytorów, księgowych, prawników, makler giełdowych, makler obligacji, pośrednik nieruchomości. Chcąc prowadzić biuro podróży należy uzyskać gwarancje bankowe i ubezpieczeniowe pokrywające ewentualne zaległe zobowiązania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prowadzeni firmy cateringowej, kawiarni, restauracji wymaga uzyskania autoryzacji od urzędu gminy, w której znajduje się lokal. Wcześniej należy uzyskać atest dla lokalu od Norweskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Żywności - Mattilsynet.

Dodatkowo wymagane są specjalne pozwolenia od urzędu gminy na sprzedaż lub serwowanie alkoholi. Licencje wymagane są również na działalność transportową: taksówki, transport medyczny (ambulansem), autobusy lub inne środki transportu publicznego. Firmy, w tym osoby samozatrudnione, z szeroko pojętej branży budowlanej są zobowiązane wystąpić do Norweskiej Inspekcji Pracy o specjalne identyfikatory.

Polecamy: Jak zarejestrować firmę w Norwegii

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA